Aplicação da regressão logística ordinal em estudos de lealdade de clientes. Evidência para a indústria hoteleira no Algarve
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12771 |
Resumo: | Ordinal logistic regression models have come to be used in the analysis of data whose response variable is of ordinal type meaning that the categories of the variable can be ranked but the distances between categories are unknown. In studies of customers’ satisfaction it is usual to measure the satisfaction of the customers or the customers´ recommendation of the service by means of ordinal scales. This paper presents a description of the proportional odds model and the partial proportional odds model. Although the existence of quite a lot studies on customers´ satisfaction and loyalty of customers in the hotel industry, the use of this type of models in this area is still reduced. The theoretical framework of the main ordinal regression models is presented, as well as their utilization conditions. The use of this sort of models isillustrated with an empirical study using a set of customer’s answers of a hotel unit in the Algarve region. It was selected the ordinal regression model that reveal adequate to model the data. As main conclusions to relate is that the age of the customers and the duration of the stay have influence in customers´ intention to recommend the service. |
id |
RCAP_7f4c0e0138b30f86055d742a18da113b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/12771 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Aplicação da regressão logística ordinal em estudos de lealdade de clientes. Evidência para a indústria hoteleira no AlgarveOrdinal logistic regression models have come to be used in the analysis of data whose response variable is of ordinal type meaning that the categories of the variable can be ranked but the distances between categories are unknown. In studies of customers’ satisfaction it is usual to measure the satisfaction of the customers or the customers´ recommendation of the service by means of ordinal scales. This paper presents a description of the proportional odds model and the partial proportional odds model. Although the existence of quite a lot studies on customers´ satisfaction and loyalty of customers in the hotel industry, the use of this type of models in this area is still reduced. The theoretical framework of the main ordinal regression models is presented, as well as their utilization conditions. The use of this sort of models isillustrated with an empirical study using a set of customer’s answers of a hotel unit in the Algarve region. It was selected the ordinal regression model that reveal adequate to model the data. As main conclusions to relate is that the age of the customers and the duration of the stay have influence in customers´ intention to recommend the service. Os modelos de regressão logística ordinal têm vindo a ser utilizados na análise de dados cuja variável de resposta se apresenta em categorias com ordenação. Em estudos de satisfação de clientes é usual medir a satisfação dos mesmos, ou a recomendação do serviço a terceiros, com variáveis de natureza ordinal. Este artigo apresenta uma descrição dos modelos de regressão logística ordinal mais usados, o modelo de odds proporcionais e o modelo de odds proporcionais parciais. Apesar da existência de inúmeros estudos sobre satisfação de clientes e lealdade de clientes na indústria hoteleira, a utilização deste tipo de modelos na área é ainda reduzida. Apresentam-se os aspetos teóricos dos principais modelos de regressão logística ordinal e explicam-se as condições de utilização. A adoção deste tipo de modelos de regressão ordinal é ilustrada com um estudo empírico utilizando um conjunto de respostas de clientes de uma unidade hoteleira da região do Algarve. Foi selecionada a opção de modelação dos dados que se mostrou adequada. Como principais conclusões, de referir que quer a idade dos clientes quer a duração da estadia têm influência na sua intenção de recomendar o serviço. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12771oai:proa.ua.pt:article/12771Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 17/18 (2012); 87-96Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 17/18 (2012); 87-962182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12771https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12771https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12771/8467http://creativecommons.org/licenses/by/4.0.info:eu-repo/semantics/openAccessJoão, Isabel Maria da Silva2022-09-26T10:57:07Zoai:proa.ua.pt:article/12771Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:49.056344Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aplicação da regressão logística ordinal em estudos de lealdade de clientes. Evidência para a indústria hoteleira no Algarve |
title |
Aplicação da regressão logística ordinal em estudos de lealdade de clientes. Evidência para a indústria hoteleira no Algarve |
spellingShingle |
Aplicação da regressão logística ordinal em estudos de lealdade de clientes. Evidência para a indústria hoteleira no Algarve João, Isabel Maria da Silva |
title_short |
Aplicação da regressão logística ordinal em estudos de lealdade de clientes. Evidência para a indústria hoteleira no Algarve |
title_full |
Aplicação da regressão logística ordinal em estudos de lealdade de clientes. Evidência para a indústria hoteleira no Algarve |
title_fullStr |
Aplicação da regressão logística ordinal em estudos de lealdade de clientes. Evidência para a indústria hoteleira no Algarve |
title_full_unstemmed |
Aplicação da regressão logística ordinal em estudos de lealdade de clientes. Evidência para a indústria hoteleira no Algarve |
title_sort |
Aplicação da regressão logística ordinal em estudos de lealdade de clientes. Evidência para a indústria hoteleira no Algarve |
author |
João, Isabel Maria da Silva |
author_facet |
João, Isabel Maria da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
João, Isabel Maria da Silva |
description |
Ordinal logistic regression models have come to be used in the analysis of data whose response variable is of ordinal type meaning that the categories of the variable can be ranked but the distances between categories are unknown. In studies of customers’ satisfaction it is usual to measure the satisfaction of the customers or the customers´ recommendation of the service by means of ordinal scales. This paper presents a description of the proportional odds model and the partial proportional odds model. Although the existence of quite a lot studies on customers´ satisfaction and loyalty of customers in the hotel industry, the use of this type of models in this area is still reduced. The theoretical framework of the main ordinal regression models is presented, as well as their utilization conditions. The use of this sort of models isillustrated with an empirical study using a set of customer’s answers of a hotel unit in the Algarve region. It was selected the ordinal regression model that reveal adequate to model the data. As main conclusions to relate is that the age of the customers and the duration of the stay have influence in customers´ intention to recommend the service. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12771 oai:proa.ua.pt:article/12771 |
url |
https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12771 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/12771 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12771 https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12771 https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12771/8467 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0. info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0. |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 17/18 (2012); 87-96 Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 17/18 (2012); 87-96 2182-1453 1645-9261 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130519799070720 |