A aprendizagem e o ensino da leitura-escrita em bilingues adultos: aspetos da sua complexidade neuropsicolinguística

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Ângela Filipa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://hdl.handle.net/10216/135755
Resumo: Understanding to what extent learning a second-language (L2) is a multi-layered mental process can prove to be useful from a L2 teaching perspective, in this case. Moreover when it comes to learning how to read and write in a L2. This text aims at bringing some aspects of this intricate process into light in hopes to bring the two ends of adult L2 reading-writing closer: its learning and teaching. To try to achieve that purpose, the text focuses on general brain mechanisms which control the processing of reading and writing as it draws nearer to some relevant issues surrounding bilingual reading comprehension and written production in a L2.
id RCAP_f487434669632b1aa61288e8ef3bbdca
oai_identifier_str oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/135755
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A aprendizagem e o ensino da leitura-escrita em bilingues adultos: aspetos da sua complexidade neuropsicolinguísticaCiências da linguagemlanguage sciencesUnderstanding to what extent learning a second-language (L2) is a multi-layered mental process can prove to be useful from a L2 teaching perspective, in this case. Moreover when it comes to learning how to read and write in a L2. This text aims at bringing some aspects of this intricate process into light in hopes to bring the two ends of adult L2 reading-writing closer: its learning and teaching. To try to achieve that purpose, the text focuses on general brain mechanisms which control the processing of reading and writing as it draws nearer to some relevant issues surrounding bilingual reading comprehension and written production in a L2.20212021-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/10216/135755por1984-430110.15448/1984-4301.2021.2.38810Lopes, Ângela FilipaPinto, Maria da Graça Lisboa Castroinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T12:58:03Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/135755Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T23:30:38.973993Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A aprendizagem e o ensino da leitura-escrita em bilingues adultos: aspetos da sua complexidade neuropsicolinguística
title A aprendizagem e o ensino da leitura-escrita em bilingues adultos: aspetos da sua complexidade neuropsicolinguística
spellingShingle A aprendizagem e o ensino da leitura-escrita em bilingues adultos: aspetos da sua complexidade neuropsicolinguística
Lopes, Ângela Filipa
Ciências da linguagem
language sciences
title_short A aprendizagem e o ensino da leitura-escrita em bilingues adultos: aspetos da sua complexidade neuropsicolinguística
title_full A aprendizagem e o ensino da leitura-escrita em bilingues adultos: aspetos da sua complexidade neuropsicolinguística
title_fullStr A aprendizagem e o ensino da leitura-escrita em bilingues adultos: aspetos da sua complexidade neuropsicolinguística
title_full_unstemmed A aprendizagem e o ensino da leitura-escrita em bilingues adultos: aspetos da sua complexidade neuropsicolinguística
title_sort A aprendizagem e o ensino da leitura-escrita em bilingues adultos: aspetos da sua complexidade neuropsicolinguística
author Lopes, Ângela Filipa
author_facet Lopes, Ângela Filipa
Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro
author_role author
author2 Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Ângela Filipa
Pinto, Maria da Graça Lisboa Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Ciências da linguagem
language sciences
topic Ciências da linguagem
language sciences
description Understanding to what extent learning a second-language (L2) is a multi-layered mental process can prove to be useful from a L2 teaching perspective, in this case. Moreover when it comes to learning how to read and write in a L2. This text aims at bringing some aspects of this intricate process into light in hopes to bring the two ends of adult L2 reading-writing closer: its learning and teaching. To try to achieve that purpose, the text focuses on general brain mechanisms which control the processing of reading and writing as it draws nearer to some relevant issues surrounding bilingual reading comprehension and written production in a L2.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2021-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10216/135755
url https://hdl.handle.net/10216/135755
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 1984-4301
10.15448/1984-4301.2021.2.38810
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799135615100387329