Mathematics Teaching in the initial years of Elementary School: about the use of Mathematical Modeling

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Piaia, Franciele
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Vantielen da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/210
Resumo: Mathematical Modeling in Mathematics Education outlook have been presented as a proposal of the dynamic learning, interdisciplinary, visual and concrete, and the researches about its use in the initial years of Elementary School have been extended. Thus, recognizing the necessity of research and enlarge the discussion about the use of Mathematical Modeling on Mathematics teaching in the initial years of a public school. And for this purpose, it was included bibliographic and documental studies on Mathematics teaching and also Mathematical Modeling in the initial years, as well as, the analysis of an educational practice experienced with students from the fourth and fifth grade of a country school, from Chopinzinho-PR county. From the studies and experiences performed it was realized that Mathematical Modeling, as a teaching methodology, provides opportunities of a pleasure teaching for children, they feel valued and actively take part of the process.
id SBEM_c3359034da7c9931102fc5409f1cdb5b
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/210
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Mathematics Teaching in the initial years of Elementary School: about the use of Mathematical ModelingLa Enseñanza de la Matemática en los años iniciales del Enseño Fundamental: sobre el uso de la modelación matemáticaO Ensino de Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: sobre o uso da Modelagem MatemáticaMathematics EducationChildhoodEducational PracticesEducación MatemáticaInfanciaPrácticas EducativasAnos IniciaisEducação MatemáticaModelagem Matemática.Mathematical Modeling in Mathematics Education outlook have been presented as a proposal of the dynamic learning, interdisciplinary, visual and concrete, and the researches about its use in the initial years of Elementary School have been extended. Thus, recognizing the necessity of research and enlarge the discussion about the use of Mathematical Modeling on Mathematics teaching in the initial years of a public school. And for this purpose, it was included bibliographic and documental studies on Mathematics teaching and also Mathematical Modeling in the initial years, as well as, the analysis of an educational practice experienced with students from the fourth and fifth grade of a country school, from Chopinzinho-PR county. From the studies and experiences performed it was realized that Mathematical Modeling, as a teaching methodology, provides opportunities of a pleasure teaching for children, they feel valued and actively take part of the process.La Modelación Matemática en la perspectiva de la Educación Matemática se ha presentado como una propuesta de aprendizaje dinámico, interdisciplinar, visual y concreto, y sus pesquisas acerca de su uso en los años iniciales del Enseño Fundamental se ha ampliado. Delante de eso, reconociendo la necesidad en pesquisar y ampliar las discusiones acerca del uso de la Modelación Matemática, el presente trabajo tuve como objetivo principal investigar acerca del uso de la Modelación Matemática en el enseño de Matemática en los años iniciales en una escuela pública. Y, para eso, comprendió estudios bibliográficos y documentales acerca del enseño de la Matemática y acerca de la Modelación Matemática en los años iniciales y, todavía, el análisis de una práctica educativa vivida con alumnos del cuarto y quinto año de una escuela del campo, do municipio de Chopinzinho-PR.  De los estudios y de la vivencia realizada se percibió que la Modelaje Matemática, como metodología de enseño, oportuniza un enseño más placerozo para los niños, ellas se sienten valoradas y participan activamente del proceso.A Modelagem Matemática na perspectiva da Educação Matemática tem se apresentado como uma proposta de aprendizado dinâmico, interdisciplinar, visual e concreto, e as pesquisas sobre seu uso nos anos iniciais do Ensino Fundamental tem se ampliado. Diante disso, reconhecendo a necessidade de pesquisar e ampliar as discussões sobre o uso da Modelagem Matemática, o presente trabalho teve como objetivo principal investigar sobre o uso da Modelagem Matemática no ensino da Matemática nos anos iniciais numa escola pública. E, para isso, compreendeu estudos bibliográficos e documentais sobre o ensino de Matemática e sobre a Modelagem Matemática nos anos iniciais e, ainda, a análise de uma prática educativa vivida com alunos do quarto e quinto ano de uma escola do campo, do município de Chopinzinho – PR. Dos estudos e da vivência realizada percebeu-se que a Modelagem Matemática, como metodologia de ensino, oportuniza um ensino mais prazeroso para as crianças, elas se sentem valorizadas e participam ativamente do processo.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/21010.25090/remat25269062v16n212019p88a100Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 88 - 100Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 88 - 100Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 88 - 100Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 88 - 1002526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/210/pdfCopyright (c) 2019 Franciele Piaia, Vantielen da Silva Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessPiaia, FrancieleSilva, Vantielen da Silva2021-05-06T16:11:30ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Mathematics Teaching in the initial years of Elementary School: about the use of Mathematical Modeling
La Enseñanza de la Matemática en los años iniciales del Enseño Fundamental: sobre el uso de la modelación matemática
O Ensino de Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: sobre o uso da Modelagem Matemática
title Mathematics Teaching in the initial years of Elementary School: about the use of Mathematical Modeling
spellingShingle Mathematics Teaching in the initial years of Elementary School: about the use of Mathematical Modeling
Piaia, Franciele
Mathematics Education
Childhood
Educational Practices
Educación Matemática
Infancia
Prácticas Educativas
Anos Iniciais
Educação Matemática
Modelagem Matemática.
title_short Mathematics Teaching in the initial years of Elementary School: about the use of Mathematical Modeling
title_full Mathematics Teaching in the initial years of Elementary School: about the use of Mathematical Modeling
title_fullStr Mathematics Teaching in the initial years of Elementary School: about the use of Mathematical Modeling
title_full_unstemmed Mathematics Teaching in the initial years of Elementary School: about the use of Mathematical Modeling
title_sort Mathematics Teaching in the initial years of Elementary School: about the use of Mathematical Modeling
author Piaia, Franciele
author_facet Piaia, Franciele
Silva, Vantielen da Silva
author_role author
author2 Silva, Vantielen da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Piaia, Franciele
Silva, Vantielen da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics Education
Childhood
Educational Practices
Educación Matemática
Infancia
Prácticas Educativas
Anos Iniciais
Educação Matemática
Modelagem Matemática.
topic Mathematics Education
Childhood
Educational Practices
Educación Matemática
Infancia
Prácticas Educativas
Anos Iniciais
Educação Matemática
Modelagem Matemática.
description Mathematical Modeling in Mathematics Education outlook have been presented as a proposal of the dynamic learning, interdisciplinary, visual and concrete, and the researches about its use in the initial years of Elementary School have been extended. Thus, recognizing the necessity of research and enlarge the discussion about the use of Mathematical Modeling on Mathematics teaching in the initial years of a public school. And for this purpose, it was included bibliographic and documental studies on Mathematics teaching and also Mathematical Modeling in the initial years, as well as, the analysis of an educational practice experienced with students from the fourth and fifth grade of a country school, from Chopinzinho-PR county. From the studies and experiences performed it was realized that Mathematical Modeling, as a teaching methodology, provides opportunities of a pleasure teaching for children, they feel valued and actively take part of the process.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/210
10.25090/remat25269062v16n212019p88a100
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/210
identifier_str_mv 10.25090/remat25269062v16n212019p88a100
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/210/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Franciele Piaia, Vantielen da Silva Silva
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Franciele Piaia, Vantielen da Silva Silva
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 21: jan./abr. 2019; 88 - 100
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 21: jan./abr. 2019; 88 - 100
Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 21: jan./abr. 2019; 88 - 100
Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 21: jan./abr. 2019; 88 - 100
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1730542052581572608