A reflexão gramatical na aula de língua materna: porquê? quando? como?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Ana Maria
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Morgado, Celda, Oliveira, Maria do Carmo
Tipo de documento: Livro
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://hdl.handle.net/10216/125506
Resumo: This text discusses several dimensions of grammaticalrefl ection in L1 learning, trying to answer why, when and how to teachgrammar, questions that are closely related. After analyzing the currentsituation in Basic and Secondary Education in Portugal, it is proposed thata systematic pedagogical practice, able to relate grammar to discourse,literary or not, and endowed with a technical and a laboratory component,will allow the awareness of grammar by students and will tend to increasetheir linguistic competence.
id RCAP_82bec76bfe23e326cebcb23f7900906d
oai_identifier_str oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/125506
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A reflexão gramatical na aula de língua materna: porquê? quando? como?LinguísticaLinguisticsThis text discusses several dimensions of grammaticalrefl ection in L1 learning, trying to answer why, when and how to teachgrammar, questions that are closely related. After analyzing the currentsituation in Basic and Secondary Education in Portugal, it is proposed thata systematic pedagogical practice, able to relate grammar to discourse,literary or not, and endowed with a technical and a laboratory component,will allow the awareness of grammar by students and will tend to increasetheir linguistic competence.20192019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bookapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/10216/125506por10.21747/978-989-8969-20-0/linga4Brito, Ana MariaMorgado, CeldaOliveira, Maria do Carmoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T12:59:49Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/125506Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T23:31:19.240454Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A reflexão gramatical na aula de língua materna: porquê? quando? como?
title A reflexão gramatical na aula de língua materna: porquê? quando? como?
spellingShingle A reflexão gramatical na aula de língua materna: porquê? quando? como?
Brito, Ana Maria
Linguística
Linguistics
title_short A reflexão gramatical na aula de língua materna: porquê? quando? como?
title_full A reflexão gramatical na aula de língua materna: porquê? quando? como?
title_fullStr A reflexão gramatical na aula de língua materna: porquê? quando? como?
title_full_unstemmed A reflexão gramatical na aula de língua materna: porquê? quando? como?
title_sort A reflexão gramatical na aula de língua materna: porquê? quando? como?
author Brito, Ana Maria
author_facet Brito, Ana Maria
Morgado, Celda
Oliveira, Maria do Carmo
author_role author
author2 Morgado, Celda
Oliveira, Maria do Carmo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Ana Maria
Morgado, Celda
Oliveira, Maria do Carmo
dc.subject.por.fl_str_mv Linguística
Linguistics
topic Linguística
Linguistics
description This text discusses several dimensions of grammaticalrefl ection in L1 learning, trying to answer why, when and how to teachgrammar, questions that are closely related. After analyzing the currentsituation in Basic and Secondary Education in Portugal, it is proposed thata systematic pedagogical practice, able to relate grammar to discourse,literary or not, and endowed with a technical and a laboratory component,will allow the awareness of grammar by students and will tend to increasetheir linguistic competence.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2019-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/book
format book
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10216/125506
url https://hdl.handle.net/10216/125506
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 10.21747/978-989-8969-20-0/linga4
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799135622810566656