Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Paulo Alexandre Figueiredo dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Rabiais, Isabel Cristina Mascarenhas, Sales, Leila Miriam Conde Faria, Henriques, Carolina Miguel Graça
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/38470
Resumo: OBJECTIVE: to identify the profile of transversal teaching/learning skills, which allows an adequate intervention of disaster nursing students. METHODS: this is research framed in the qualitative, transversal paradigm methodology, supported by inductive and exploratory reasoning. RESULTS: it was found that there is no consensus between Nursing Education Major Coordinators/Directors and disaster nursing experts regarding transversal skills considered decisive, due to the current absence of the theme in study plans and the limited personal and professional training of professors. FINAL CONSIDERATIONS: the development and implementation of teaching/learning strategies that allow the development of transversal skills, favoring students' ability to meet this reality in a conscious, balanced and efficient way, is crucial.
id RCAP_d482777027b01157fdeacb61dfe5cc7f
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/38470
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situationsPerfil de competências transversais dos estudantes de enfermagem para intervir em situações de catástrofeStudents, nursingDisaster planningProfessional skillNursingEducationSurge capacityEstudantes de enfermagemAdministração de desastresCompetência profissionalEducação em enfermagemCapacidade de resposta ante emergênciasOBJECTIVE: to identify the profile of transversal teaching/learning skills, which allows an adequate intervention of disaster nursing students. METHODS: this is research framed in the qualitative, transversal paradigm methodology, supported by inductive and exploratory reasoning. RESULTS: it was found that there is no consensus between Nursing Education Major Coordinators/Directors and disaster nursing experts regarding transversal skills considered decisive, due to the current absence of the theme in study plans and the limited personal and professional training of professors. FINAL CONSIDERATIONS: the development and implementation of teaching/learning strategies that allow the development of transversal skills, favoring students' ability to meet this reality in a conscious, balanced and efficient way, is crucial.Objetivo: identificar o perfil de competências transversais de ensino/aprendizagem, que permita uma intervenção adequada do estudante do Curso de Licenciatura em Enfermagem no domínio da catástrofe. Métodos: investigação enquadrada na metodologia do paradigma qualitativo, transversal, apoiada no raciocínio indutivo e exploratória. Resultados: verificou-se que não existe consenso entre os Coordenadores/Diretores dos Cursos de Licenciatura em Enfermagem e os peritos de enfermagem em catástrofe quanto às competências transversais consideradas determinantes, decorrente da atual ausência da temática nos planos de estudo e da diminuta formação pessoal e profissional dos docentes. Considerações finais: o desenvolvimento e implementação de estratégias de ensino/aprendizagem, que permitam o desenvolvimento de competências transversais, favorecendo a capacidade do estudante para se encontrar com esta realidade de maneira consciente, equilibrada e eficiente, assume-se crucial.Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaSantos, Paulo Alexandre Figueiredo dosRabiais, Isabel Cristina MascarenhasSales, Leila Miriam Conde FariaHenriques, Carolina Miguel Graça2022-08-02T13:04:33Z2022-07-182022-07-18T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/38470eng0034-716710.1590/0034-7167-2021-076085134748479PMC972885135858029000841798900013info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-23T01:42:29Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/38470Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:31:24.988335Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations
Perfil de competências transversais dos estudantes de enfermagem para intervir em situações de catástrofe
title Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations
spellingShingle Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations
Santos, Paulo Alexandre Figueiredo dos
Students, nursing
Disaster planning
Professional skill
Nursing
Education
Surge capacity
Estudantes de enfermagem
Administração de desastres
Competência profissional
Educação em enfermagem
Capacidade de resposta ante emergências
title_short Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations
title_full Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations
title_fullStr Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations
title_full_unstemmed Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations
title_sort Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations
author Santos, Paulo Alexandre Figueiredo dos
author_facet Santos, Paulo Alexandre Figueiredo dos
Rabiais, Isabel Cristina Mascarenhas
Sales, Leila Miriam Conde Faria
Henriques, Carolina Miguel Graça
author_role author
author2 Rabiais, Isabel Cristina Mascarenhas
Sales, Leila Miriam Conde Faria
Henriques, Carolina Miguel Graça
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Paulo Alexandre Figueiredo dos
Rabiais, Isabel Cristina Mascarenhas
Sales, Leila Miriam Conde Faria
Henriques, Carolina Miguel Graça
dc.subject.por.fl_str_mv Students, nursing
Disaster planning
Professional skill
Nursing
Education
Surge capacity
Estudantes de enfermagem
Administração de desastres
Competência profissional
Educação em enfermagem
Capacidade de resposta ante emergências
topic Students, nursing
Disaster planning
Professional skill
Nursing
Education
Surge capacity
Estudantes de enfermagem
Administração de desastres
Competência profissional
Educação em enfermagem
Capacidade de resposta ante emergências
description OBJECTIVE: to identify the profile of transversal teaching/learning skills, which allows an adequate intervention of disaster nursing students. METHODS: this is research framed in the qualitative, transversal paradigm methodology, supported by inductive and exploratory reasoning. RESULTS: it was found that there is no consensus between Nursing Education Major Coordinators/Directors and disaster nursing experts regarding transversal skills considered decisive, due to the current absence of the theme in study plans and the limited personal and professional training of professors. FINAL CONSIDERATIONS: the development and implementation of teaching/learning strategies that allow the development of transversal skills, favoring students' ability to meet this reality in a conscious, balanced and efficient way, is crucial.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-02T13:04:33Z
2022-07-18
2022-07-18T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/38470
url http://hdl.handle.net/10400.14/38470
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 0034-7167
10.1590/0034-7167-2021-0760
85134748479
PMC9728851
35858029
000841798900013
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132037248974848