LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i2.30207 |
Resumo: | This article focused on the results published by the General Inspection of Education and Science (IGEC), in the context of the external evaluation of schools in the central region of Portugal, with special focus on the third evaluation cycle and, specifically, regarding the domain of Leadership and Management. An analysis of the overall reports of the external evaluation activity, made available on the IGEC website, made it possible to assess information on thirteen school clusters from a given region, assessed in the school year 2019/2020, having been established, in this study, four categories of analysis: i. Grades obtained; ii. Strengths, iii. Areas for improvement, and iv. Evaluation of leadership by teaching and non-teaching staff. This was a qualitative study with an interpretive paradigm. We used the content analysis technique to process the data. The results showed that there is a recognition of the work consigned to the leadership and management, and that the strengths outweigh the areas for improvement. Special attention was paid in this study to the vision that the teaching and non-teaching staff has of the leadership of school organizations. |
id |
RCAP_a69fe2b65b45591d7403d27f4f24b659 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/30207 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGALThis article focused on the results published by the General Inspection of Education and Science (IGEC), in the context of the external evaluation of schools in the central region of Portugal, with special focus on the third evaluation cycle and, specifically, regarding the domain of Leadership and Management. An analysis of the overall reports of the external evaluation activity, made available on the IGEC website, made it possible to assess information on thirteen school clusters from a given region, assessed in the school year 2019/2020, having been established, in this study, four categories of analysis: i. Grades obtained; ii. Strengths, iii. Areas for improvement, and iv. Evaluation of leadership by teaching and non-teaching staff. This was a qualitative study with an interpretive paradigm. We used the content analysis technique to process the data. The results showed that there is a recognition of the work consigned to the leadership and management, and that the strengths outweigh the areas for improvement. Special attention was paid in this study to the vision that the teaching and non-teaching staff has of the leadership of school organizations.Este artículo se centra en los resultados publicados por la Inspección General de Educación y Ciencia (IGEC), en el contexto de la evaluación externa de las escuelas de la región central de Portugal, con especial atención al tercer ciclo de evaluación y, específicamente, en lo que respecta al ámbito de la dirección y la gestión. Un análisis de los informes globales de la actividad de evaluación externa, puestos a disposición en la página web del IGEC, permitió valorar la información de trece agrupaciones escolares de una determinada región, evaluadas en el curso escolar 2019/2020, habiéndose establecido, en este estudio, cuatro categorías de análisis: i. Clasificaciones obtenidas; ii. Puntos fuertes, iii. Áreas de mejora y iv. Evaluación del liderazgo por parte del personal docente y no docente. Se trata de un estudio cualitativo con un paradigma interpretativo. Para procesar los datos se utilizó la técnica de análisis de contenido. Los resultados mostraron que existe un reconocimiento del trabajo asignado a la dirección y a la gestión, y que los puntos fuertes superan a las áreas de mejora. En este estudio se prestó especial atención a la visión que el personal docente y no docente tiene del liderazgo de las organizaciones escolares. Traducción realizada con la versión gratuita del traductor www.DeepL.com/TranslatorO presente artigo teve como foco de análise os resultados divulgados pela Inspeção-Geral da Educação e da Ciência (IGEC), em contexto de avaliação externa de escolas da região centro de Portugal, com especial incidência no terceiro ciclo avaliativo e, especificamente, no que concerne ao domínio da Liderança e Gestão. Uma análise dos relatórios globais da atividade da avaliação externa, disponibilizados na página eletrónica da IGEC, possibilitou aferir informações de treze agrupamentos de escolas de uma determinada região, avaliados no ano letivo 2019/2020, tendo sido estabelecidas, neste estudo, quatro categorias de análise: i. Classificações obtidas; ii. Pontos fortes, iii. Áreas de melhoria e iv. Avaliação da liderança pelo pessoal docente e não-docente. Tratou-se de um estudo de natureza qualitativa e de paradigma interpretativo. Recorreu-se à técnica de análise de conteúdo no tratamento dos dados. Os resultados demonstraram que existe um reconhecimento do trabalho consignado às lideranças e à gestão, sendo que os pontos fortes se sobrepõem às áreas de melhoria. Mereceu especial atenção, neste estudo, a visão que o pessoal docente e não docente tem das lideranças das organizações escolares.Universidade de Aveiro2022-12-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v12i2.30207https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i2.30207Internet Latent Corpus Journal; Vol 12 No 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 35-51Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 Núm. 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 35-51Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 No 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 35-51Internet Latent Corpus Journal; vol. 12 n.º 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 35-511647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/30207https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/30207/21212Direitos de Autor (c) 2022 Jennifer Alejandra Sérgio da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSérgio da Silva, Jennifer AlejandraPinto, Márcia Honório Portella2023-02-24T17:30:12Zoai:proa.ua.pt:article/30207Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:28:50.907041Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL |
title |
LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL |
spellingShingle |
LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL Sérgio da Silva, Jennifer Alejandra |
title_short |
LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL |
title_full |
LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL |
title_fullStr |
LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL |
title_full_unstemmed |
LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL |
title_sort |
LIDERANÇA E GESTÃO DE ESCOLAS EM PORTUGAL |
author |
Sérgio da Silva, Jennifer Alejandra |
author_facet |
Sérgio da Silva, Jennifer Alejandra Pinto, Márcia Honório Portella |
author_role |
author |
author2 |
Pinto, Márcia Honório Portella |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sérgio da Silva, Jennifer Alejandra Pinto, Márcia Honório Portella |
description |
This article focused on the results published by the General Inspection of Education and Science (IGEC), in the context of the external evaluation of schools in the central region of Portugal, with special focus on the third evaluation cycle and, specifically, regarding the domain of Leadership and Management. An analysis of the overall reports of the external evaluation activity, made available on the IGEC website, made it possible to assess information on thirteen school clusters from a given region, assessed in the school year 2019/2020, having been established, in this study, four categories of analysis: i. Grades obtained; ii. Strengths, iii. Areas for improvement, and iv. Evaluation of leadership by teaching and non-teaching staff. This was a qualitative study with an interpretive paradigm. We used the content analysis technique to process the data. The results showed that there is a recognition of the work consigned to the leadership and management, and that the strengths outweigh the areas for improvement. Special attention was paid in this study to the vision that the teaching and non-teaching staff has of the leadership of school organizations. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i2.30207 https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i2.30207 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i2.30207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/30207 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/30207/21212 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Jennifer Alejandra Sérgio da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Jennifer Alejandra Sérgio da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 12 No 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 35-51 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 Núm. 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 35-51 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 No 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 35-51 Internet Latent Corpus Journal; vol. 12 n.º 2 (2022): AUTOMAÇÃO DOS SERVIÇOS EDUCACIONAIS E O FUTURO DAS UNIVERSIDADES; 35-51 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130746542096384 |