Player impressions about the game Memoráveis Nobéis da Química using the GameFlow game evaluation method
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v13i3.25551 |
Resumo: | Digital games are increasingly present in the daily lives of people who have on their mobile devices (smartphones, tablets, etc.) resources for their use. Combining digital games with the teaching and learning process can be an interesting alternative to overcome the difficulties inherent in this process. In this sense, this research analyzes the perceptions of 270 volunteer players about the game Memoráveis Nobéis da Química from an evaluative questionnaire based on the GameFlow method. The results show a favorable attitude of the participants about the game, which presented good indexes in the evaluation based on the GameFlow method, in which of the nine elements, eight (concentration, challenge, player skills, objectives, feedback, game design, pedagogical aspects of the game and conceptual approach) were observed with a high degree of agreement. Finally, the participants demonstrate that the game Memoráveis Nobéis da Química can be used as a digital educational game for the teaching and learning process of Chemistry. |
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Player impressions about the game Memoráveis Nobéis da Química using the GameFlow game evaluation methodImpressões de jogadores sobre o jogo Memoráveis Nobéis da Química a partir do método de avaliação de jogos GameFlowDigital games are increasingly present in the daily lives of people who have on their mobile devices (smartphones, tablets, etc.) resources for their use. Combining digital games with the teaching and learning process can be an interesting alternative to overcome the difficulties inherent in this process. In this sense, this research analyzes the perceptions of 270 volunteer players about the game Memoráveis Nobéis da Química from an evaluative questionnaire based on the GameFlow method. The results show a favorable attitude of the participants about the game, which presented good indexes in the evaluation based on the GameFlow method, in which of the nine elements, eight (concentration, challenge, player skills, objectives, feedback, game design, pedagogical aspects of the game and conceptual approach) were observed with a high degree of agreement. Finally, the participants demonstrate that the game Memoráveis Nobéis da Química can be used as a digital educational game for the teaching and learning process of Chemistry.Los juegos digitales están cada vez más presentes en el día a día de las personas que tienen en sus dispositivos móviles (smartphones, tabletas, etc.) recursos para su uso. Combinar juegos digitales con el proceso de enseñanza y aprendizaje puede ser una alternativa interesante para superar las dificultades inherentes a este proceso. En este sentido, esta investigación analiza las percepciones de 270 jugadores voluntarios sobre el juego Memoráveis Nobéis da Química a partir de un cuestionario evaluativo basado en el método GameFlow. Los resultados muestran una actitud favorable de los participantes sobre el juego, que presentó buenos índices en la evaluación basada en el método GameFlow, en cuál de los nueve elementos, ocho (concentración, desafíos, habilidades del jugador, objetivos, retroalimentación, diseño del juego, aspectos pedagógicos del juego y enfoque conceptual) se observaron con un alto grado de acuerdo. Finalmente, los participantes demuestran que el juego Memoráveis Nobéis da Química se puede utilizar como un juego educativo digital para el proceso de enseñanza y aprendizaje de la Química.Os jogos digitais estão cada vez mais presentes no cotidiano das pessoas que têm nos seus dispositivos móveis (smartphones, tablets etc.) recursos para sua utilização. Aliar os jogos digitais ao processo de ensino e aprendizagem pode ser uma alternativa interessante para a superação das dificuldades inerentes a esse processo. Neste sentido, esta pesquisa analisa as percepções de 270 jogadores voluntários sobre o jogo Memoráveis Nobéis da Química a partir de um questionário avaliativo baseado no método GameFlow. Os resultados mostram uma postura favorável dos participantes sobre o jogo que apresentou bons índices na avaliação fundamentada pelo método GameFlow em que dos nove elementos, oito (concentração, desafios, habilidades do jogador, objetivos, feedback, design do jogo, aspectos pedagógicos do jogo e abordagem conceitual) foram observados com alto grau de concordância. Por fim, os participantes demonstram que o jogo Memoráveis Nobéis da Química pode ser utilizado como um jogo educativo digital para o processo de ensino e aprendizagem da Química.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2021-07-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v13i3.25551https://doi.org/10.34624/id.v13i3.25551Indagatio Didactica; Vol 13 No 3 (2021); 263-280Indagatio Didactica; Vol. 13 Núm. 3 (2021); 263-280Indagatio Didactica; Vol. 13 No 3 (2021); 263-280Indagatio Didactica; vol. 13 n.º 3 (2021); 263-2801647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/25551https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/25551/18417Direitos de Autor (c) 2021 Indagatio Didacticahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Bruno Silva2023-09-22T10:19:15Zoai:proa.ua.pt:article/25551Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:30.592259Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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