Aplicações das redes sociais e das mídias locativas na comunicação do turismo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v2i13/14.12409 |
Resumo: | Applications in tourism of the information communication technology have a tendency to use digital media such as social networks (communication mediated by the internet) and locative media (digital communication systems based on geographic location). This article aims to identify the applications of information communication technological in tourism,classify and characterize social networks and locative media, as well analyze and illustrate the application of these media in tourism.According to their functions and resources, social networks have been classified into types (relationship networking, sharing networks, publishing network and microblogging networks), just as the locative media (augmented reality, mapping and monitoring; geotags and urban annotation). The analysis of the application of these digital mediain tourism identified its possibilities into three features of tourism communication: advertisement, business management and production of services. The digital media presentes itsel to tourism as a kind of “info-structure” in which the social networks are caractherized fundamentally on allowing comum people become active producers and distributors of tourism information, and the locative media caractherizes on the mobility of consumption e production of tourism information. |
id |
RCAP_93def9d87dda026c8ca87522f095c475 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/12409 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Aplicações das redes sociais e das mídias locativas na comunicação do turismoApplications in tourism of the information communication technology have a tendency to use digital media such as social networks (communication mediated by the internet) and locative media (digital communication systems based on geographic location). This article aims to identify the applications of information communication technological in tourism,classify and characterize social networks and locative media, as well analyze and illustrate the application of these media in tourism.According to their functions and resources, social networks have been classified into types (relationship networking, sharing networks, publishing network and microblogging networks), just as the locative media (augmented reality, mapping and monitoring; geotags and urban annotation). The analysis of the application of these digital mediain tourism identified its possibilities into three features of tourism communication: advertisement, business management and production of services. The digital media presentes itsel to tourism as a kind of “info-structure” in which the social networks are caractherized fundamentally on allowing comum people become active producers and distributors of tourism information, and the locative media caractherizes on the mobility of consumption e production of tourism information.As aplicações no turismo das tecnologias de informação e comunicação apresentam uma têndencia de uso de mídias digitais, como as redes sociais (sistemas de comunicação mediados pela internet) e as mídias locativas (sistemas de comunicação digital baseados em localização geográfica). Este artigo tem como objetivos identificar as aplicações das mídias digitais na comunicação do turismo, classificar e caracterizar as redes sociais e as mídias locativas, bem como analisar e exemplificar as aplicações destas mídias no turismo. De acordo com suas funções e recursos, as redes sociais foram classificadas em tipos (redes de relacionamento; redes de partilha; redes de publicação e redes de microblogging), do mesmo modo que as mídias locativas (realidade aumentada; mapeamento e monitoramento; geotags e anotação urbana). A análise de aplicação destas mídias digitais no turismo identificou suas possibilidades em três características da comunicação do turismo: divulgação, gestão empresarial e produção de serviços. As mídias digitais se apresentam para o turismo como uma espécie de “info-estrutura”, em que as redes sociais caracterizam-se fundamentalmente pela permissão que pessoas comuns sejam produtores e distribuidores ativos da informação turística e a mídias locativas pela mobilidade do consumo e produção da informação turística.Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2010-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v2i13/14.12409oai:proa.ua.pt:article/12409Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 13/14 (2010); 853-860Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 13/14 (2010); 853-8602182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12409https://doi.org/10.34624/rtd.v2i13/14.12409https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12409/8189https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Ludmila Girardi2022-09-26T10:57:01Zoai:proa.ua.pt:article/12409Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:43.577625Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aplicações das redes sociais e das mídias locativas na comunicação do turismo |
title |
Aplicações das redes sociais e das mídias locativas na comunicação do turismo |
spellingShingle |
Aplicações das redes sociais e das mídias locativas na comunicação do turismo Alves, Ludmila Girardi |
title_short |
Aplicações das redes sociais e das mídias locativas na comunicação do turismo |
title_full |
Aplicações das redes sociais e das mídias locativas na comunicação do turismo |
title_fullStr |
Aplicações das redes sociais e das mídias locativas na comunicação do turismo |
title_full_unstemmed |
Aplicações das redes sociais e das mídias locativas na comunicação do turismo |
title_sort |
Aplicações das redes sociais e das mídias locativas na comunicação do turismo |
author |
Alves, Ludmila Girardi |
author_facet |
Alves, Ludmila Girardi |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Ludmila Girardi |
description |
Applications in tourism of the information communication technology have a tendency to use digital media such as social networks (communication mediated by the internet) and locative media (digital communication systems based on geographic location). This article aims to identify the applications of information communication technological in tourism,classify and characterize social networks and locative media, as well analyze and illustrate the application of these media in tourism.According to their functions and resources, social networks have been classified into types (relationship networking, sharing networks, publishing network and microblogging networks), just as the locative media (augmented reality, mapping and monitoring; geotags and urban annotation). The analysis of the application of these digital mediain tourism identified its possibilities into three features of tourism communication: advertisement, business management and production of services. The digital media presentes itsel to tourism as a kind of “info-structure” in which the social networks are caractherized fundamentally on allowing comum people become active producers and distributors of tourism information, and the locative media caractherizes on the mobility of consumption e production of tourism information. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rtd.v2i13/14.12409 oai:proa.ua.pt:article/12409 |
url |
https://doi.org/10.34624/rtd.v2i13/14.12409 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/12409 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12409 https://doi.org/10.34624/rtd.v2i13/14.12409 https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12409/8189 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 13/14 (2010); 853-860 Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 13/14 (2010); 853-860 2182-1453 1645-9261 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130518932946944 |