La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2012.2060 |
Resumo: | Portuguese tile production and its works dated from the first half of the eighteen century found on the prints presented on the piedmont illustrated book La Venaria Reale. Palazzo di Piacere, e di Caccia, edited in Turin in 1674, the inspiration to certain pictures of tile works made both to the ecclesiastic and aristocratic clientele. Exploring the mythological theme of Diana or in noble character equestrian representations, the use of those engravings it’s a fact, although in a slight décalage circumstance, with them being used by different tile painters to several work requests. Appealing to the special incidence of that graphic source, beginning with the comparison between engravings and tile depictions, we will analyze the print assimilation strategies of the different intervenients considering the background question of a shared repertoire among members of the same métier. |
id |
RCAP_85ba6ed5ebb484c55854bd9bd044a8b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2060 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII)Portuguese tile production and its works dated from the first half of the eighteen century found on the prints presented on the piedmont illustrated book La Venaria Reale. Palazzo di Piacere, e di Caccia, edited in Turin in 1674, the inspiration to certain pictures of tile works made both to the ecclesiastic and aristocratic clientele. Exploring the mythological theme of Diana or in noble character equestrian representations, the use of those engravings it’s a fact, although in a slight décalage circumstance, with them being used by different tile painters to several work requests. Appealing to the special incidence of that graphic source, beginning with the comparison between engravings and tile depictions, we will analyze the print assimilation strategies of the different intervenients considering the background question of a shared repertoire among members of the same métier.La producción portuguesa de azulejos, en sus logros artísticos que datande primera mitad del siglo XVIII, encuentra en las ilustraciones de lo libropiamontés La Venaria Reale. Palazzo di Piacere, y di Caccia, publicado en Turínen 1674, la inspiración para ciertas representaciones en azulejo, obras hechastanto a la clientela eclesiástica quiere clientela aristocrática. Ahora explorandoel tema mitológico de Diana, ahora en las representaciones ecuestres decarácter áulico, el uso de estos grabados si se confirma, aunque en ligeradécalage, y confian en ellos diferentes pintores de azulejos para varios pedidos.Se contempla la especial incidencia de la citada fuente gráfica, a partir dela comparación de los grabados con los cuadros de azulejo, y se analiza lasestrategias de asimilación de los grabados por los distintos pintores, teniendocomo fondo la cuestión del reparto de los repertorios entre los miembrosde lo mismo métier.A produção azulejar portuguesa, nas suas realizações datadas da primeira metade do século XVIII, encontrou nas gravuras do livro ilustrado piemontês La Venaria Reale. Palazzo di Piacere, e di Caccia, editado em Turim em 1674, a fonte de inspiração para determinados quadros das suas obras de azulejo, realizadas sob encomenda da clientela eclesiástica ou aristocrática. Ao explorar o tema mitológico de Diana, ou em representações equestres de caracter áulico, o recurso às estampas daquela obra confirma-se por diferentes pintores de azulejo para várias encomendas, embora em ligeira situação de décalage. Salienta-se a especial incidência daquela fonte gráfica, a partir da confrontação das gravuras com as representações azulejares, segundo uma análise das estratégias de assimilação da gravura por parte dos diversos intervenientes, tendo como plano de fundo a questão da partilha de reportórios entre membros do mesmo métier.Universidade Católica Portuguesa2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2012.2060oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2060Revista de Artes Decorativas; n. 6 (2012); 95-1251646-875910.34632/revistaartesdecorativas.2012.n6reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/revistaartesdecorativas/article/view/2060https://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2012.2060https://revistas.ucp.pt/index.php/revistaartesdecorativas/article/view/2060/1982Direitos de Autor (c) 2012 Diana Gonçalves dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Diana Gonçalves dos2022-09-20T15:59:08Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2060Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:53:24.450539Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII) |
title |
La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII) |
spellingShingle |
La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII) Santos, Diana Gonçalves dos |
title_short |
La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII) |
title_full |
La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII) |
title_fullStr |
La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII) |
title_full_unstemmed |
La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII) |
title_sort |
La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII) |
author |
Santos, Diana Gonçalves dos |
author_facet |
Santos, Diana Gonçalves dos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Diana Gonçalves dos |
description |
Portuguese tile production and its works dated from the first half of the eighteen century found on the prints presented on the piedmont illustrated book La Venaria Reale. Palazzo di Piacere, e di Caccia, edited in Turin in 1674, the inspiration to certain pictures of tile works made both to the ecclesiastic and aristocratic clientele. Exploring the mythological theme of Diana or in noble character equestrian representations, the use of those engravings it’s a fact, although in a slight décalage circumstance, with them being used by different tile painters to several work requests. Appealing to the special incidence of that graphic source, beginning with the comparison between engravings and tile depictions, we will analyze the print assimilation strategies of the different intervenients considering the background question of a shared repertoire among members of the same métier. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2012.2060 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2060 |
url |
https://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2012.2060 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2060 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/revistaartesdecorativas/article/view/2060 https://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2012.2060 https://revistas.ucp.pt/index.php/revistaartesdecorativas/article/view/2060/1982 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2012 Diana Gonçalves dos Santos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2012 Diana Gonçalves dos Santos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Artes Decorativas; n. 6 (2012); 95-125 1646-8759 10.34632/revistaartesdecorativas.2012.n6 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130401368702976 |