The teaching of Systematics and Biological Taxonomy: mapping productions in event of the area of science teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Liporini, Thalita Quatrocchio
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Diniz, Renato Eugênio da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/208
Resumo: The present study verified how to organize the academic productions that demonstrate the teaching of Systematics and Biological Taxonomy. Characterized as a “state of the art” research type, the collection of data was conducted by consulting the annals of the National Research in Science Education Meeting (ENPEC) from 2005 to 2017. The data obtained was organized in seven categories and a reduced number of articles about this theme was found, especially regarding Systematics and Taxonomy related to other subareas of Biology.
id SBEnBio_0bee2a34a1c8739027be6fcaea2b4537
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/208
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling The teaching of Systematics and Biological Taxonomy: mapping productions in event of the area of science teaching Docencia en Sistemática Biológica y Taxonomía: mapeo de producciones en un evento del área de enseñanza de las CienciasO ensino de Sistemática e Taxonomia Biológica: mapeando produções em evento da área de ensino de CiênciasEnsino de BiologiaEnsino de Sistemática e Taxonomia Estado da ArteENPECTeaching of Biology Teaching of Systematics and TaxonomyState of the ArtENPECEnseñanza de biologíaEnseñanza de Sistemática y TaxonomíaEstado del arteENPECThe present study verified how to organize the academic productions that demonstrate the teaching of Systematics and Biological Taxonomy. Characterized as a “state of the art” research type, the collection of data was conducted by consulting the annals of the National Research in Science Education Meeting (ENPEC) from 2005 to 2017. The data obtained was organized in seven categories and a reduced number of articles about this theme was found, especially regarding Systematics and Taxonomy related to other subareas of Biology.El estudio verificó cómo se organizan las producciones académicas que retratan la enseñanza de la Sistemática y la Taxonomía Biológica. Caracterizada como una investigación de “estado del conocimiento o del arte”, la recolección de datos se realizó consultando los anales del Encuentro Nacional de Investigación en Educación Científica (ENPEC) entre los años 2005 y 2017. Los datos obtenidos se organizaron en siete categorías y se encontraron un número reducido de trabajos que abordan este tema, especialmente la ausencia de producciones que relacionen la Sistemática y la Taxonomía con otros conocimientos de Biología.O estudo verificou como estão organizadas as produções acadêmicas que retratam o ensino de Sistemática e Taxonomia Biológica. Caracterizada como uma pesquisa do tipo “estado do conhecimento ou da arte”, a coleta de dados se deu por meio da consulta aos anais do Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC) entre os anos de 2005 e 2017. Os dados obtidos foram organizados em sete categorias e foi encontrado um reduzido número de trabalhos que abordam este tema, sobretudo a ausência de produções que relacionam a Sistemática e a Taxonomia com os demais conhecimentos da Biologia.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2019-05-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/20810.46667/renbio.v12i1.208SBEnBio Biology Teaching Journal; 2019: v.12, n.1 (mai. 2019); 75-94Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2019: v.12, n.1 (mai. 2019); 75-94Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2019: v.12, n.1 (mai. 2019); 75-942763-889810.46667/renbio.v12i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/208/43BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2019 Thalita Quatrocchio Liporini, Renato Eugênio da Silva Dinizhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLiporini, Thalita QuatrocchioDiniz, Renato Eugênio da Silva2020-08-09T01:41:11Zoai:ojs.renbio.org.br:article/208Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2020-08-09T01:41:11Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv The teaching of Systematics and Biological Taxonomy: mapping productions in event of the area of science teaching
Docencia en Sistemática Biológica y Taxonomía: mapeo de producciones en un evento del área de enseñanza de las Ciencias
O ensino de Sistemática e Taxonomia Biológica: mapeando produções em evento da área de ensino de Ciências
title The teaching of Systematics and Biological Taxonomy: mapping productions in event of the area of science teaching
spellingShingle The teaching of Systematics and Biological Taxonomy: mapping productions in event of the area of science teaching
Liporini, Thalita Quatrocchio
Ensino de Biologia
Ensino de Sistemática e Taxonomia
Estado da Arte
ENPEC
Teaching of Biology
Teaching of Systematics and Taxonomy
State of the Art
ENPEC
Enseñanza de biología
Enseñanza de Sistemática y Taxonomía
Estado del arte
ENPEC
title_short The teaching of Systematics and Biological Taxonomy: mapping productions in event of the area of science teaching
title_full The teaching of Systematics and Biological Taxonomy: mapping productions in event of the area of science teaching
title_fullStr The teaching of Systematics and Biological Taxonomy: mapping productions in event of the area of science teaching
title_full_unstemmed The teaching of Systematics and Biological Taxonomy: mapping productions in event of the area of science teaching
title_sort The teaching of Systematics and Biological Taxonomy: mapping productions in event of the area of science teaching
author Liporini, Thalita Quatrocchio
author_facet Liporini, Thalita Quatrocchio
Diniz, Renato Eugênio da Silva
author_role author
author2 Diniz, Renato Eugênio da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Liporini, Thalita Quatrocchio
Diniz, Renato Eugênio da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Biologia
Ensino de Sistemática e Taxonomia
Estado da Arte
ENPEC
Teaching of Biology
Teaching of Systematics and Taxonomy
State of the Art
ENPEC
Enseñanza de biología
Enseñanza de Sistemática y Taxonomía
Estado del arte
ENPEC
topic Ensino de Biologia
Ensino de Sistemática e Taxonomia
Estado da Arte
ENPEC
Teaching of Biology
Teaching of Systematics and Taxonomy
State of the Art
ENPEC
Enseñanza de biología
Enseñanza de Sistemática y Taxonomía
Estado del arte
ENPEC
description The present study verified how to organize the academic productions that demonstrate the teaching of Systematics and Biological Taxonomy. Characterized as a “state of the art” research type, the collection of data was conducted by consulting the annals of the National Research in Science Education Meeting (ENPEC) from 2005 to 2017. The data obtained was organized in seven categories and a reduced number of articles about this theme was found, especially regarding Systematics and Taxonomy related to other subareas of Biology.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/208
10.46667/renbio.v12i1.208
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/208
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v12i1.208
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/208/43
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Thalita Quatrocchio Liporini, Renato Eugênio da Silva Diniz
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Thalita Quatrocchio Liporini, Renato Eugênio da Silva Diniz
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2019: v.12, n.1 (mai. 2019); 75-94
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2019: v.12, n.1 (mai. 2019); 75-94
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2019: v.12, n.1 (mai. 2019); 75-94
2763-8898
10.46667/renbio.v12i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866843574272