Acerca de Pindorama de Walter Smetak

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scarassatti, Marco Antonio Farias
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/37338
Resumo: This article intends to be a study of one of the categories of Walter Smetak’s Sound Sculptures, so-called Collective Instruments. This sets a dialogue with Smetak musical thinking on group improvisation. For him, the musicians involved in improvisation should sound as if they were one instrument. Smetak also thought of improvisation as an intuition development practice as a psychic faculty that would override reason
id RCAP_974385e45e1ba7003d9f62d5e0e01343
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/37338
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Acerca de Pindorama de Walter SmetakAbout Pindorama, from Walter SmetakSmetak, Walter, 1913.1984Arte sonoraInstrumentos musicaisMitologiaProcesso criativoFilosofiaTeoria da arteCriticismoThis article intends to be a study of one of the categories of Walter Smetak’s Sound Sculptures, so-called Collective Instruments. This sets a dialogue with Smetak musical thinking on group improvisation. For him, the musicians involved in improvisation should sound as if they were one instrument. Smetak also thought of improvisation as an intuition development practice as a psychic faculty that would override reasonUniversidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-ArtesRepositório da Universidade de LisboaScarassatti, Marco Antonio Farias2019-03-07T11:51:13Z2016-072016-07-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/37338porIn: Gama. - Lisboa, 2013-. - Vol.4 nº8 (jul./dez. 2016), p. 16-24info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:34:29Zoai:repositorio.ul.pt:10451/37338Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:51:24.997442Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Acerca de Pindorama de Walter Smetak
About Pindorama, from Walter Smetak
title Acerca de Pindorama de Walter Smetak
spellingShingle Acerca de Pindorama de Walter Smetak
Scarassatti, Marco Antonio Farias
Smetak, Walter, 1913.1984
Arte sonora
Instrumentos musicais
Mitologia
Processo criativo
Filosofia
Teoria da arte
Criticismo
title_short Acerca de Pindorama de Walter Smetak
title_full Acerca de Pindorama de Walter Smetak
title_fullStr Acerca de Pindorama de Walter Smetak
title_full_unstemmed Acerca de Pindorama de Walter Smetak
title_sort Acerca de Pindorama de Walter Smetak
author Scarassatti, Marco Antonio Farias
author_facet Scarassatti, Marco Antonio Farias
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Scarassatti, Marco Antonio Farias
dc.subject.por.fl_str_mv Smetak, Walter, 1913.1984
Arte sonora
Instrumentos musicais
Mitologia
Processo criativo
Filosofia
Teoria da arte
Criticismo
topic Smetak, Walter, 1913.1984
Arte sonora
Instrumentos musicais
Mitologia
Processo criativo
Filosofia
Teoria da arte
Criticismo
description This article intends to be a study of one of the categories of Walter Smetak’s Sound Sculptures, so-called Collective Instruments. This sets a dialogue with Smetak musical thinking on group improvisation. For him, the musicians involved in improvisation should sound as if they were one instrument. Smetak also thought of improvisation as an intuition development practice as a psychic faculty that would override reason
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07
2016-07-01T00:00:00Z
2019-03-07T11:51:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/37338
url http://hdl.handle.net/10451/37338
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv In: Gama. - Lisboa, 2013-. - Vol.4 nº8 (jul./dez. 2016), p. 16-24
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134450084216832