Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Taveira, Flavio Augusto Leite
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Peralta, Deise Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/24
Resumo: This text explores some discussions present in Nancy Fraser's theoretical elaborations, envisioning theoretical-philosophical possibilities for studies and research in Mathematics Education, focusing on three themes of great relevance for the author: Feminism, Social Justice and Capitalism. We discuss each of these themes, starting with the diagnosis of the clash between feminists for equality and feminists for difference, considering gender injustices. The concern with Social Justice issues is addressed from the need to align redistribution struggles with recognition struggles. Fraser's critiques of capitalism are presented via an analysis of the co-optation of recognition agendas by neoliberal policies. Finally, we present a framework of mathematics education for difference and mathematics education for equality, linking it to the conjunction of redistribution and recognition in struggles against social injustices in the mathematics education movement.
id SBEM_79e3d1cd911095eea31896608342eb12
oai_identifier_str oai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/24
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalismContribuciones filosóficas de Nancy Fraser a los estudios e investigaciones en Educación Matemática: feminismo, justicia y capitalismoContributos filosóficos de Nancy Fraser para estudos e pesquisas em Educação Matemática: feminismo, justiça e capitalismoNancy FraserFilosofia da Educação MatemáticaFilosofia PolíticaInjustiçasRedistribuição e ReconhecimentoNancy FraserFilosofía de la Educación MatemáticaFilosofía PolíticaInjusticiasRedistribución y ReconocimientoNancy FraserPhilosophy of Mathematics EducationPolitical PhilosophyInjusticesRedistribution and RecognitionThis text explores some discussions present in Nancy Fraser's theoretical elaborations, envisioning theoretical-philosophical possibilities for studies and research in Mathematics Education, focusing on three themes of great relevance for the author: Feminism, Social Justice and Capitalism. We discuss each of these themes, starting with the diagnosis of the clash between feminists for equality and feminists for difference, considering gender injustices. The concern with Social Justice issues is addressed from the need to align redistribution struggles with recognition struggles. Fraser's critiques of capitalism are presented via an analysis of the co-optation of recognition agendas by neoliberal policies. Finally, we present a framework of mathematics education for difference and mathematics education for equality, linking it to the conjunction of redistribution and recognition in struggles against social injustices in the mathematics education movement.Este texto explora algunas discusiones presentes en las elaboraciones teóricas de Nancy Fraser, vislumbrando posibilidades teórico-filosóficas para los estudios e investigaciones en Educación Matemática, centrándose en tres temas de gran relevancia para la autora: Feminismo, Justicia Social y Capitalismo. Discutimos cada uno de estos temas, empezando por el diagnóstico del choque entre las feministas por la igualdad y las feministas por la diferencia, considerando las injusticias de género. La preocupación por los temas de Justicia Social se aborda desde la necesidad de alinear las luchas de redistribución con las de reconocimiento. La crítica de Fraser al capitalismo se presenta a través de un análisis de la cooptación de las agendas de reconocimiento por parte de las políticas neoliberales. Por último, presentamos un marco de educación matemática para la diferencia y educación matemática para la igualdad, vinculándolo a la combinación de redistribución y reconocimiento en las luchas contra las injusticias sociales en el movimiento de Educación Matemática. Este texto explora algumas discussões presentes nas elaborações teóricas de Nancy Fraser, vislumbrando possibilidades teórico-filosóficas para estudos e pesquisas em Educação Matemática, focalizando três temáticas de grande relevância para a autora: Feminismo, Justiça Social e Capitalismo. Discorremos sobre cada uma destas temáticas, começando com o diagnóstico do embate entre feministas pela igualdade e feministas pela diferença, considerando as injustiças de gênero. A preocupação com as questões de Justiça Social é abordada a partir da necessidade de alinhamento das lutas de redistribuição às lutas de reconhecimento. As críticas de Fraser ao capitalismo são apresentadas via análise da cooptação das pautas por reconhecimento pelas políticas neoliberais. Por fim, apresentamos um quadro de educações matemáticas pela diferença e educações matemáticas pela igualdade, articulando-o à conjugação de redistribuição e reconhecimento nas lutas contra as injustiças sociais no movimento da Educação Matemática. Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/2410.37001/remat25269062v20id758Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023080Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023080Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e0230802526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/24/25https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTaveira, Flavio Augusto LeitePeralta, Deise Aparecida2023-07-04T01:45:30Zoai:ojs2.www.revistasbemsp.com.br:article/24Revistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONGhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/oaidouglas.tinti@unicid.edu.br2526-90621676-8868opendoar:2023-07-04T01:45:30Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism
Contribuciones filosóficas de Nancy Fraser a los estudios e investigaciones en Educación Matemática: feminismo, justicia y capitalismo
Contributos filosóficos de Nancy Fraser para estudos e pesquisas em Educação Matemática: feminismo, justiça e capitalismo
title Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism
spellingShingle Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism
Taveira, Flavio Augusto Leite
Nancy Fraser
Filosofia da Educação Matemática
Filosofia Política
Injustiças
Redistribuição e Reconhecimento
Nancy Fraser
Filosofía de la Educación Matemática
Filosofía Política
Injusticias
Redistribución y Reconocimiento
Nancy Fraser
Philosophy of Mathematics Education
Political Philosophy
Injustices
Redistribution and Recognition
title_short Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism
title_full Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism
title_fullStr Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism
title_full_unstemmed Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism
title_sort Nancy Fraser's Philosophical Contributions to studies and research in Mathematics Education: feminism, justice and capitalism
author Taveira, Flavio Augusto Leite
author_facet Taveira, Flavio Augusto Leite
Peralta, Deise Aparecida
author_role author
author2 Peralta, Deise Aparecida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Taveira, Flavio Augusto Leite
Peralta, Deise Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Nancy Fraser
Filosofia da Educação Matemática
Filosofia Política
Injustiças
Redistribuição e Reconhecimento
Nancy Fraser
Filosofía de la Educación Matemática
Filosofía Política
Injusticias
Redistribución y Reconocimiento
Nancy Fraser
Philosophy of Mathematics Education
Political Philosophy
Injustices
Redistribution and Recognition
topic Nancy Fraser
Filosofia da Educação Matemática
Filosofia Política
Injustiças
Redistribuição e Reconhecimento
Nancy Fraser
Filosofía de la Educación Matemática
Filosofía Política
Injusticias
Redistribución y Reconocimiento
Nancy Fraser
Philosophy of Mathematics Education
Political Philosophy
Injustices
Redistribution and Recognition
description This text explores some discussions present in Nancy Fraser's theoretical elaborations, envisioning theoretical-philosophical possibilities for studies and research in Mathematics Education, focusing on three themes of great relevance for the author: Feminism, Social Justice and Capitalism. We discuss each of these themes, starting with the diagnosis of the clash between feminists for equality and feminists for difference, considering gender injustices. The concern with Social Justice issues is addressed from the need to align redistribution struggles with recognition struggles. Fraser's critiques of capitalism are presented via an analysis of the co-optation of recognition agendas by neoliberal policies. Finally, we present a framework of mathematics education for difference and mathematics education for equality, linking it to the conjunction of redistribution and recognition in struggles against social injustices in the mathematics education movement.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/24
10.37001/remat25269062v20id758
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/24
identifier_str_mv 10.37001/remat25269062v20id758
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/24/25
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023080
Revista de Educação Matemática; Vol. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023080
Revista de Educação Matemática; v. 20 (2023): Edição Especial: Filosofias e Educações Matemáticas; e023080
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Matemática (Online) - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv douglas.tinti@unicid.edu.br
_version_ 1798313494213296128