LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sérgio da Silva, Jennifer Alejandra
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pinto, Márcia Honório Portella
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i2.30207
Resumo: This article focused on the results published by the General Inspection of Education and Science (IGEC), in the context of the external evaluation of schools in the central region of Portugal, with special focus on the third evaluation cycle and, specifically, regarding the domain of Leadership and Management. An analysis of the overall reports of the external evaluation activity, made available on the IGEC website, made it possible to assess information on thirteen school clusters from a given region, assessed in the school year 2019/2020, having been established, in this study, four categories of analysis: i. Grades obtained; ii. Strengths, iii. Areas for improvement, and iv. Evaluation of leadership by teaching and non-teaching staff. This was a qualitative study with an interpretive paradigm. We used the content analysis technique to process the data. The results showed that there is a recognition of the work consigned to the leadership and management, and that the strengths outweigh the areas for improvement. Special attention was paid in this study to the vision that the teaching and non-teaching staff has of the leadership of school organizations.
id RCAP_a69fe2b65b45591d7403d27f4f24b659
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/30207
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGALThis article focused on the results published by the General Inspection of Education and Science (IGEC), in the context of the external evaluation of schools in the central region of Portugal, with special focus on the third evaluation cycle and, specifically, regarding the domain of Leadership and Management. An analysis of the overall reports of the external evaluation activity, made available on the IGEC website, made it possible to assess information on thirteen school clusters from a given region, assessed in the school year 2019/2020, having been established, in this study, four categories of analysis: i. Grades obtained; ii. Strengths, iii. Areas for improvement, and iv. Evaluation of leadership by teaching and non-teaching staff. This was a qualitative study with an interpretive paradigm. We used the content analysis technique to process the data. The results showed that there is a recognition of the work consigned to the leadership and management, and that the strengths outweigh the areas for improvement. Special attention was paid in this study to the vision that the teaching and non-teaching staff has of the leadership of school organizations.Este artículo se centra en los resultados publicados por la Inspección General de Educación y Ciencia (IGEC), en el contexto de la evaluación externa de las escuelas de la región central de Portugal, con especial atención al tercer ciclo de evaluación y, específicamente, en lo que respecta al ámbito de la dirección y la gestión. Un análisis de los informes globales de la actividad de evaluación externa, puestos a disposición en la página web del IGEC, permitió valorar la información de trece agrupaciones escolares de una determinada región, evaluadas en el curso escolar 2019/2020, habiéndose establecido, en este estudio, cuatro categorías de análisis: i. Clasificaciones obtenidas; ii. Puntos fuertes, iii. Áreas de mejora y iv. Evaluación del liderazgo por parte del personal docente y no docente. Se trata de un estudio cualitativo con un paradigma interpretativo. Para procesar los datos se utilizó la técnica de análisis de contenido. Los resultados mostraron que existe un reconocimiento del trabajo asignado a la dirección y a la gestión, y que los puntos fuertes superan a las áreas de mejora. En este estudio se prestó especial atención a la visión que el personal docente y no docente tiene del liderazgo de las organizaciones escolares. Traducción realizada con la versión gratuita del traductor www.DeepL.com/TranslatorO presente artigo teve como foco de análise os resultados divulgados pela Inspeção-Geral da Educação e da Ciência (IGEC), em contexto de avaliação externa de escolas da região centro de Portugal, com especial incidência no terceiro ciclo avaliativo e, especificamente, no que concerne ao domínio da Liderança e Gestão. Uma análise dos relatórios globais da atividade da avaliação externa, disponibilizados na página eletrónica da IGEC, possibilitou aferir informações de treze agrupamentos de escolas de uma determinada região, avaliados no ano letivo 2019/2020, tendo sido estabelecidas, neste estudo, quatro categorias de análise: i. Classificações obtidas; ii. Pontos fortes, iii. Áreas de melhoria e iv. Avaliação da liderança pelo pessoal docente e não-docente. Tratou-se de um estudo de natureza qualitativa e de paradigma interpretativo. Recorreu-se à técnica de análise de conteúdo no tratamento dos dados. Os resultados demonstraram que existe um reconhecimento do trabalho consignado às lideranças e à gestão, sendo que os pontos fortes se sobrepõem às áreas de melhoria. Mereceu especial atenção, neste estudo, a visão que o pessoal docente e não docente tem das lideranças das organizações escolares.Universidade de Aveiro2022-12-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v12i2.30207https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i2.30207Internet Latent Corpus Journal; Vol 12 No 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 35-51Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 Núm. 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 35-51Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 No 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 35-51Internet Latent Corpus Journal; vol. 12 n.º 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 35-511647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/30207https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/30207/21212Direitos de Autor (c) 2022 Jennifer Alejandra Sérgio da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSérgio da Silva, Jennifer AlejandraPinto, Márcia Honório Portella2023-02-24T17:30:12Zoai:proa.ua.pt:article/30207Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:28:50.907041Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL
title LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL
spellingShingle LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL
Sérgio da Silva, Jennifer Alejandra
title_short LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL
title_full LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL
title_fullStr LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL
title_full_unstemmed LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL
title_sort LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL
author Sérgio da Silva, Jennifer Alejandra
author_facet Sérgio da Silva, Jennifer Alejandra
Pinto, Márcia Honório Portella
author_role author
author2 Pinto, Márcia Honório Portella
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sérgio da Silva, Jennifer Alejandra
Pinto, Márcia Honório Portella
description This article focused on the results published by the General Inspection of Education and Science (IGEC), in the context of the external evaluation of schools in the central region of Portugal, with special focus on the third evaluation cycle and, specifically, regarding the domain of Leadership and Management. An analysis of the overall reports of the external evaluation activity, made available on the IGEC website, made it possible to assess information on thirteen school clusters from a given region, assessed in the school year 2019/2020, having been established, in this study, four categories of analysis: i. Grades obtained; ii. Strengths, iii. Areas for improvement, and iv. Evaluation of leadership by teaching and non-teaching staff. This was a qualitative study with an interpretive paradigm. We used the content analysis technique to process the data. The results showed that there is a recognition of the work consigned to the leadership and management, and that the strengths outweigh the areas for improvement. Special attention was paid in this study to the vision that the teaching and non-teaching staff has of the leadership of school organizations.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i2.30207
https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i2.30207
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i2.30207
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/30207
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/30207/21212
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Jennifer Alejandra Sérgio da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Jennifer Alejandra Sérgio da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 12 No 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 35-51
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 Núm. 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 35-51
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 No 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 35-51
Internet Latent Corpus Journal; vol. 12 n.º 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 35-51
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130746542096384