O Ensino da Religião como resposta à laicização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duque, João Manuel
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/theologica.2016.51
Resumo: This article intends to provide some arguments in favor of the teaching of the religion in the public schools, in the context of the denominated secular states. In this sense, any kind of confessional argument is avoided, including the appeal to agreements between states and churches. Rather, a foundation is sought in the various dimensions of the educational process itself. In this sense, religious education would, in the first place, develop the (self) critical spirit of the students, in relation to their religious or non religious choice; secondly, it would seek to explore the anthropological conceptions that result from religious traditions, and which eventually determine certain ethical and political choices of societies; finally, religious teaching would develop in students the sense of mystery, analogous to the sense of poetics, which is fundamental to a more complete conception of the human. The practical way of articulating these arguments with the current working scheme of the teaching of religion remains an open challenge.
id RCAP_ef93d1fd201e4dc146503891270e0d19
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/51
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O Ensino da Religião como resposta à laicizaçãoO ensino da Religião como resposta à laicizaçãoThis article intends to provide some arguments in favor of the teaching of the religion in the public schools, in the context of the denominated secular states. In this sense, any kind of confessional argument is avoided, including the appeal to agreements between states and churches. Rather, a foundation is sought in the various dimensions of the educational process itself. In this sense, religious education would, in the first place, develop the (self) critical spirit of the students, in relation to their religious or non religious choice; secondly, it would seek to explore the anthropological conceptions that result from religious traditions, and which eventually determine certain ethical and political choices of societies; finally, religious teaching would develop in students the sense of mystery, analogous to the sense of poetics, which is fundamental to a more complete conception of the human. The practical way of articulating these arguments with the current working scheme of the teaching of religion remains an open challenge.artigo pretende fornecer alguns argumentos em favor do ensino da religião nas escolas públicas, no contexto dos denominados estados laicos. Nesse sentido, evita-se qualquer tipo de argumentação confessional, incluindo o recurso a acordos entre os estados e as igrejas. Procura-se, antes, uma fundamentação nas diversas dimensões do próprio processo educativo. Nesse sentido, o ensino religioso pretenderia, em primeiro lugar, desenvolver o espírito (auto)crítico dos alunos, em relação à respetiva opção religiosa ou não religiosa; em segundo lugar, pretenderia explorar as concepções antropológicas que resultam de tradições religiosas, e que acabam por determinar certas opções éticas e políticas das sociedades; por último, o ensino religioso desenvolveria nos alunos o sentido do mistério, análogo ao sentido poético, que é fundamental para uma concepção mais completa do humano. O modo prático de articular estes argumentos com o atual esquema de funcionamento do ensino da religião constituiu um desafio em aberto.Universidade Católica Portuguesa2016-06-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/theologica.2016.51oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/51Theologica; Vol 51 No 2 (2016): Do Clique ao Toque... O digital ao serviço da fé; 11-20Theologica; v. 51 n. 2 (2016): Do Clique ao Toque... O digital ao serviço da fé; 11-200872-234X10.34632/theologica.2016.51.2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/theologica/article/view/51https://doi.org/10.34632/theologica.2016.51https://revistas.ucp.pt/index.php/theologica/article/view/51/43Direitos de Autor (c) 2016 João Manuel Duquehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDuque, João Manuel2022-09-26T10:58:37Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/51Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:07:07.235543Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O Ensino da Religião como resposta à laicização
O ensino da Religião como resposta à laicização
title O Ensino da Religião como resposta à laicização
spellingShingle O Ensino da Religião como resposta à laicização
Duque, João Manuel
title_short O Ensino da Religião como resposta à laicização
title_full O Ensino da Religião como resposta à laicização
title_fullStr O Ensino da Religião como resposta à laicização
title_full_unstemmed O Ensino da Religião como resposta à laicização
title_sort O Ensino da Religião como resposta à laicização
author Duque, João Manuel
author_facet Duque, João Manuel
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Duque, João Manuel
description This article intends to provide some arguments in favor of the teaching of the religion in the public schools, in the context of the denominated secular states. In this sense, any kind of confessional argument is avoided, including the appeal to agreements between states and churches. Rather, a foundation is sought in the various dimensions of the educational process itself. In this sense, religious education would, in the first place, develop the (self) critical spirit of the students, in relation to their religious or non religious choice; secondly, it would seek to explore the anthropological conceptions that result from religious traditions, and which eventually determine certain ethical and political choices of societies; finally, religious teaching would develop in students the sense of mystery, analogous to the sense of poetics, which is fundamental to a more complete conception of the human. The practical way of articulating these arguments with the current working scheme of the teaching of religion remains an open challenge.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/theologica.2016.51
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/51
url https://doi.org/10.34632/theologica.2016.51
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/51
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/theologica/article/view/51
https://doi.org/10.34632/theologica.2016.51
https://revistas.ucp.pt/index.php/theologica/article/view/51/43
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2016 João Manuel Duque
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2016 João Manuel Duque
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Theologica; Vol 51 No 2 (2016): Do Clique ao Toque... O digital ao serviço da fé; 11-20
Theologica; v. 51 n. 2 (2016): Do Clique ao Toque... O digital ao serviço da fé; 11-20
0872-234X
10.34632/theologica.2016.51.2
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130531279929344