A tese do "modelo doméstico" segundo A Dama Pé de Cabra de Herculano ou a forma humana da besta
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://medievalista.iem.fcsh.unl.pt/index.php/medievalista/article/view/374 |
Resumo: | Alexandre Herculano's reference to the lack of 'domestic models' medievalists have to face, at the time he is developing his work as a historian, and his literary project as a means for solving this problem is the main focus of this article. I argue that the difference between humanity and animality that underlyes medieval narratives such as the courtly romance and the short tale – taking Calogrenant's narrative in Chrétien de Troyes' Le Chavalier au Lion as an example - is deeply connected with the search for human identity in medieval literature and that Herculano in his A Dama Pé de Cabra draws on this issue to develop his own ideas about national short tales and legends as historically relevant and legitimizing narratives. By analyzing the ways in which characters are split between fiction and history in A Dama Pé de Cabra, focusing specifically on literary techniques, I aim to point out Herculano's views on how literary models may suit the work of the historian. |
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A tese do "modelo doméstico" segundo A Dama Pé de Cabra de Herculano ou a forma humana da bestaAlexandre Herculano's reference to the lack of 'domestic models' medievalists have to face, at the time he is developing his work as a historian, and his literary project as a means for solving this problem is the main focus of this article. I argue that the difference between humanity and animality that underlyes medieval narratives such as the courtly romance and the short tale – taking Calogrenant's narrative in Chrétien de Troyes' Le Chavalier au Lion as an example - is deeply connected with the search for human identity in medieval literature and that Herculano in his A Dama Pé de Cabra draws on this issue to develop his own ideas about national short tales and legends as historically relevant and legitimizing narratives. By analyzing the ways in which characters are split between fiction and history in A Dama Pé de Cabra, focusing specifically on literary techniques, I aim to point out Herculano's views on how literary models may suit the work of the historian.Este artigo parte da referência por Alexandre Herculano à falta de 'modelos domésticos' com que se depara o medievalista, de um modo geral, proferida num momento em que o autor tem em curso o desenvolvimento do seu projecto de historiador, e procura mostrar como o desenvolvimento de um projecto literário constituiu uma modo de suprir aquela falta. Sugere-se que a diferença entre a humanidade e a animalidade que está subjacente a algumas narrativas medievais como o romance cortês e o conto - tomando como exemplo a narrativa de Calogrenant no romance de Chrétien de Troyes Le Chevalier au Lyon – está intimamente ligada à busca da identidade humana na literatura medieval, e que Herculano em A Dama Pé de Cabra se baseia neste fundo cultural para desenvolver a sua própria tese sobre a relevância dos contos e lendas nacionais como narrativas historicamente relevantes e legitimadoras. Por meio de uma análise do modo como as personagens se dividem entre a história e a ficção em A Dama Pé de Cabra, incidindo especificamente sobre técnicas literárias, o objectivo deste artigo é sublinhar o modo como as perspectivas de Herculano sobre os modelos literários pôde servir o seu projecto de historiador.IEM - Instituto de Estudos Medievais2008-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://medievalista.iem.fcsh.unl.pt/index.php/medievalista/article/view/374Medievalista; No 5 (2008): MedievalistaMedievalista; No 5 (2008): MedievalistaMedievalista; n. 5 (2008): Medievalista1646-740Xreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://medievalista.iem.fcsh.unl.pt/index.php/medievalista/article/view/374https://medievalista.iem.fcsh.unl.pt/index.php/medievalista/article/view/374/376Direitos de Autor (c) 2020 Medievalistainfo:eu-repo/semantics/openAccessMorais, Ana Paiva2023-03-28T12:32:17Zoai:ojs2.medteste.fcsh.unl.pt:article/374Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:47:00.558648Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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