Exploring kindergarten children's perception of spatial relations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Balinha, Filipa
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Mamede, Ema
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1822/72064
Resumo: This paper focuses on young children’s perception of spatial relations. It analyses spatial relations of kindergarten children (3-5-years-old, N=15), addressing two questions: How do children perform when solving perception of spatial relationships problems? What strategies do children use when solving these problems? Qualitative methods were used to describe children’s reactions when solving problems of: recognizing position from 2D to 3D, recognizing parts of the whole, recognizing the position of the objects. Results suggests that recognizing position from 2D to 3D seems to be the most difficult problems. Even 3-years-old used successful strategies in solving the perception of spatial relations problems. Thus these problems can be explored in kindergarten, as a way to stimulate visualization skills.
id RCAP_bc474ff8f0c5065e9a7269609210a898
oai_identifier_str oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/72064
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Exploring kindergarten children's perception of spatial relationsPercepção das relações espaciais em crianças da educação pré-escolarMatemática no pré-escolarRelações espaciaisGeometriaKindergartenMathematicsSpatial relationsGeometryEducação pré-escolarMatemáticaRelações espaciaisGeometriaCiências Sociais::Ciências da EducaçãoEducação de qualidadeThis paper focuses on young children’s perception of spatial relations. It analyses spatial relations of kindergarten children (3-5-years-old, N=15), addressing two questions: How do children perform when solving perception of spatial relationships problems? What strategies do children use when solving these problems? Qualitative methods were used to describe children’s reactions when solving problems of: recognizing position from 2D to 3D, recognizing parts of the whole, recognizing the position of the objects. Results suggests that recognizing position from 2D to 3D seems to be the most difficult problems. Even 3-years-old used successful strategies in solving the perception of spatial relations problems. Thus these problems can be explored in kindergarten, as a way to stimulate visualization skills.Este artigo explora o conhecimento de crianças pequenas sobre as relações espaciais. Analisa as relações espaciais de crianças de jardins de infância (3 aos 5 anos, N=15), procurando responder a duas questões: Como as crianças resolvem problemas de percepção das relações espaciais? Que estratégias as crianças usam ao resolver esses problemas? Foram usados métodos qualitativos para descrever as reações das crianças na resolução de problemas de: passagem de imagens em 2 para 3 dimensões, reconhecer partes de um todo e reconhecer a posição dos objetos, construção com blocos, puzzles e identificação de posição. Os resultados sugerem que os problemas de construção com blocos parecem ser os problemas mais difíceis. Até os três anos de idade usaram estratégias bem-sucedidas na solução da percepção de problemas de relações espaciais. Assim, esses problemas podem ser explorados no jardim de infância, como uma maneira de estimular as capacidades de visualização.Portuguese national funds through the FCT (Foundation for Science and Technology) within the framework of the CIEC (Research Center for Child Studies of the University of Minho) project under the reference UIDB/00317/2020Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)Universidade do MinhoBalinha, FilipaMamede, Ema20202020-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/72064eng1980-451210.5007/1980-4512.2020v22n41p204https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n41p204info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:28:34Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/72064Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:23:24.133010Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Exploring kindergarten children's perception of spatial relations
Percepção das relações espaciais em crianças da educação pré-escolar
title Exploring kindergarten children's perception of spatial relations
spellingShingle Exploring kindergarten children's perception of spatial relations
Balinha, Filipa
Matemática no pré-escolar
Relações espaciais
Geometria
Kindergarten
Mathematics
Spatial relations
Geometry
Educação pré-escolar
Matemática
Relações espaciais
Geometria
Ciências Sociais::Ciências da Educação
Educação de qualidade
title_short Exploring kindergarten children's perception of spatial relations
title_full Exploring kindergarten children's perception of spatial relations
title_fullStr Exploring kindergarten children's perception of spatial relations
title_full_unstemmed Exploring kindergarten children's perception of spatial relations
title_sort Exploring kindergarten children's perception of spatial relations
author Balinha, Filipa
author_facet Balinha, Filipa
Mamede, Ema
author_role author
author2 Mamede, Ema
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Balinha, Filipa
Mamede, Ema
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática no pré-escolar
Relações espaciais
Geometria
Kindergarten
Mathematics
Spatial relations
Geometry
Educação pré-escolar
Matemática
Relações espaciais
Geometria
Ciências Sociais::Ciências da Educação
Educação de qualidade
topic Matemática no pré-escolar
Relações espaciais
Geometria
Kindergarten
Mathematics
Spatial relations
Geometry
Educação pré-escolar
Matemática
Relações espaciais
Geometria
Ciências Sociais::Ciências da Educação
Educação de qualidade
description This paper focuses on young children’s perception of spatial relations. It analyses spatial relations of kindergarten children (3-5-years-old, N=15), addressing two questions: How do children perform when solving perception of spatial relationships problems? What strategies do children use when solving these problems? Qualitative methods were used to describe children’s reactions when solving problems of: recognizing position from 2D to 3D, recognizing parts of the whole, recognizing the position of the objects. Results suggests that recognizing position from 2D to 3D seems to be the most difficult problems. Even 3-years-old used successful strategies in solving the perception of spatial relations problems. Thus these problems can be explored in kindergarten, as a way to stimulate visualization skills.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2020-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1822/72064
url http://hdl.handle.net/1822/72064
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 1980-4512
10.5007/1980-4512.2020v22n41p204
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n41p204
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132709173329920