The distances between the Common National Curriculum Base and ethnomathematics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Adriano Vargas
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Fantinato, Maria Cecilia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/110
Resumo: The article highlights one of the most recent documents that directly influence educational policies in our country. This document is the Common National Curriculum Base for basic education. This document has been presented as defining the learning rights of all students. It is part of an educational project that aims to guide curriculum implementation in all schools. He will also direct teacher training. However, we analyze that its implementation involves the reduction of curricula to an object, a product, the list of previously given contents. Furthermore, it comes to mean a process of colonization, standardization, control, and making difference invisible. In this way, he distances himself from curricular practices aligned with ethnomathematic perspectives.
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spelling The distances between the Common National Curriculum Base and ethnomathematicsLas distancias entre la Base Curricular Nacional Común y las etnomatemáticasOs distanciamentos entre a Base Nacional Comum Curricular e a etnomatemáticaBase Nacional Comum CurricularEtnomatemáticaCurrículosBase de currículo nacional comúnEtnomatemáticasCampo del plan de estudiosCommon National Curriculum BaseEthnomathematicsResumesThe article highlights one of the most recent documents that directly influence educational policies in our country. This document is the Common National Curriculum Base for basic education. This document has been presented as defining the learning rights of all students. It is part of an educational project that aims to guide curriculum implementation in all schools. He will also direct teacher training. However, we analyze that its implementation involves the reduction of curricula to an object, a product, the list of previously given contents. Furthermore, it comes to mean a process of colonization, standardization, control, and making difference invisible. In this way, he distances himself from curricular practices aligned with ethnomathematic perspectives.El artículo destaca uno de los documentos más recientes que inciden directamente en las políticas educativas de nuestro país. Este documento es la Base Curricular Nacional Común para la educación básica. Se ha presentado como una definición de los derechos de aprendizaje de todos los estudiantes. Es parte de un proyecto educativo que tiene como objetivo orientar la implementación del plan de estudios en todas las escuelas, así como la formación directa de profesores. Analizamos, sin embargo, que su implementación implica la reducción de los currículos a un objeto, un producto, la lista de contenidos previamente dados. Además, se trata de un proceso de colonización, estandarización, control y invisibilización de la diferencia. De esta forma, se distancia de las prácticas curriculares alineadas con las perspectivas etnomatemáticas.O artigo destaca um dos mais recentes documentos que influenciam diretamente as políticas educacionais em nosso país, a Base Nacional Comum Curricular da educação básica. Tal documento tem sido apresentado como definidor dos direitos de aprendizagens de todos os alunos, e parte de um projeto educacional que visa orientar implementações curriculares em todas as escolas, assim como direcionar a formação de professores. Analisamos, entretanto, que sua implementação envolve a redução de currículos a objeto, a produto, a lista de conteúdos previamente dados. Além disso, passa a significar um processo de colonização, padronização, controle, e invisibilização da diferença. Desta forma, ele se distancia de práticas curriculares alinhadas às perspectivas etnomatemáticas.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2021-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/ziphttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/11010.37001/remat25269062v18id612Revista de Educação Matemática; Vol. 18 No. Edição Especial (2021): Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021047Revista de Educação Matemática; Vol. 18 Núm. Edição Especial (2021): Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e021047Revista de Educação Matemática; v. 18 n. Edição Especial (2021): Etnomatemática: perspectiva decolonial e movimentos de resistência; e0210472526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporenghttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/110/120https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/110/122https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/110/394https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/110/408https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/110/422https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Adriano VargasFantinato, Maria Cecilia2023-07-16T02:04:36Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/110Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-16T02:04:36Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
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