La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Diana Gonçalves dos
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2012.2060
Resumo: Portuguese tile production and its works dated from the first half of the eighteen century found on the prints presented on the piedmont illustrated book La Venaria Reale. Palazzo di Piacere, e di Caccia, edited in Turin in 1674, the inspiration to certain pictures of tile works made both to the ecclesiastic and aristocratic clientele. Exploring the mythological theme of Diana or in noble character equestrian representations, the use of those engravings it’s a fact, although in a slight décalage circumstance, with them being used by different tile painters to several work requests. Appealing to the special incidence of that graphic source, beginning with the comparison between engravings and tile depictions, we will analyze the print assimilation strategies of the different intervenients considering the background question of a shared repertoire among members of the same métier.
id RCAP_85ba6ed5ebb484c55854bd9bd044a8b6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2060
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII)Portuguese tile production and its works dated from the first half of the eighteen century found on the prints presented on the piedmont illustrated book La Venaria Reale. Palazzo di Piacere, e di Caccia, edited in Turin in 1674, the inspiration to certain pictures of tile works made both to the ecclesiastic and aristocratic clientele. Exploring the mythological theme of Diana or in noble character equestrian representations, the use of those engravings it’s a fact, although in a slight décalage circumstance, with them being used by different tile painters to several work requests. Appealing to the special incidence of that graphic source, beginning with the comparison between engravings and tile depictions, we will analyze the print assimilation strategies of the different intervenients considering the background question of a shared repertoire among members of the same métier.La producción portuguesa de azulejos, en sus logros artísticos que datande primera mitad del siglo XVIII, encuentra en las ilustraciones de lo libropiamontés La Venaria Reale. Palazzo di Piacere, y di Caccia, publicado en Turínen 1674, la inspiración para ciertas representaciones en azulejo, obras hechastanto a la clientela eclesiástica quiere clientela aristocrática. Ahora explorandoel tema mitológico de Diana, ahora en las representaciones ecuestres decarácter áulico, el uso de estos grabados si se confirma, aunque en ligeradécalage, y confian en ellos diferentes pintores de azulejos para varios pedidos.Se contempla la especial incidencia de la citada fuente gráfica, a partir dela comparación de los grabados con los cuadros de azulejo, y se analiza lasestrategias de asimilación de los grabados por los distintos pintores, teniendocomo fondo la cuestión del reparto de los repertorios entre los miembrosde lo mismo métier.A produção azulejar portuguesa, nas suas realizações datadas da primeira metade do século XVIII, encontrou nas gravuras do livro ilustrado piemontês La Venaria Reale. Palazzo di Piacere, e di Caccia, editado em Turim em 1674, a fonte de inspiração para determinados quadros das suas obras de azulejo, realizadas sob encomenda da clientela eclesiástica ou aristocrática. Ao explorar o tema mitológico de Diana, ou em representações equestres de caracter áulico, o recurso às estampas daquela obra confirma-se por diferentes pintores de azulejo para várias encomendas, embora em ligeira situação de décalage. Salienta-se a especial incidência daquela fonte gráfica, a partir da confrontação das gravuras com as representações azulejares, segundo uma análise das estratégias de assimilação da gravura por parte dos diversos intervenientes, tendo como plano de fundo a questão da partilha de reportórios entre membros do mesmo métier.Universidade Católica Portuguesa2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2012.2060oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2060Revista de Artes Decorativas; n. 6 (2012); 95-1251646-875910.34632/revistaartesdecorativas.2012.n6reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/revistaartesdecorativas/article/view/2060https://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2012.2060https://revistas.ucp.pt/index.php/revistaartesdecorativas/article/view/2060/1982Direitos de Autor (c) 2012 Diana Gonçalves dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Diana Gonçalves dos2022-09-20T15:59:08Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2060Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:53:24.450539Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII)
title La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII)
spellingShingle La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII)
Santos, Diana Gonçalves dos
title_short La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII)
title_full La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII)
title_fullStr La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII)
title_full_unstemmed La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII)
title_sort La Venaria Reale. Palazzo Di Piacere, e Di Caccia (1674) De Amedeo Di Castellamonte: a influência de estampas de Georges Tasnière em azulejos portugueses (finais séc. XVII-1.ª Metade séc. XVIII)
author Santos, Diana Gonçalves dos
author_facet Santos, Diana Gonçalves dos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Diana Gonçalves dos
description Portuguese tile production and its works dated from the first half of the eighteen century found on the prints presented on the piedmont illustrated book La Venaria Reale. Palazzo di Piacere, e di Caccia, edited in Turin in 1674, the inspiration to certain pictures of tile works made both to the ecclesiastic and aristocratic clientele. Exploring the mythological theme of Diana or in noble character equestrian representations, the use of those engravings it’s a fact, although in a slight décalage circumstance, with them being used by different tile painters to several work requests. Appealing to the special incidence of that graphic source, beginning with the comparison between engravings and tile depictions, we will analyze the print assimilation strategies of the different intervenients considering the background question of a shared repertoire among members of the same métier.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2012.2060
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2060
url https://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2012.2060
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2060
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/revistaartesdecorativas/article/view/2060
https://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2012.2060
https://revistas.ucp.pt/index.php/revistaartesdecorativas/article/view/2060/1982
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2012 Diana Gonçalves dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2012 Diana Gonçalves dos Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Artes Decorativas; n. 6 (2012); 95-125
1646-8759
10.34632/revistaartesdecorativas.2012.n6
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130401368702976