Teaching quadratic function through PheT Colorado and Didactic Engineering

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Passos Machado Vieira, Renata
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Vieira Alves, Francisco Regis, Machado Cruz Catarino, Paula Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/522
Resumo: In this article, some mathematical concepts referring to the quadratic function are investigated, based on the Didactic Engineering research methodology and its French aspects, applying its first two phases. Thus, two didactic teaching situations are elaborated, supported by the teaching methodology, Theory of Didactic Situations, foreseeing the possible behaviors of students before an application. However, a computational resource is then used, available through a simulation at PheT Colorado, with the aim of facilitating the teaching and learning process of students in quadratic functions, contributing to the construction of their own knowledge in the face of these used methodologies. Finally, analyzes are carried out in the face of possible experimentation and validation, in view of possible student behavior, thus contributing to the area of ​​Mathematics Education. It should be noted that the other phases of Didactic Engineering will not be affected.
id SBEM_270616b28e756cf8d45b00c39801304a
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/522
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Teaching quadratic function through PheT Colorado and Didactic EngineeringEnseñanza de la función cuadrática a través de PheT Colorado e Ingeniería DidácticaO ensino da função quadrática por meio do PheT Colorado e da Engenharia DidáticaDidactic EngineeringQuadratic functionComputational resourceTheory of Didactic SituationsIngeniería DidácticaFunción cuadráticaRecurso computacionalTeoría de las Situaciones DidácticasEngenharia DidáticaFunção quadráticaTeoria das Situações DidáticasRecurso computacionalIn this article, some mathematical concepts referring to the quadratic function are investigated, based on the Didactic Engineering research methodology and its French aspects, applying its first two phases. Thus, two didactic teaching situations are elaborated, supported by the teaching methodology, Theory of Didactic Situations, foreseeing the possible behaviors of students before an application. However, a computational resource is then used, available through a simulation at PheT Colorado, with the aim of facilitating the teaching and learning process of students in quadratic functions, contributing to the construction of their own knowledge in the face of these used methodologies. Finally, analyzes are carried out in the face of possible experimentation and validation, in view of possible student behavior, thus contributing to the area of ​​Mathematics Education. It should be noted that the other phases of Didactic Engineering will not be affected.En este artículo se investigan algunos conceptos matemáticos referentes a la función cuadrática, basados ​​en la metodología de investigación de la Ingeniería Didáctica y sus vertientes francesas, aplicando sus dos primeras fases. Así, se elaboran dos situaciones didácticas didácticas, apoyadas en la metodología de enseñanza Teoría de Situaciones Didácticas, previendo los posibles comportamientos de los estudiantes ante una aplicación. Sin embargo, luego se utiliza un recurso computacional, disponible a través de una simulación en PheT Colorado, con el objetivo de facilitar el proceso de enseñanza y aprendizaje de los estudiantes en funciones cuadráticas, contribuyendo a la construcción de su propio conocimiento frente a estas metodologías utilizadas. Finalmente, se realizan análisis ante una posible experimentación y validación, ante el posible comportamiento del alumno, contribuyendo así al área de Educación Matemática. Cabe señalar que el resto de fases de la Ingeniería Didáctica no se verán afectadas.Neste artigo, alguns conceitos matemáticos referentes à função quadrática são investigados, com base na metodologia de pesquisa da Engenharia Didática e em suas vertentes francesas, aplicando as suas duas primeiras fases. Assim, são elaboradas duas situações didáticas de ensino, amparadas na metodologia de ensino, Teoria das Situações Didáticas, prevendo os possíveis comportamentos dos alunos diante de uma aplicação. Com tudo, é então utilizado um recurso computacional, disponível por meio de uma simulação no PheT Colorado, com o viés de facilitar o processo de ensino e aprendizagem dos estudantes em funções quadráticas, contribuindo para a construção do próprio conhecimento. Por fim, são realizadas análises diante de uma possível experimentação e validação, ressaltando que as demais fases da Engenharia Didática não serão afetadas.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/52210.37001/remat25269062v17id522Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021018Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021018Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021018Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e0210182526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/522/249https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/522/418https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/522/419https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/522/420https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPassos Machado Vieira, RenataVieira Alves, Francisco RegisMachado Cruz Catarino, Paula Maria2022-03-12T15:24:43ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Teaching quadratic function through PheT Colorado and Didactic Engineering
Enseñanza de la función cuadrática a través de PheT Colorado e Ingeniería Didáctica
O ensino da função quadrática por meio do PheT Colorado e da Engenharia Didática
title Teaching quadratic function through PheT Colorado and Didactic Engineering
spellingShingle Teaching quadratic function through PheT Colorado and Didactic Engineering
Passos Machado Vieira, Renata
Didactic Engineering
Quadratic function
Computational resource
Theory of Didactic Situations
Ingeniería Didáctica
Función cuadrática
Recurso computacional
Teoría de las Situaciones Didácticas
Engenharia Didática
Função quadrática
Teoria das Situações Didáticas
Recurso computacional
title_short Teaching quadratic function through PheT Colorado and Didactic Engineering
title_full Teaching quadratic function through PheT Colorado and Didactic Engineering
title_fullStr Teaching quadratic function through PheT Colorado and Didactic Engineering
title_full_unstemmed Teaching quadratic function through PheT Colorado and Didactic Engineering
title_sort Teaching quadratic function through PheT Colorado and Didactic Engineering
author Passos Machado Vieira, Renata
author_facet Passos Machado Vieira, Renata
Vieira Alves, Francisco Regis
Machado Cruz Catarino, Paula Maria
author_role author
author2 Vieira Alves, Francisco Regis
Machado Cruz Catarino, Paula Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Passos Machado Vieira, Renata
Vieira Alves, Francisco Regis
Machado Cruz Catarino, Paula Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Didactic Engineering
Quadratic function
Computational resource
Theory of Didactic Situations
Ingeniería Didáctica
Función cuadrática
Recurso computacional
Teoría de las Situaciones Didácticas
Engenharia Didática
Função quadrática
Teoria das Situações Didáticas
Recurso computacional
topic Didactic Engineering
Quadratic function
Computational resource
Theory of Didactic Situations
Ingeniería Didáctica
Función cuadrática
Recurso computacional
Teoría de las Situaciones Didácticas
Engenharia Didática
Função quadrática
Teoria das Situações Didáticas
Recurso computacional
description In this article, some mathematical concepts referring to the quadratic function are investigated, based on the Didactic Engineering research methodology and its French aspects, applying its first two phases. Thus, two didactic teaching situations are elaborated, supported by the teaching methodology, Theory of Didactic Situations, foreseeing the possible behaviors of students before an application. However, a computational resource is then used, available through a simulation at PheT Colorado, with the aim of facilitating the teaching and learning process of students in quadratic functions, contributing to the construction of their own knowledge in the face of these used methodologies. Finally, analyzes are carried out in the face of possible experimentation and validation, in view of possible student behavior, thus contributing to the area of ​​Mathematics Education. It should be noted that the other phases of Didactic Engineering will not be affected.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/522
10.37001/remat25269062v17id522
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/522
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v17id522
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/522/249
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/522/418
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/522/419
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/522/420
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021018
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 18 (2021): Publicação contínua; e021018
Revista de Educação Matemática; Vol. 18 (2021): Publicação contínua; e021018
Revista de Educação Matemática; v. 18 (2021): Publicação contínua; e021018
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1798313497695617024