Euclidean Geometry and Taxicab: an concret problem and the Semiotics Representations Registers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leivas, José Carlos Pinto
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Matemática (Online)
Texto Completo: https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/222
Resumo: This article presents the results of an investigation carried out with students of a professional master's degree in Mathematics Teaching, in a discipline of Analytical Geometry and Linear Algebra. The qualitative research was based on Duval's Theory of Semiotic Representation Registers and had as a question: to obtain the best solution to a problem of determining a public space, to check which Geometry presents a better result: the Euclidean or the Taxi? To answer the problem, we outline the purpose of analyzing the types of semiotic representation registers used by the students in the search for solutions in the two geometries. The results showed that some students had difficulties in obtaining the verbal registration for the conceptualization of the place searched in the Taxi Geometry and, consequently, in the conversion to the figural register. Thus, they were not able to conclude that the Geometry Taxi offers the best solution to the problem.
id SBEM_e2fd47db43d41702288ebdd29c574aa0
oai_identifier_str oai:ojs2.revistasbemsp.com.br:article/222
network_acronym_str SBEM
network_name_str Revista de Educação Matemática (Online)
repository_id_str
spelling Euclidean Geometry and Taxicab: an concret problem and the Semiotics Representations RegistersGeometría Euclidiana y del Taxi: un problema concreto y los Registros de Representaciones SemióticasGeometria Euclidiana e do Taxi: um problema concreto e os Registros de Representações SemióticasEuclidean GeometryTaxicab geometrySemiotic representation registersGeometría EuclidianaGeometría del TaxiRegistros de Representación SemióticaGeometria Euclidiana. Geometria do Táxi. Registros de Representação Semiótica.This article presents the results of an investigation carried out with students of a professional master's degree in Mathematics Teaching, in a discipline of Analytical Geometry and Linear Algebra. The qualitative research was based on Duval's Theory of Semiotic Representation Registers and had as a question: to obtain the best solution to a problem of determining a public space, to check which Geometry presents a better result: the Euclidean or the Taxi? To answer the problem, we outline the purpose of analyzing the types of semiotic representation registers used by the students in the search for solutions in the two geometries. The results showed that some students had difficulties in obtaining the verbal registration for the conceptualization of the place searched in the Taxi Geometry and, consequently, in the conversion to the figural register. Thus, they were not able to conclude that the Geometry Taxi offers the best solution to the problem.En este artículo, se presentan resultados de una investigación realizada con estudiantes de Geometría Analítica y Álgebra Lineal. La investigación, de cuño cualitativo, fue fundamentada en la Teoría de los Registros de Representación Semiótica de Duval, teniendo como cuestión orientadora: para obtener la mejor solución de un problema de determinación de un espacio público, verifique cuál es la Geometría que proporciona un mejor resultado: ¿la Euclidiana o la del Taxi? Para responder al problema, se delineó el objetivo de analizar los tipos de registros de representación semiótica empleados por los estudiantes en la búsqueda de la solución, explorando alternativas en las dos geometrías. Los resultados mostraron que algunos estudiantes tuvieron dificultades para obtener el registro verbal para la conceptualización del lugar geométrico buscado en la Geometría del Taxi y, consecuentemente, en la conversión al registro figural. De esta forma, concluyeron que la Geometría del Taxi ofrece la mejor solución para el problema.Neste artigo, apresenta-se resultados de uma investigação realizada com estudantes de Geometria Analítica e Álgebra Linear. A pesquisa, de cunho qualitativo, foi fundamentada na Teoria dos Registros de Representação Semiótica de Duval, tendo como questão norteadora: para obter a melhor solução de um problema de determinação de um espaço público, verifique qual é a Geometria que proporciona um melhor resultado: a Euclidiana ou a do Táxi? Para responder ao problema, delineou-se o objetivo de analisar os tipos de registros de representação semiótica empregados pelos estudantes na busca de solução, explorando alternativas nas duas geometrias. Os resultados mostraram que alguns estudantes tiveram dificuldades em obter o registro verbal para conceituação do lugar geométrico procurado na Geometria do Táxi e, consequentemente, na conversão para o registro figural. Dessa forma, concluíram que a Geometria do Táxi oferece a melhor solução para o problema.Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)2019-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/22210.25090/remat25269062v16n222019p252a269Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 22 (2019): maio/ago. 2019; 252 - 269Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 22 (2019): maio/ago. 2019; 252 - 269Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 22 (2019): maio/ago. 2019; 252 - 269Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 22 (2019): maio/ago. 2019; 252 - 2692526-9062reponame:Revista de Educação Matemática (Online)instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)instacron:SBEMporhttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/222/pdfCopyright (c) 2019 José Carlos Pinto Leivasinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeivas, José Carlos Pinto2021-05-06T16:11:26ZRevistahttps://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SPONG
dc.title.none.fl_str_mv Euclidean Geometry and Taxicab: an concret problem and the Semiotics Representations Registers
Geometría Euclidiana y del Taxi: un problema concreto y los Registros de Representaciones Semióticas
Geometria Euclidiana e do Taxi: um problema concreto e os Registros de Representações Semióticas
title Euclidean Geometry and Taxicab: an concret problem and the Semiotics Representations Registers
spellingShingle Euclidean Geometry and Taxicab: an concret problem and the Semiotics Representations Registers
Leivas, José Carlos Pinto
Euclidean Geometry
Taxicab geometry
Semiotic representation registers
Geometría Euclidiana
Geometría del Taxi
Registros de Representación Semiótica
Geometria Euclidiana. Geometria do Táxi. Registros de Representação Semiótica.
title_short Euclidean Geometry and Taxicab: an concret problem and the Semiotics Representations Registers
title_full Euclidean Geometry and Taxicab: an concret problem and the Semiotics Representations Registers
title_fullStr Euclidean Geometry and Taxicab: an concret problem and the Semiotics Representations Registers
title_full_unstemmed Euclidean Geometry and Taxicab: an concret problem and the Semiotics Representations Registers
title_sort Euclidean Geometry and Taxicab: an concret problem and the Semiotics Representations Registers
author Leivas, José Carlos Pinto
author_facet Leivas, José Carlos Pinto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leivas, José Carlos Pinto
dc.subject.por.fl_str_mv Euclidean Geometry
Taxicab geometry
Semiotic representation registers
Geometría Euclidiana
Geometría del Taxi
Registros de Representación Semiótica
Geometria Euclidiana. Geometria do Táxi. Registros de Representação Semiótica.
topic Euclidean Geometry
Taxicab geometry
Semiotic representation registers
Geometría Euclidiana
Geometría del Taxi
Registros de Representación Semiótica
Geometria Euclidiana. Geometria do Táxi. Registros de Representação Semiótica.
description This article presents the results of an investigation carried out with students of a professional master's degree in Mathematics Teaching, in a discipline of Analytical Geometry and Linear Algebra. The qualitative research was based on Duval's Theory of Semiotic Representation Registers and had as a question: to obtain the best solution to a problem of determining a public space, to check which Geometry presents a better result: the Euclidean or the Taxi? To answer the problem, we outline the purpose of analyzing the types of semiotic representation registers used by the students in the search for solutions in the two geometries. The results showed that some students had difficulties in obtaining the verbal registration for the conceptualization of the place searched in the Taxi Geometry and, consequently, in the conversion to the figural register. Thus, they were not able to conclude that the Geometry Taxi offers the best solution to the problem.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/222
10.25090/remat25269062v16n222019p252a269
url https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/222
identifier_str_mv 10.25090/remat25269062v16n222019p252a269
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistasbemsp.com.br/index.php/REMat-SP/article/view/222/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 José Carlos Pinto Leivas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 José Carlos Pinto Leivas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Matemática; Vol. 16 No. 22 (2019): maio/ago. 2019; 252 - 269
Revista de Educação Matemática; ##issue.vol## 16 ##issue.no## 22 (2019): maio/ago. 2019; 252 - 269
Revista de Educação Matemática; Vol. 16 Núm. 22 (2019): maio/ago. 2019; 252 - 269
Revista de Educação Matemática; v. 16 n. 22 (2019): maio/ago. 2019; 252 - 269
2526-9062
reponame:Revista de Educação Matemática (Online)
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron:SBEM
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM)
instacron_str SBEM
institution SBEM
reponame_str Revista de Educação Matemática (Online)
collection Revista de Educação Matemática (Online)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1730542053253709824