Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Marilia de Sousa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Almeida, Rosileia Oliveira de, Paiva, Ayane de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1084
Resumo: This study, based on the theoretical premises of Gender and Feminist Studies, aimed at analyzing the discourse adopted in approaching the contents of evolution present in textbooks used in the disciplines of Anatomy and Human Physiology in the Licentiate Degree in Biological Sciences at the Universidade Estadual de Feira from Santana, Bahia, Brazil. The research, of a documental qualitative nature, includes data from a master's research in progress. For this analysis, elements of discourse analysis were used from the feminist critique of science. Analyzing four works. Initial results reveal gender stereotypes and asymmetries expressed in the analyzed books, which, if reproduced by future teachers, through language, can encompass meanings that reiterate male and androcentric hegemony.
id SBEnBio_1423e011f4e38e2ed18288dbf8843252
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1084
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of scienceLos manuales didácticos y su papel en la formación de profesores: un análisis de las teorías biológicas a través de la crítica feminista de la ciencia Os manuais didáticos e seu papel na formação de professores: uma análise das teorias biológicas por meio da crítica feminista à ciênciaEvoluçãoLivro DidáticofeminismoGêneroFormação docenteEnsino de evoluçãoGêneroformação docenteevolutionDidactic booksfeministGenderTeacher TrainingEvolution teachingGenderTeacher trainingEvoluciónLibro de textoFeminismoGéneroFormación dicenteenseñanza de la evoluciónGéneroformación docenteThis study, based on the theoretical premises of Gender and Feminist Studies, aimed at analyzing the discourse adopted in approaching the contents of evolution present in textbooks used in the disciplines of Anatomy and Human Physiology in the Licentiate Degree in Biological Sciences at the Universidade Estadual de Feira from Santana, Bahia, Brazil. The research, of a documental qualitative nature, includes data from a master's research in progress. For this analysis, elements of discourse analysis were used from the feminist critique of science. Analyzing four works. Initial results reveal gender stereotypes and asymmetries expressed in the analyzed books, which, if reproduced by future teachers, through language, can encompass meanings that reiterate male and androcentric hegemony.Este estudio, basado en las premisas teóricas de los Estudios de Género y Feministas, tuvo como objetivo analizar el discurso adoptado en el abordaje de los contenidos de evolución presentes en los libros de texto utilizados en las disciplinas de Anatomía y Fisiología Humana en la Licenciatura en Ciencias Biológicas de la Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahía, Brasil. La investigación, de carácter cualitativo documental, incluye datos de una investigación de maestría en curso. Para este análisis se utilizaron elementos del análisis del discurso provenientes de la crítica feminista a la ciencia. Análisis de cuatro obras. Los resultados iniciales revelan estereotipos y asimetrías de género expresados en los libros analizados, que, si son reproducidos por los futuros docentes, a través del lenguaje, pueden englobar significados que reiteran la hegemonía masculina y androcéntrica.Este estudo, fundamentado nas premissas teóricas dos Estudos de Gênero e Feministas, objetivando a análise do discurso adotado na abordagem dos conteúdos de evolução presentes em livros didáticos usados nas disciplinas de Anatomia e Fisiologia Humana no curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia, Brasil. A pesquisa, de caráter qualitativo documental, inclui dados de uma pesquisa de mestrado em andamento. Para essa análise, foram utilizados elementos da análise do discurso a partir da crítica feminista à ciência. Analisando-se quatro obras. Resultados iniciais revelam, estereótipos e assimetrias do gênero expressos nos livros analisados, os quais, caso reproduzidos pelas/os futuras/os docentes, por meio da linguagem, podem abarcar sentidos que reiteram a hegemonia masculina e androcêntricaSBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/108410.46667/renbio.v16inesp.1.1084SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 430-451Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 430-451Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 430-4512763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1084/414Brazil; century XXIBrasil; Siglo XXIBRASIL; SECULO XXICopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Machado, Marilia de Sousa Almeida, Rosileia Oliveira dePaiva, Ayane de Souza2023-12-04T08:54:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1084Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-12-04T08:54:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science
Los manuales didácticos y su papel en la formación de profesores: un análisis de las teorías biológicas a través de la crítica feminista de la ciencia
Os manuais didáticos e seu papel na formação de professores: uma análise das teorias biológicas por meio da crítica feminista à ciência
title Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science
spellingShingle Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science
Machado, Marilia de Sousa
Evolução
Livro Didático
feminismo
Gênero
Formação docente
Ensino de evolução
Gênero
formação docente
evolution
Didactic books
feminist
Gender
Teacher Training
Evolution teaching
Gender
Teacher training
Evolución
Libro de texto
Feminismo
Género
Formación dicente
enseñanza de la evolución
Género
formación docente
title_short Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science
title_full Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science
title_fullStr Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science
title_full_unstemmed Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science
title_sort Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science
author Machado, Marilia de Sousa
author_facet Machado, Marilia de Sousa
Almeida, Rosileia Oliveira de
Paiva, Ayane de Souza
author_role author
author2 Almeida, Rosileia Oliveira de
Paiva, Ayane de Souza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Marilia de Sousa
Almeida, Rosileia Oliveira de
Paiva, Ayane de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Evolução
Livro Didático
feminismo
Gênero
Formação docente
Ensino de evolução
Gênero
formação docente
evolution
Didactic books
feminist
Gender
Teacher Training
Evolution teaching
Gender
Teacher training
Evolución
Libro de texto
Feminismo
Género
Formación dicente
enseñanza de la evolución
Género
formación docente
topic Evolução
Livro Didático
feminismo
Gênero
Formação docente
Ensino de evolução
Gênero
formação docente
evolution
Didactic books
feminist
Gender
Teacher Training
Evolution teaching
Gender
Teacher training
Evolución
Libro de texto
Feminismo
Género
Formación dicente
enseñanza de la evolución
Género
formación docente
description This study, based on the theoretical premises of Gender and Feminist Studies, aimed at analyzing the discourse adopted in approaching the contents of evolution present in textbooks used in the disciplines of Anatomy and Human Physiology in the Licentiate Degree in Biological Sciences at the Universidade Estadual de Feira from Santana, Bahia, Brazil. The research, of a documental qualitative nature, includes data from a master's research in progress. For this analysis, elements of discourse analysis were used from the feminist critique of science. Analyzing four works. Initial results reveal gender stereotypes and asymmetries expressed in the analyzed books, which, if reproduced by future teachers, through language, can encompass meanings that reiterate male and androcentric hegemony.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1084
10.46667/renbio.v16inesp.1.1084
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1084
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16inesp.1.1084
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1084/414
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; century XXI
Brasil; Siglo XXI
BRASIL; SECULO XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 430-451
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 430-451
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 430-451
2763-8898
10.46667/renbio.v16inesp.1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866257420288