O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13277 |
Resumo: | In a number of seaside tourism destinations, tourism has developed with a strong dependence on intermediaries (tour operators) that operate under external logics of economies of scale. The Destination Management Systems (DMS) are technological applications that aggregate information from multiple tourism suppliers of a particular tourist destination. These applications differ from other technology platforms of destinations’ promotion, especially by their transactional component, allowing potential visitors to reserve and purchase travel products directly to suppliers. The DMS enable better interaction between suppliers, more coordinated promotion of the destination and increased autonomy of suppliers regarding traditional intermediaries, particularly in terms of promotion and distribution. The DMS therefore have an important role in the diversification of tourism and in the development of tourism products that are not necessarilybased on economies of scale logics, such as cultural tourism.In this paper it is intended to discuss the advantages of DMS to cultural tourism destinations and to examine the supply of cultural tourism products commercialized through DMS. The empirical study consists of content analysis of eight DMS. The paper ends with conclusions and implications relevant to the management of destinations. |
id |
RCAP_ff58b0edcd4800aaf8a534975084dd94 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/13277 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturaisIn a number of seaside tourism destinations, tourism has developed with a strong dependence on intermediaries (tour operators) that operate under external logics of economies of scale. The Destination Management Systems (DMS) are technological applications that aggregate information from multiple tourism suppliers of a particular tourist destination. These applications differ from other technology platforms of destinations’ promotion, especially by their transactional component, allowing potential visitors to reserve and purchase travel products directly to suppliers. The DMS enable better interaction between suppliers, more coordinated promotion of the destination and increased autonomy of suppliers regarding traditional intermediaries, particularly in terms of promotion and distribution. The DMS therefore have an important role in the diversification of tourism and in the development of tourism products that are not necessarilybased on economies of scale logics, such as cultural tourism.In this paper it is intended to discuss the advantages of DMS to cultural tourism destinations and to examine the supply of cultural tourism products commercialized through DMS. The empirical study consists of content analysis of eight DMS. The paper ends with conclusions and implications relevant to the management of destinations. Em vários destinos de turismo balnear, o turismo desenvolveu-se com forte dependência de intermediários (operadores turísticos) externos que operam sob lógicas de economia de escala.Os Sistemas de Gestão de Destinos (Destination Management Systems - DMS) são plataformas tecnológicas que agregam informação de vários fornecedores turísticos de um determinado destino. Estas aplicações distinguem-se de outras plataformas tecnológicas de promoção de destinos sobretudo pela sua vertente transacional, permitindo que os potenciais visitantes reservem e comprem produtos turísticos diretamente aos fornecedores. Os DMS possibilitam melhor interação entre fornecedores, promoção mais coordenada do destino e maior autonomia de fornecedores e destinos face a intermediários tradicionais, nomeadamente ao nível da promoção e distribuição. Os DMS têm, portanto, um importante papel na diversificação da oferta turística e no desenvolvimento de produtos turísticos que não se baseiam necessariamente em lógicas de economias de escala, tais como o turismo cultural.Neste artigo pretende-se discutir as vantagens dos DMS para os destinos turísticos culturais e analisar a oferta de produtos culturais transacionada através de DMS. O estudo empírico consiste na análise de conteúdo de oito DMS. O artigo termina com as conclusões e implicações relevantes para a gestão de destinos. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13277oai:proa.ua.pt:article/13277Journal of Tourism & Development; Vol 3 No 17/18 (2012); 1611-1625Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 3 n.º 17/18 (2012); 1611-16252182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13277https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13277https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13277/8857https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessEstevão, João V.Carneiro, Maria JoãoTeixeira, Leonor2022-09-26T10:57:18Zoai:proa.ua.pt:article/13277Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:57.776055Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais |
title |
O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais |
spellingShingle |
O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais Estevão, João V. |
title_short |
O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais |
title_full |
O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais |
title_fullStr |
O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais |
title_full_unstemmed |
O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais |
title_sort |
O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais |
author |
Estevão, João V. |
author_facet |
Estevão, João V. Carneiro, Maria João Teixeira, Leonor |
author_role |
author |
author2 |
Carneiro, Maria João Teixeira, Leonor |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Estevão, João V. Carneiro, Maria João Teixeira, Leonor |
description |
In a number of seaside tourism destinations, tourism has developed with a strong dependence on intermediaries (tour operators) that operate under external logics of economies of scale. The Destination Management Systems (DMS) are technological applications that aggregate information from multiple tourism suppliers of a particular tourist destination. These applications differ from other technology platforms of destinations’ promotion, especially by their transactional component, allowing potential visitors to reserve and purchase travel products directly to suppliers. The DMS enable better interaction between suppliers, more coordinated promotion of the destination and increased autonomy of suppliers regarding traditional intermediaries, particularly in terms of promotion and distribution. The DMS therefore have an important role in the diversification of tourism and in the development of tourism products that are not necessarilybased on economies of scale logics, such as cultural tourism.In this paper it is intended to discuss the advantages of DMS to cultural tourism destinations and to examine the supply of cultural tourism products commercialized through DMS. The empirical study consists of content analysis of eight DMS. The paper ends with conclusions and implications relevant to the management of destinations. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13277 oai:proa.ua.pt:article/13277 |
url |
https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13277 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/13277 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13277 https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13277 https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13277/8857 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Tourism & Development; Vol 3 No 17/18 (2012); 1611-1625 Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 3 n.º 17/18 (2012); 1611-1625 2182-1453 1645-9261 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130521539706880 |