Escrita colaborativa no ensino superior: análise exploratória da interação entre pares no quadro do Interacionismo Sociodiscursivo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.21/8424 |
Resumo: | This paper focuses on the analysis of peer interaction in a collaborative writing task implemented in higher education. The task involved the production of a scientific paper's ab-stract (just like this one) by students attending the course unit of Portuguese Academic Writ-ing (1st year of the Bachelor’s degree in Basic Education). The study offers an exploratory analysis of one dyad interaction on the basis of the Socio-discursive Interacionism frame-work. In line with Bulea-Bronckart (2014), five different action figures are suggested to ana-lyse the student’s conceptions about the writing production of a scientific paper's abstract, showing how these figures rely on discourse types and other linguistic choices. |
id |
RCAP_8c3eb611438ccb1a6272a82ef4b35ec7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ipl.pt:10400.21/8424 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Escrita colaborativa no ensino superior: análise exploratória da interação entre pares no quadro do Interacionismo SociodiscursivoEscrita colaborativaEnsino superiorInteracionismoSociodiscursivoThis paper focuses on the analysis of peer interaction in a collaborative writing task implemented in higher education. The task involved the production of a scientific paper's ab-stract (just like this one) by students attending the course unit of Portuguese Academic Writ-ing (1st year of the Bachelor’s degree in Basic Education). The study offers an exploratory analysis of one dyad interaction on the basis of the Socio-discursive Interacionism frame-work. In line with Bulea-Bronckart (2014), five different action figures are suggested to ana-lyse the student’s conceptions about the writing production of a scientific paper's abstract, showing how these figures rely on discourse types and other linguistic choices.FCSH | NOVARCIPLCardoso, AdrianaSebastião, IsabelTeixeira, Carla2018-04-19T11:22:33Z20182018-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.21/8424porCardoso, A., Sebastião, I. & Teixeira, C. (2018). Escrita colaborativa no ensino superior: análise exploratória da interação entre pares no quadro do Interacionismo Sociodiscursivo. In T. Brocardo & C. N. Correia (Orgs.), Cadernos WGT — Workshops em Gramática e Texto: (Novos) Balanços e Perspetivas (pp. 19-26). Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-08-03T09:55:50Zoai:repositorio.ipl.pt:10400.21/8424Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:17:11.564777Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Escrita colaborativa no ensino superior: análise exploratória da interação entre pares no quadro do Interacionismo Sociodiscursivo |
title |
Escrita colaborativa no ensino superior: análise exploratória da interação entre pares no quadro do Interacionismo Sociodiscursivo |
spellingShingle |
Escrita colaborativa no ensino superior: análise exploratória da interação entre pares no quadro do Interacionismo Sociodiscursivo Cardoso, Adriana Escrita colaborativa Ensino superior Interacionismo Sociodiscursivo |
title_short |
Escrita colaborativa no ensino superior: análise exploratória da interação entre pares no quadro do Interacionismo Sociodiscursivo |
title_full |
Escrita colaborativa no ensino superior: análise exploratória da interação entre pares no quadro do Interacionismo Sociodiscursivo |
title_fullStr |
Escrita colaborativa no ensino superior: análise exploratória da interação entre pares no quadro do Interacionismo Sociodiscursivo |
title_full_unstemmed |
Escrita colaborativa no ensino superior: análise exploratória da interação entre pares no quadro do Interacionismo Sociodiscursivo |
title_sort |
Escrita colaborativa no ensino superior: análise exploratória da interação entre pares no quadro do Interacionismo Sociodiscursivo |
author |
Cardoso, Adriana |
author_facet |
Cardoso, Adriana Sebastião, Isabel Teixeira, Carla |
author_role |
author |
author2 |
Sebastião, Isabel Teixeira, Carla |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
RCIPL |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Adriana Sebastião, Isabel Teixeira, Carla |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escrita colaborativa Ensino superior Interacionismo Sociodiscursivo |
topic |
Escrita colaborativa Ensino superior Interacionismo Sociodiscursivo |
description |
This paper focuses on the analysis of peer interaction in a collaborative writing task implemented in higher education. The task involved the production of a scientific paper's ab-stract (just like this one) by students attending the course unit of Portuguese Academic Writ-ing (1st year of the Bachelor’s degree in Basic Education). The study offers an exploratory analysis of one dyad interaction on the basis of the Socio-discursive Interacionism frame-work. In line with Bulea-Bronckart (2014), five different action figures are suggested to ana-lyse the student’s conceptions about the writing production of a scientific paper's abstract, showing how these figures rely on discourse types and other linguistic choices. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-19T11:22:33Z 2018 2018-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.21/8424 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.21/8424 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Cardoso, A., Sebastião, I. & Teixeira, C. (2018). Escrita colaborativa no ensino superior: análise exploratória da interação entre pares no quadro do Interacionismo Sociodiscursivo. In T. Brocardo & C. N. Correia (Orgs.), Cadernos WGT — Workshops em Gramática e Texto: (Novos) Balanços e Perspetivas (pp. 19-26). Lisboa: Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FCSH | NOVA |
publisher.none.fl_str_mv |
FCSH | NOVA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133433241272320 |