QdSH: a new scale for the quality assessment of the portuguese hotel industry

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maroco, Ana Lúcia
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Maroco, João
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rtd.v0i15.13443
Resumo: Quality of service and customer satisfaction in the hotel industry are key components for customers’ loyalty and for the establishment of a long term relation with the customers. However, the evaluation of customer satisfaction, in particular in the hotel industry is not a current managerial practice. This is due, in part, to the lack of dully validated scales who measure customer satisfaction for the target population of these organizations. In this paper, we describe the creation of a hotel service quality and customer satisfaction measurement scale validated for the Portuguese 4 and 5 stars hotels. The new scale, QdSH, evaluates quality of services and customer satisfaction in 5 key dimensions with high psychometrical sensitivity, construct validity (factorial, convergent and discriminant) and reliability.  
id RCAP_d2e9f2787162b449278d08a735345fbd
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/13443
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling QdSH: a new scale for the quality assessment of the portuguese hotel industryQdSH: uma nova escala para a avaliação da qualidade de serviço do sector hoteleiro portuguêsQuality of service and customer satisfaction in the hotel industry are key components for customers’ loyalty and for the establishment of a long term relation with the customers. However, the evaluation of customer satisfaction, in particular in the hotel industry is not a current managerial practice. This is due, in part, to the lack of dully validated scales who measure customer satisfaction for the target population of these organizations. In this paper, we describe the creation of a hotel service quality and customer satisfaction measurement scale validated for the Portuguese 4 and 5 stars hotels. The new scale, QdSH, evaluates quality of services and customer satisfaction in 5 key dimensions with high psychometrical sensitivity, construct validity (factorial, convergent and discriminant) and reliability.  A qualidade de serviço e a satisfação do cliente no sector hoteleiro são componentes chave para a fidelização do cliente e para o estabelecimento de uma relação comercial duradoura com os clientes. Contudo, a avaliação da Qualidade de Serviço e da satisfação do cliente, em particular no sector hoteleiro, não é uma prática organizacional corrente no sector hoteleiro. Tal facto deve-se, em parte, à inexistência de instrumentos de avaliação psicométrica devidamente aferidos para a população alvo do sector. Neste trabalho, descrevemos a criação de uma escala de medida da satisfação do cliente do sector hoteleiro português de gama média-alta: QdSH. A QdSH avalia a qualidade de serviço e satisfação do cliente em 5 dimensões relevantes, com elevada sensibilidade, validade de constructo (factorial, convergente e discriminante) e fiabilidade, constituindo-se assim como um instrumento de medida apropriado para a avaliação da satisfação e lealdade do cliente.    Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2011-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v0i15.13443oai:proa.ua.pt:article/13443Journal of Tourism & Development; No 15 (2011); 71-85Revista Turismo & Desenvolvimento; n.º 15 (2011); 71-852182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13443https://doi.org/10.34624/rtd.v0i15.13443https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13443/8989https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMaroco, Ana LúciaMaroco, João2022-09-26T10:57:21Zoai:proa.ua.pt:article/13443Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:06:00.245490Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv QdSH: a new scale for the quality assessment of the portuguese hotel industry
QdSH: uma nova escala para a avaliação da qualidade de serviço do sector hoteleiro português
title QdSH: a new scale for the quality assessment of the portuguese hotel industry
spellingShingle QdSH: a new scale for the quality assessment of the portuguese hotel industry
Maroco, Ana Lúcia
title_short QdSH: a new scale for the quality assessment of the portuguese hotel industry
title_full QdSH: a new scale for the quality assessment of the portuguese hotel industry
title_fullStr QdSH: a new scale for the quality assessment of the portuguese hotel industry
title_full_unstemmed QdSH: a new scale for the quality assessment of the portuguese hotel industry
title_sort QdSH: a new scale for the quality assessment of the portuguese hotel industry
author Maroco, Ana Lúcia
author_facet Maroco, Ana Lúcia
Maroco, João
author_role author
author2 Maroco, João
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maroco, Ana Lúcia
Maroco, João
description Quality of service and customer satisfaction in the hotel industry are key components for customers’ loyalty and for the establishment of a long term relation with the customers. However, the evaluation of customer satisfaction, in particular in the hotel industry is not a current managerial practice. This is due, in part, to the lack of dully validated scales who measure customer satisfaction for the target population of these organizations. In this paper, we describe the creation of a hotel service quality and customer satisfaction measurement scale validated for the Portuguese 4 and 5 stars hotels. The new scale, QdSH, evaluates quality of services and customer satisfaction in 5 key dimensions with high psychometrical sensitivity, construct validity (factorial, convergent and discriminant) and reliability.  
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/rtd.v0i15.13443
oai:proa.ua.pt:article/13443
url https://doi.org/10.34624/rtd.v0i15.13443
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/13443
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13443
https://doi.org/10.34624/rtd.v0i15.13443
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13443/8989
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Journal of Tourism & Development; No 15 (2011); 71-85
Revista Turismo & Desenvolvimento; n.º 15 (2011); 71-85
2182-1453
1645-9261
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130521639321600