Exploring kindergarten children's perception of spatial relations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1822/72064 |
Resumo: | This paper focuses on young children’s perception of spatial relations. It analyses spatial relations of kindergarten children (3-5-years-old, N=15), addressing two questions: How do children perform when solving perception of spatial relationships problems? What strategies do children use when solving these problems? Qualitative methods were used to describe children’s reactions when solving problems of: recognizing position from 2D to 3D, recognizing parts of the whole, recognizing the position of the objects. Results suggests that recognizing position from 2D to 3D seems to be the most difficult problems. Even 3-years-old used successful strategies in solving the perception of spatial relations problems. Thus these problems can be explored in kindergarten, as a way to stimulate visualization skills. |
id |
RCAP_bc474ff8f0c5065e9a7269609210a898 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/72064 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Exploring kindergarten children's perception of spatial relationsPercepção das relações espaciais em crianças da educação pré-escolarMatemática no pré-escolarRelações espaciaisGeometriaKindergartenMathematicsSpatial relationsGeometryEducação pré-escolarMatemáticaRelações espaciaisGeometriaCiências Sociais::Ciências da EducaçãoEducação de qualidadeThis paper focuses on young children’s perception of spatial relations. It analyses spatial relations of kindergarten children (3-5-years-old, N=15), addressing two questions: How do children perform when solving perception of spatial relationships problems? What strategies do children use when solving these problems? Qualitative methods were used to describe children’s reactions when solving problems of: recognizing position from 2D to 3D, recognizing parts of the whole, recognizing the position of the objects. Results suggests that recognizing position from 2D to 3D seems to be the most difficult problems. Even 3-years-old used successful strategies in solving the perception of spatial relations problems. Thus these problems can be explored in kindergarten, as a way to stimulate visualization skills.Este artigo explora o conhecimento de crianças pequenas sobre as relações espaciais. Analisa as relações espaciais de crianças de jardins de infância (3 aos 5 anos, N=15), procurando responder a duas questões: Como as crianças resolvem problemas de percepção das relações espaciais? Que estratégias as crianças usam ao resolver esses problemas? Foram usados métodos qualitativos para descrever as reações das crianças na resolução de problemas de: passagem de imagens em 2 para 3 dimensões, reconhecer partes de um todo e reconhecer a posição dos objetos, construção com blocos, puzzles e identificação de posição. Os resultados sugerem que os problemas de construção com blocos parecem ser os problemas mais difíceis. Até os três anos de idade usaram estratégias bem-sucedidas na solução da percepção de problemas de relações espaciais. Assim, esses problemas podem ser explorados no jardim de infância, como uma maneira de estimular as capacidades de visualização.Portuguese national funds through the FCT (Foundation for Science and Technology) within the framework of the CIEC (Research Center for Child Studies of the University of Minho) project under the reference UIDB/00317/2020Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)Universidade do MinhoBalinha, FilipaMamede, Ema20202020-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/72064eng1980-451210.5007/1980-4512.2020v22n41p204https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n41p204info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:28:34Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/72064Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:23:24.133010Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Exploring kindergarten children's perception of spatial relations Percepção das relações espaciais em crianças da educação pré-escolar |
title |
Exploring kindergarten children's perception of spatial relations |
spellingShingle |
Exploring kindergarten children's perception of spatial relations Balinha, Filipa Matemática no pré-escolar Relações espaciais Geometria Kindergarten Mathematics Spatial relations Geometry Educação pré-escolar Matemática Relações espaciais Geometria Ciências Sociais::Ciências da Educação Educação de qualidade |
title_short |
Exploring kindergarten children's perception of spatial relations |
title_full |
Exploring kindergarten children's perception of spatial relations |
title_fullStr |
Exploring kindergarten children's perception of spatial relations |
title_full_unstemmed |
Exploring kindergarten children's perception of spatial relations |
title_sort |
Exploring kindergarten children's perception of spatial relations |
author |
Balinha, Filipa |
author_facet |
Balinha, Filipa Mamede, Ema |
author_role |
author |
author2 |
Mamede, Ema |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Balinha, Filipa Mamede, Ema |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática no pré-escolar Relações espaciais Geometria Kindergarten Mathematics Spatial relations Geometry Educação pré-escolar Matemática Relações espaciais Geometria Ciências Sociais::Ciências da Educação Educação de qualidade |
topic |
Matemática no pré-escolar Relações espaciais Geometria Kindergarten Mathematics Spatial relations Geometry Educação pré-escolar Matemática Relações espaciais Geometria Ciências Sociais::Ciências da Educação Educação de qualidade |
description |
This paper focuses on young children’s perception of spatial relations. It analyses spatial relations of kindergarten children (3-5-years-old, N=15), addressing two questions: How do children perform when solving perception of spatial relationships problems? What strategies do children use when solving these problems? Qualitative methods were used to describe children’s reactions when solving problems of: recognizing position from 2D to 3D, recognizing parts of the whole, recognizing the position of the objects. Results suggests that recognizing position from 2D to 3D seems to be the most difficult problems. Even 3-years-old used successful strategies in solving the perception of spatial relations problems. Thus these problems can be explored in kindergarten, as a way to stimulate visualization skills. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2020-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1822/72064 |
url |
http://hdl.handle.net/1822/72064 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
1980-4512 10.5007/1980-4512.2020v22n41p204 https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n41p204 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799132709173329920 |