Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ciancia, Mariana
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.11/7041
Resumo: ABSTRACT: The vampire has become a fascinating character whose distribution and consumption have been reinvigorated over the past two decades thanks to series and sagas such as Buffy the Vampire Slayer, Twilight and True Blood. Conceived from the same myth, these three cross-platiorm products develop transmedia narratives in which well-designed storyworlds, distributed across digital and analogue channels, allow the engagement of the viewer, user and player. This chapter proposes a case study of Vampire: The Masquerade as a transmedia narrative. A product that combines a tabletop role-playing game (RPG), live-action role-playing game (LARP), card game, television series and two computer games. The chapter aims to highlight the role of the narrative world as narrative engine. The chapter provides reflections on how the cross-platiorm distribution of storyworlds, characterised by performative aspects, can foster audience participation and exploit the commercial success of a product.
id RCAP_9b1f74b0e31c774081872457cf7267ad
oai_identifier_str oai:repositorio.ipcb.pt:10400.11/7041
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the MasqueradeMundo narrativo transmídia como mecanismo narrativo. O caso do Vampiro : a MáscaraStoryworldTransmedia storyworldNarrative systemAudience engagementLARPMundo narrativo transmídiaMecanismo narrativoParticipação do públicoABSTRACT: The vampire has become a fascinating character whose distribution and consumption have been reinvigorated over the past two decades thanks to series and sagas such as Buffy the Vampire Slayer, Twilight and True Blood. Conceived from the same myth, these three cross-platiorm products develop transmedia narratives in which well-designed storyworlds, distributed across digital and analogue channels, allow the engagement of the viewer, user and player. This chapter proposes a case study of Vampire: The Masquerade as a transmedia narrative. A product that combines a tabletop role-playing game (RPG), live-action role-playing game (LARP), card game, television series and two computer games. The chapter aims to highlight the role of the narrative world as narrative engine. The chapter provides reflections on how the cross-platiorm distribution of storyworlds, characterised by performative aspects, can foster audience participation and exploit the commercial success of a product.A personagem do vampiro tornou-se num ícone fascinante devido à distribuição e consumo de conteúdos que foram fortalecidos nas últimas duas décadas, através de séries e sagas tais como Buffy, a Caça- Vampiros, Crepúsculo e Sangue Fresco. Concebidos com base no mesmo mito, estes três produtos multi-plataforma criam narrativas transmídia, nas quais contextos da história bem desenhados, cuja distribuição é feita através de canais digitais e analógicos, permitem o desenvolvimento do espetador, utilizador e jogador. Este capítulo propõe o estudo de caso do Vampiro: A Máscara como narrativa transmídia. Um produto que combina um jogo de mesa de interpretação de papéis (RPG), um jogo de ação ao vivo de interpretação de papéis (LARP), um jogo de cartas, uma série de televisão e dois jogos de computador. O capítulo tem como objetivo destacar o papel do mundo narrativo como mecanismo narrativo. O capítulo permite refletir de que forma a distribuição do contexto da história entre plataformas caracterizada por aspetos performativos, pode promover a participação do público e explorar o sucesso comercial de um produto.IPCB. ESARTRepositório Científico do Instituto Politécnico de Castelo BrancoCiancia, Mariana2020-03-30T14:34:04Z20192019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.11/7041engCIANCIA, Mariana (2019) - Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade. Convergências : Revista de Investigação e Ensino das Artes. ISSN 1646 - 9054. Vol. XX, nº 24, p. 1-6.1646 - 9054info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T11:47:13Zoai:repositorio.ipcb.pt:10400.11/7041Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:37:35.799807Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade
Mundo narrativo transmídia como mecanismo narrativo. O caso do Vampiro : a Máscara
title Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade
spellingShingle Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade
Ciancia, Mariana
Storyworld
Transmedia storyworld
Narrative system
Audience engagement
LARP
Mundo narrativo transmídia
Mecanismo narrativo
Participação do público
title_short Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade
title_full Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade
title_fullStr Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade
title_full_unstemmed Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade
title_sort Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade
author Ciancia, Mariana
author_facet Ciancia, Mariana
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Científico do Instituto Politécnico de Castelo Branco
dc.contributor.author.fl_str_mv Ciancia, Mariana
dc.subject.por.fl_str_mv Storyworld
Transmedia storyworld
Narrative system
Audience engagement
LARP
Mundo narrativo transmídia
Mecanismo narrativo
Participação do público
topic Storyworld
Transmedia storyworld
Narrative system
Audience engagement
LARP
Mundo narrativo transmídia
Mecanismo narrativo
Participação do público
description ABSTRACT: The vampire has become a fascinating character whose distribution and consumption have been reinvigorated over the past two decades thanks to series and sagas such as Buffy the Vampire Slayer, Twilight and True Blood. Conceived from the same myth, these three cross-platiorm products develop transmedia narratives in which well-designed storyworlds, distributed across digital and analogue channels, allow the engagement of the viewer, user and player. This chapter proposes a case study of Vampire: The Masquerade as a transmedia narrative. A product that combines a tabletop role-playing game (RPG), live-action role-playing game (LARP), card game, television series and two computer games. The chapter aims to highlight the role of the narrative world as narrative engine. The chapter provides reflections on how the cross-platiorm distribution of storyworlds, characterised by performative aspects, can foster audience participation and exploit the commercial success of a product.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2019-01-01T00:00:00Z
2020-03-30T14:34:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.11/7041
url http://hdl.handle.net/10400.11/7041
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv CIANCIA, Mariana (2019) - Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade. Convergências : Revista de Investigação e Ensino das Artes. ISSN 1646 - 9054. Vol. XX, nº 24, p. 1-6.
1646 - 9054
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv IPCB. ESART
publisher.none.fl_str_mv IPCB. ESART
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130838413082624