O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa,Carlos Smaniotto
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Batista,Joana Solipa, Menezes,Marluci
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000400139
Resumo: Abstract This contribution, based on the European research Project C3Places, focuses on co-creation of public open spaces and addresses placemaking from the perspective of adolescents. It analyses their spatial practices and needs and the co-produced ideas for a teenagers-sensitive public space. The Project results must be seen in the context of the pandemic SARS-CoV-2 which is challenging the urban fabric, placemaking and research continuity. More than ever, it is crucial to develop strategies for inclusive and responsive public spaces. This paper aims to: 1) introduce the dynamics and insights acquired in a case-study with teenage students in Lisbon; 2) review the literature related to urban planning, especially in the public space production and consumption, in the context of the global pandemic; and 3) reflect on the ontological and methodological challenges that placemaking faces as a response to call for collaborative approaches.
id RCAP_802ffb4abfb473e7dcc2178ceec02849
oai_identifier_str oai:scielo:S2182-30302021000400139
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboapublic open space and planningco-creationteenagersSARS-CoV-2 pandemicplacemaking challengesAbstract This contribution, based on the European research Project C3Places, focuses on co-creation of public open spaces and addresses placemaking from the perspective of adolescents. It analyses their spatial practices and needs and the co-produced ideas for a teenagers-sensitive public space. The Project results must be seen in the context of the pandemic SARS-CoV-2 which is challenging the urban fabric, placemaking and research continuity. More than ever, it is crucial to develop strategies for inclusive and responsive public spaces. This paper aims to: 1) introduce the dynamics and insights acquired in a case-study with teenage students in Lisbon; 2) review the literature related to urban planning, especially in the public space production and consumption, in the context of the global pandemic; and 3) reflect on the ontological and methodological challenges that placemaking faces as a response to call for collaborative approaches.DINÂMIA'CET-IUL, Centro de Estudos sobre a Mudança Socioeconómica e o Território2021-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articletext/htmlhttp://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000400139CIDADES, Comunidades e Territórios v.43 2021reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttp://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000400139Costa,Carlos SmaniottoBatista,Joana SolipaMenezes,Marluciinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-02-06T17:26:53Zoai:scielo:S2182-30302021000400139Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T02:31:48.712014Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa
title O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa
spellingShingle O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa
Costa,Carlos Smaniotto
public open space and planning
co-creation
teenagers
SARS-CoV-2 pandemic
placemaking challenges
title_short O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa
title_full O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa
title_fullStr O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa
title_full_unstemmed O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa
title_sort O que acontece quando adolescentes raciocinam sobre espaços públicos? Lições aprendidas com a cocriação em Lisboa
author Costa,Carlos Smaniotto
author_facet Costa,Carlos Smaniotto
Batista,Joana Solipa
Menezes,Marluci
author_role author
author2 Batista,Joana Solipa
Menezes,Marluci
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa,Carlos Smaniotto
Batista,Joana Solipa
Menezes,Marluci
dc.subject.por.fl_str_mv public open space and planning
co-creation
teenagers
SARS-CoV-2 pandemic
placemaking challenges
topic public open space and planning
co-creation
teenagers
SARS-CoV-2 pandemic
placemaking challenges
description Abstract This contribution, based on the European research Project C3Places, focuses on co-creation of public open spaces and addresses placemaking from the perspective of adolescents. It analyses their spatial practices and needs and the co-produced ideas for a teenagers-sensitive public space. The Project results must be seen in the context of the pandemic SARS-CoV-2 which is challenging the urban fabric, placemaking and research continuity. More than ever, it is crucial to develop strategies for inclusive and responsive public spaces. This paper aims to: 1) introduce the dynamics and insights acquired in a case-study with teenage students in Lisbon; 2) review the literature related to urban planning, especially in the public space production and consumption, in the context of the global pandemic; and 3) reflect on the ontological and methodological challenges that placemaking faces as a response to call for collaborative approaches.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000400139
url http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000400139
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2182-30302021000400139
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv DINÂMIA'CET-IUL, Centro de Estudos sobre a Mudança Socioeconómica e o Território
publisher.none.fl_str_mv DINÂMIA'CET-IUL, Centro de Estudos sobre a Mudança Socioeconómica e o Território
dc.source.none.fl_str_mv CIDADES, Comunidades e Territórios v.43 2021
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137378416197632