Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.11/7041 |
Resumo: | ABSTRACT: The vampire has become a fascinating character whose distribution and consumption have been reinvigorated over the past two decades thanks to series and sagas such as Buffy the Vampire Slayer, Twilight and True Blood. Conceived from the same myth, these three cross-platiorm products develop transmedia narratives in which well-designed storyworlds, distributed across digital and analogue channels, allow the engagement of the viewer, user and player. This chapter proposes a case study of Vampire: The Masquerade as a transmedia narrative. A product that combines a tabletop role-playing game (RPG), live-action role-playing game (LARP), card game, television series and two computer games. The chapter aims to highlight the role of the narrative world as narrative engine. The chapter provides reflections on how the cross-platiorm distribution of storyworlds, characterised by performative aspects, can foster audience participation and exploit the commercial success of a product. |
id |
RCAP_9b1f74b0e31c774081872457cf7267ad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ipcb.pt:10400.11/7041 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the MasqueradeMundo narrativo transmídia como mecanismo narrativo. O caso do Vampiro : a MáscaraStoryworldTransmedia storyworldNarrative systemAudience engagementLARPMundo narrativo transmídiaMecanismo narrativoParticipação do públicoABSTRACT: The vampire has become a fascinating character whose distribution and consumption have been reinvigorated over the past two decades thanks to series and sagas such as Buffy the Vampire Slayer, Twilight and True Blood. Conceived from the same myth, these three cross-platiorm products develop transmedia narratives in which well-designed storyworlds, distributed across digital and analogue channels, allow the engagement of the viewer, user and player. This chapter proposes a case study of Vampire: The Masquerade as a transmedia narrative. A product that combines a tabletop role-playing game (RPG), live-action role-playing game (LARP), card game, television series and two computer games. The chapter aims to highlight the role of the narrative world as narrative engine. The chapter provides reflections on how the cross-platiorm distribution of storyworlds, characterised by performative aspects, can foster audience participation and exploit the commercial success of a product.A personagem do vampiro tornou-se num ícone fascinante devido à distribuição e consumo de conteúdos que foram fortalecidos nas últimas duas décadas, através de séries e sagas tais como Buffy, a Caça- Vampiros, Crepúsculo e Sangue Fresco. Concebidos com base no mesmo mito, estes três produtos multi-plataforma criam narrativas transmídia, nas quais contextos da história bem desenhados, cuja distribuição é feita através de canais digitais e analógicos, permitem o desenvolvimento do espetador, utilizador e jogador. Este capítulo propõe o estudo de caso do Vampiro: A Máscara como narrativa transmídia. Um produto que combina um jogo de mesa de interpretação de papéis (RPG), um jogo de ação ao vivo de interpretação de papéis (LARP), um jogo de cartas, uma série de televisão e dois jogos de computador. O capítulo tem como objetivo destacar o papel do mundo narrativo como mecanismo narrativo. O capítulo permite refletir de que forma a distribuição do contexto da história entre plataformas caracterizada por aspetos performativos, pode promover a participação do público e explorar o sucesso comercial de um produto.IPCB. ESARTRepositório Científico do Instituto Politécnico de Castelo BrancoCiancia, Mariana2020-03-30T14:34:04Z20192019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.11/7041engCIANCIA, Mariana (2019) - Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade. Convergências : Revista de Investigação e Ensino das Artes. ISSN 1646 - 9054. Vol. XX, nº 24, p. 1-6.1646 - 9054info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T11:47:13Zoai:repositorio.ipcb.pt:10400.11/7041Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:37:35.799807Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade Mundo narrativo transmídia como mecanismo narrativo. O caso do Vampiro : a Máscara |
title |
Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade |
spellingShingle |
Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade Ciancia, Mariana Storyworld Transmedia storyworld Narrative system Audience engagement LARP Mundo narrativo transmídia Mecanismo narrativo Participação do público |
title_short |
Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade |
title_full |
Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade |
title_fullStr |
Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade |
title_full_unstemmed |
Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade |
title_sort |
Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade |
author |
Ciancia, Mariana |
author_facet |
Ciancia, Mariana |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório Científico do Instituto Politécnico de Castelo Branco |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ciancia, Mariana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Storyworld Transmedia storyworld Narrative system Audience engagement LARP Mundo narrativo transmídia Mecanismo narrativo Participação do público |
topic |
Storyworld Transmedia storyworld Narrative system Audience engagement LARP Mundo narrativo transmídia Mecanismo narrativo Participação do público |
description |
ABSTRACT: The vampire has become a fascinating character whose distribution and consumption have been reinvigorated over the past two decades thanks to series and sagas such as Buffy the Vampire Slayer, Twilight and True Blood. Conceived from the same myth, these three cross-platiorm products develop transmedia narratives in which well-designed storyworlds, distributed across digital and analogue channels, allow the engagement of the viewer, user and player. This chapter proposes a case study of Vampire: The Masquerade as a transmedia narrative. A product that combines a tabletop role-playing game (RPG), live-action role-playing game (LARP), card game, television series and two computer games. The chapter aims to highlight the role of the narrative world as narrative engine. The chapter provides reflections on how the cross-platiorm distribution of storyworlds, characterised by performative aspects, can foster audience participation and exploit the commercial success of a product. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2019-01-01T00:00:00Z 2020-03-30T14:34:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.11/7041 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.11/7041 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
CIANCIA, Mariana (2019) - Transmedia storyworld as narrative engine. The case of Vampire : the Masquerade. Convergências : Revista de Investigação e Ensino das Artes. ISSN 1646 - 9054. Vol. XX, nº 24, p. 1-6. 1646 - 9054 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
IPCB. ESART |
publisher.none.fl_str_mv |
IPCB. ESART |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130838413082624 |