Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Matemática (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/24 |
Resumo: | This text explores some discussions present in Nancy Fraser's theoretical elaborations, envisioning theoretical-philosophical possibilities for studies and research in Mathematics Education, focusing on three themes of great relevance for the author: Feminism, Social Justice and Capitalism. We discuss each of these themes, starting with the diagnosis of the clash between feminists for equality and feminists for difference, considering gender injustices. The concern with Social Justice issues is addressed from the need to align redistribution struggles with recognition struggles. Fraser's critiques of capitalism are presented via an analysis of the co-optation of recognition agendas by neoliberal policies. Finally, we present a framework of mathematics education for difference and mathematics education for equality, linking it to the conjunction of redistribution and recognition in struggles against social injustices in the mathematics education movement. |
id |
SBEM_79e3d1cd911095eea31896608342eb12 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/24 |
network_acronym_str |
SBEM |
network_name_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalismContribuciones filosóficas de Nancy Fraser a los estudios e investigaciones en Educación Matemática: feminismo, justicia y capitalismoContributos filosóficos de Nancy Fraser para estudos e pesquisas em Educação Matemática: feminismo, justiça e capitalismoNancy FraserFilosofia da Educação MatemáticaFilosofia PolíticaInjustiçasRedistribuição e ReconhecimentoNancy FraserFilosofía de la Educación MatemáticaFilosofía PolíticaInjusticiasRedistribución y ReconocimientoNancy FraserPhilosophy of Mathematics EducationPolitical PhilosophyInjusticesRedistribution and RecognitionThis text explores some discussions present in Nancy Fraser's theoretical elaborations, envisioning theoretical-philosophical possibilities for studies and research in Mathematics Education, focusing on three themes of great relevance for the author: Feminism, Social Justice and Capitalism. We discuss each of these themes, starting with the diagnosis of the clash between feminists for equality and feminists for difference, considering gender injustices. The concern with Social Justice issues is addressed from the need to align redistribution struggles with recognition struggles. Fraser's critiques of capitalism are presented via an analysis of the co-optation of recognition agendas by neoliberal policies. Finally, we present a framework of mathematics education for difference and mathematics education for equality, linking it to the conjunction of redistribution and recognition in struggles against social injustices in the mathematics education movement.Este texto explora algunas discusiones presentes en las elaboraciones teóricas de Nancy Fraser, vislumbrando posibilidades teórico-filosóficas para los estudios e investigaciones en Educación Matemática, centrándose en tres temas de gran relevancia para la autora: Feminismo, Justicia Social y Capitalismo. Discutimos cada uno de estos temas, empezando por el diagnóstico del choque entre las feministas por la igualdad y las feministas por la diferencia, considerando las injusticias de género. La preocupación por los temas de Justicia Social se aborda desde la necesidad de alinear las luchas de redistribución con las de reconocimiento. La crítica de Fraser al capitalismo se presenta a través de un análisis de la cooptación de las agendas de reconocimiento por parte de las políticas neoliberales. Por último, presentamos un marco de educación matemática para la diferencia y educación matemática para la igualdad, vinculándolo a la combinación de redistribución y reconocimiento en las luchas contra las injusticias sociales en el movimiento de Educación Matemática. Este texto explora algumas discussões presentes nas elaborações teóricas de Nancy Fraser, vislumbrando possibilidades teórico-filosóficas para estudos e pesquisas em Educação Matemática, focalizando três temáticas de grande relevância para a autora: Feminismo, Justiça Social e Capitalismo. Discorremos sobre cada uma destas temáticas, começando com o diagnóstico do embate entre feministas pela igualdade e feministas pela diferença, considerando as injustiças de gênero. A preocupação com as questões de Justiça Social é abordada a partir da necessidade de alinhamento das lutas de redistribuição às lutas de reconhecimento. As críticas de Fraser ao capitalismo são apresentadas via análise da cooptação das pautas por reconhecimento pelas políticas neoliberais. Por fim, apresentamos um quadro de educações matemáticas pela diferença e educações matemáticas pela igualdade, articulando-o à conjugação de redistribuição e reconhecimento nas lutas contra as injustiças sociais no movimento da Educação Matemática. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/2410.37001/remat25269062v20id758Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023080Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023080Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e0230802526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/24/25https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTaveira, Flavio Augusto LeitePeralta, Deise Aparecida2023-07-04T01:45:30Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/24Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T01:45:30Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism Contribuciones filosóficas de Nancy Fraser a los estudios e investigaciones en Educación Matemática: feminismo, justicia y capitalismo Contributos filosóficos de Nancy Fraser para estudos e pesquisas em Educação Matemática: feminismo, justiça e capitalismo |
title |
Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism |
spellingShingle |
Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism Taveira, Flavio Augusto Leite Nancy Fraser Filosofia da Educação Matemática Filosofia Política Injustiças Redistribuição e Reconhecimento Nancy Fraser Filosofía de la Educación Matemática Filosofía Política Injusticias Redistribución y Reconocimiento Nancy Fraser Philosophy of Mathematics Education Political Philosophy Injustices Redistribution and Recognition |
title_short |
Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism |
title_full |
Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism |
title_fullStr |
Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism |
title_full_unstemmed |
Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism |
title_sort |
Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism |
author |
Taveira, Flavio Augusto Leite |
author_facet |
Taveira, Flavio Augusto Leite Peralta, Deise Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Peralta, Deise Aparecida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Taveira, Flavio Augusto Leite Peralta, Deise Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nancy Fraser Filosofia da Educação Matemática Filosofia Política Injustiças Redistribuição e Reconhecimento Nancy Fraser Filosofía de la Educación Matemática Filosofía Política Injusticias Redistribución y Reconocimiento Nancy Fraser Philosophy of Mathematics Education Political Philosophy Injustices Redistribution and Recognition |
topic |
Nancy Fraser Filosofia da Educação Matemática Filosofia Política Injustiças Redistribuição e Reconhecimento Nancy Fraser Filosofía de la Educación Matemática Filosofía Política Injusticias Redistribución y Reconocimiento Nancy Fraser Philosophy of Mathematics Education Political Philosophy Injustices Redistribution and Recognition |
description |
This text explores some discussions present in Nancy Fraser's theoretical elaborations, envisioning theoretical-philosophical possibilities for studies and research in Mathematics Education, focusing on three themes of great relevance for the author: Feminism, Social Justice and Capitalism. We discuss each of these themes, starting with the diagnosis of the clash between feminists for equality and feminists for difference, considering gender injustices. The concern with Social Justice issues is addressed from the need to align redistribution struggles with recognition struggles. Fraser's critiques of capitalism are presented via an analysis of the co-optation of recognition agendas by neoliberal policies. Finally, we present a framework of mathematics education for difference and mathematics education for equality, linking it to the conjunction of redistribution and recognition in struggles against social injustices in the mathematics education movement. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/24 10.37001/remat25269062v20id758 |
url |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/24 |
identifier_str_mv |
10.37001/remat25269062v20id758 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/24/25 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023080 Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023080 Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023080 2526-9062 reponame:Revista de Educação Matemática (Online) instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM |
institution |
SBEM |
reponame_str |
Revista de Educação Matemática (Online) |
collection |
Revista de Educação Matemática (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
douglas.tinti@unicid.edu.br |
_version_ |
1798313494213296128 |