Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0011 |
Resumo: | This article contemplates fundamental questions that support the postdoctoral project The character as exercise of difference: perspectives for the physical actions of Stanislavski, which I am developing at the University of Lisbon (Center for Theater Studies). The study recognizes in the Russian “system” responses to one of the most complex longings of the contemporary actor: to make the character, even in a dramatic context, an exercise of subjectivity. Some fundamental elements proposed by Constantin Stanislavski are Commented and revised from contemporary thinking as “baits” for the experience: a psychophysical state produced by the ambivalent tension between, on the one hand, the attention of the actor to the fulfillment of a score of actions and, on the other, what is produced in him by the subjectifying forces that cross this same score. |
id |
RCAP_a207e48ac8358daef03a3904afab6c5e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21937 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actorAs ações físicas de Stanislávski na poética do autor contemporâneoPhysical actionsExperienceModes of subjectivationPoetics of performanceStanislavskiAcções físicasExperiênciaModos de subjectivaçãoPoética da performanceStanislavskiThis article contemplates fundamental questions that support the postdoctoral project The character as exercise of difference: perspectives for the physical actions of Stanislavski, which I am developing at the University of Lisbon (Center for Theater Studies). The study recognizes in the Russian “system” responses to one of the most complex longings of the contemporary actor: to make the character, even in a dramatic context, an exercise of subjectivity. Some fundamental elements proposed by Constantin Stanislavski are Commented and revised from contemporary thinking as “baits” for the experience: a psychophysical state produced by the ambivalent tension between, on the one hand, the attention of the actor to the fulfillment of a score of actions and, on the other, what is produced in him by the subjectifying forces that cross this same score.Este artigo contempla questões fundamentais que apoiam o projecto de pós-doutoramento O carácter como exercício da diferença: perspectivas para as acções físicas de Stanislavski, que estou a desenvolver na Universidade de Lisboa (Centro de Estudos Teatrais). O estudo reconhece no "sistema" russo respostas a um dos mais complexos anseios do actor contemporâneo: fazer do actor char-actriz, mesmo num contexto dramático, um exercício de subjectividade. Alguns elementos fundamentais propostos por Constantin Stanislavski são Comentados e revistos do pensamento contemporâneo como "iscas" para a experiência: um estado psicofísico pró-duzido pela tensão ambivalente entre, por um lado, a atenção do actor ao cumprimento de uma partitura de acções e, por outro, o que nele é produzido pelas forças subjectivas que cruzam esta mesma partitura.Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa2020-01-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0011https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0011Sinais de Cena; 2nd series, nr. 4 (2020); 134-144Sinais de Cena; 2e série, n°4 (2020); 134-144Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 4 (2020); 134-1442184-95521646-071510.51427/sdc.vi4reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21937https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21937/18023Direitos de Autor (c) 2020 Vítor Lemosinfo:eu-repo/semantics/openAccessLemos, Vítor2024-01-13T05:16:15Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21937Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:38:00.176441Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor As ações físicas de Stanislávski na poética do autor contemporâneo |
title |
Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor |
spellingShingle |
Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor Lemos, Vítor Physical actions Experience Modes of subjectivation Poetics of performance Stanislavski Acções físicas Experiência Modos de subjectivação Poética da performance Stanislavski |
title_short |
Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor |
title_full |
Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor |
title_fullStr |
Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor |
title_full_unstemmed |
Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor |
title_sort |
Stanislavski's physical actions in the poetics of the contemporary actor |
author |
Lemos, Vítor |
author_facet |
Lemos, Vítor |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lemos, Vítor |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physical actions Experience Modes of subjectivation Poetics of performance Stanislavski Acções físicas Experiência Modos de subjectivação Poética da performance Stanislavski |
topic |
Physical actions Experience Modes of subjectivation Poetics of performance Stanislavski Acções físicas Experiência Modos de subjectivação Poética da performance Stanislavski |
description |
This article contemplates fundamental questions that support the postdoctoral project The character as exercise of difference: perspectives for the physical actions of Stanislavski, which I am developing at the University of Lisbon (Center for Theater Studies). The study recognizes in the Russian “system” responses to one of the most complex longings of the contemporary actor: to make the character, even in a dramatic context, an exercise of subjectivity. Some fundamental elements proposed by Constantin Stanislavski are Commented and revised from contemporary thinking as “baits” for the experience: a psychophysical state produced by the ambivalent tension between, on the one hand, the attention of the actor to the fulfillment of a score of actions and, on the other, what is produced in him by the subjectifying forces that cross this same score. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0011 https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0011 |
url |
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0011 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21937 https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21937/18023 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Vítor Lemos info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Vítor Lemos |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Sinais de Cena; 2nd series, nr. 4 (2020); 134-144 Sinais de Cena; 2e série, n°4 (2020); 134-144 Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 4 (2020); 134-144 2184-9552 1646-0715 10.51427/sdc.vi4 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130243339911168 |