O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000400139 |
Resumo: | Abstract This contribution, based on the European research Project C3Places, focuses on co-creation of public open spaces and addresses placemaking from the perspective of adolescents. It analyses their spatial practices and needs and the co-produced ideas for a teenagers-sensitive public space. The Project results must be seen in the context of the pandemic SARS-CoV-2 which is challenging the urban fabric, placemaking and research continuity. More than ever, it is crucial to develop strategies for inclusive and responsive public spaces. This paper aims to: 1) introduce the dynamics and insights acquired in a case-study with teenage students in Lisbon; 2) review the literature related to urban planning, especially in the public space production and consumption, in the context of the global pandemic; and 3) reflect on the ontological and methodological challenges that placemaking faces as a response to call for collaborative approaches. |
id |
RCAP_802ffb4abfb473e7dcc2178ceec02849 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:scielo:S2182-30302021000400139 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboapublic open space and planningco-creationteenagersSARS-CoV-2 pandemicplacemaking challengesAbstract This contribution, based on the European research Project C3Places, focuses on co-creation of public open spaces and addresses placemaking from the perspective of adolescents. It analyses their spatial practices and needs and the co-produced ideas for a teenagers-sensitive public space. The Project results must be seen in the context of the pandemic SARS-CoV-2 which is challenging the urban fabric, placemaking and research continuity. More than ever, it is crucial to develop strategies for inclusive and responsive public spaces. This paper aims to: 1) introduce the dynamics and insights acquired in a case-study with teenage students in Lisbon; 2) review the literature related to urban planning, especially in the public space production and consumption, in the context of the global pandemic; and 3) reflect on the ontological and methodological challenges that placemaking faces as a response to call for collaborative approaches.DINÂMIA'CET-IUL, Centro de Estudos sobre a Mudança Socioeconómica e o Território2021-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articletext/htmlhttp://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000400139CIDADES, Comunidades e Territórios v.43 2021reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttp://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000400139Costa,Carlos SmaniottoBatista,Joana SolipaMenezes,Marluciinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-06T17:26:53Zoai:scielo:S2182-30302021000400139Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T02:31:48.712014Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa |
title |
O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa |
spellingShingle |
O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa Costa,Carlos Smaniotto public open space and planning co-creation teenagers SARS-CoV-2 pandemic placemaking challenges |
title_short |
O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa |
title_full |
O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa |
title_fullStr |
O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa |
title_full_unstemmed |
O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa |
title_sort |
O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa |
author |
Costa,Carlos Smaniotto |
author_facet |
Costa,Carlos Smaniotto Batista,Joana Solipa Menezes,Marluci |
author_role |
author |
author2 |
Batista,Joana Solipa Menezes,Marluci |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa,Carlos Smaniotto Batista,Joana Solipa Menezes,Marluci |
dc.subject.por.fl_str_mv |
public open space and planning co-creation teenagers SARS-CoV-2 pandemic placemaking challenges |
topic |
public open space and planning co-creation teenagers SARS-CoV-2 pandemic placemaking challenges |
description |
Abstract This contribution, based on the European research Project C3Places, focuses on co-creation of public open spaces and addresses placemaking from the perspective of adolescents. It analyses their spatial practices and needs and the co-produced ideas for a teenagers-sensitive public space. The Project results must be seen in the context of the pandemic SARS-CoV-2 which is challenging the urban fabric, placemaking and research continuity. More than ever, it is crucial to develop strategies for inclusive and responsive public spaces. This paper aims to: 1) introduce the dynamics and insights acquired in a case-study with teenage students in Lisbon; 2) review the literature related to urban planning, especially in the public space production and consumption, in the context of the global pandemic; and 3) reflect on the ontological and methodological challenges that placemaking faces as a response to call for collaborative approaches. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000400139 |
url |
http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000400139 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000400139 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
DINÂMIA'CET-IUL, Centro de Estudos sobre a Mudança Socioeconómica e o Território |
publisher.none.fl_str_mv |
DINÂMIA'CET-IUL, Centro de Estudos sobre a Mudança Socioeconómica e o Território |
dc.source.none.fl_str_mv |
CIDADES, Comunidades e Territórios v.43 2021 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137378416197632 |