O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Estevão, João V.
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Carneiro, Maria João, Teixeira, Leonor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13277
Resumo: In a number of seaside tourism destinations, tourism has developed with a strong dependence on intermediaries (tour operators) that operate under external logics of economies of scale. The Destination Management Systems (DMS) are technological applications that aggregate information from multiple tourism suppliers of a particular tourist destination. These applications differ from other technology platforms of destinations’ promotion, especially by their transactional component, allowing potential visitors to reserve and purchase travel products directly to suppliers. The DMS enable better interaction between suppliers, more coordinated promotion of the destination and increased autonomy of suppliers regarding traditional intermediaries, particularly in terms of promotion and distribution. The DMS therefore have an important role in the diversification of tourism and in the development of tourism products that are not necessarilybased on economies of scale logics, such as cultural tourism.In this paper it is intended to discuss the advantages of DMS to cultural tourism destinations and to examine the supply of cultural tourism products commercialized through DMS. The empirical study consists of content analysis of eight DMS. The paper ends with conclusions and implications relevant to the management of destinations.  
id RCAP_ff58b0edcd4800aaf8a534975084dd94
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/13277
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturaisIn a number of seaside tourism destinations, tourism has developed with a strong dependence on intermediaries (tour operators) that operate under external logics of economies of scale. The Destination Management Systems (DMS) are technological applications that aggregate information from multiple tourism suppliers of a particular tourist destination. These applications differ from other technology platforms of destinations’ promotion, especially by their transactional component, allowing potential visitors to reserve and purchase travel products directly to suppliers. The DMS enable better interaction between suppliers, more coordinated promotion of the destination and increased autonomy of suppliers regarding traditional intermediaries, particularly in terms of promotion and distribution. The DMS therefore have an important role in the diversification of tourism and in the development of tourism products that are not necessarilybased on economies of scale logics, such as cultural tourism.In this paper it is intended to discuss the advantages of DMS to cultural tourism destinations and to examine the supply of cultural tourism products commercialized through DMS. The empirical study consists of content analysis of eight DMS. The paper ends with conclusions and implications relevant to the management of destinations.  Em vários destinos de turismo balnear, o turismo desenvolveu-se com forte dependência de intermediários (operadores turísticos) externos que operam sob lógicas de economia de escala.Os Sistemas de Gestão de Destinos (Destination Management Systems - DMS) são plataformas tecnológicas que agregam informação de vários fornecedores turísticos de um determinado destino. Estas aplicações distinguem-se de outras plataformas tecnológicas de promoção de destinos sobretudo pela sua vertente transacional, permitindo que os potenciais visitantes reservem e comprem produtos turísticos diretamente aos fornecedores. Os DMS possibilitam melhor interação entre fornecedores, promoção mais coordenada do destino e maior autonomia de fornecedores e destinos face a intermediários tradicionais, nomeadamente ao nível da promoção e distribuição. Os DMS têm, portanto, um importante papel na diversificação da oferta turística e no desenvolvimento de produtos turísticos que não se baseiam necessariamente em lógicas de economias de escala, tais como o turismo cultural.Neste artigo pretende-se discutir as vantagens dos DMS para os destinos turísticos culturais e analisar a oferta de produtos culturais transacionada através de DMS. O estudo empírico consiste na análise de conteúdo de oito DMS. O artigo termina com as conclusões e implicações relevantes para a gestão de destinos.  Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13277oai:proa.ua.pt:article/13277Journal of Tourism & Development; Vol 3 No 17/18 (2012); 1611-1625Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 3 n.º 17/18 (2012); 1611-16252182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13277https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13277https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13277/8857https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessEstevão, João V.Carneiro, Maria JoãoTeixeira, Leonor2022-09-26T10:57:18Zoai:proa.ua.pt:article/13277Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:57.776055Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais
title O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais
spellingShingle O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais
Estevão, João V.
title_short O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais
title_full O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais
title_fullStr O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais
title_full_unstemmed O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais
title_sort O papel dos Sistemas de Gestão de Destinos no desenvolvimento do turismo cultural: Análise da vertente transacional destes sistemas no que concerne a produtos turísticos culturais
author Estevão, João V.
author_facet Estevão, João V.
Carneiro, Maria João
Teixeira, Leonor
author_role author
author2 Carneiro, Maria João
Teixeira, Leonor
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Estevão, João V.
Carneiro, Maria João
Teixeira, Leonor
description In a number of seaside tourism destinations, tourism has developed with a strong dependence on intermediaries (tour operators) that operate under external logics of economies of scale. The Destination Management Systems (DMS) are technological applications that aggregate information from multiple tourism suppliers of a particular tourist destination. These applications differ from other technology platforms of destinations’ promotion, especially by their transactional component, allowing potential visitors to reserve and purchase travel products directly to suppliers. The DMS enable better interaction between suppliers, more coordinated promotion of the destination and increased autonomy of suppliers regarding traditional intermediaries, particularly in terms of promotion and distribution. The DMS therefore have an important role in the diversification of tourism and in the development of tourism products that are not necessarilybased on economies of scale logics, such as cultural tourism.In this paper it is intended to discuss the advantages of DMS to cultural tourism destinations and to examine the supply of cultural tourism products commercialized through DMS. The empirical study consists of content analysis of eight DMS. The paper ends with conclusions and implications relevant to the management of destinations.  
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13277
oai:proa.ua.pt:article/13277
url https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13277
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/13277
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13277
https://doi.org/10.34624/rtd.v3i17/18.13277
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13277/8857
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Journal of Tourism & Development; Vol 3 No 17/18 (2012); 1611-1625
Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 3 n.º 17/18 (2012); 1611-1625
2182-1453
1645-9261
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130521539706880