Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1084 |
Resumo: | This study, based on the theoretical premises of Gender and Feminist Studies, aimed at analyzing the discourse adopted in approaching the contents of evolution present in textbooks used in the disciplines of Anatomy and Human Physiology in the Licentiate Degree in Biological Sciences at the Universidade Estadual de Feira from Santana, Bahia, Brazil. The research, of a documental qualitative nature, includes data from a master's research in progress. For this analysis, elements of discourse analysis were used from the feminist critique of science. Analyzing four works. Initial results reveal gender stereotypes and asymmetries expressed in the analyzed books, which, if reproduced by future teachers, through language, can encompass meanings that reiterate male and androcentric hegemony. |
id |
SBEnBio_1423e011f4e38e2ed18288dbf8843252 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1084 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of scienceLos manuales didácticos y su papel en la formación de profesores: un análisis de las teorías biológicas a través de la crítica feminista de la ciencia Os manuais didáticos e seu papel na formação de professores: uma análise das teorias biológicas por meio da crítica feminista à ciênciaEvoluçãoLivro DidáticofeminismoGêneroFormação docenteEnsino de evoluçãoGêneroformação docenteevolutionDidactic booksfeministGenderTeacher TrainingEvolution teachingGenderTeacher trainingEvoluciónLibro de textoFeminismoGéneroFormación dicenteenseñanza de la evoluciónGéneroformación docenteThis study, based on the theoretical premises of Gender and Feminist Studies, aimed at analyzing the discourse adopted in approaching the contents of evolution present in textbooks used in the disciplines of Anatomy and Human Physiology in the Licentiate Degree in Biological Sciences at the Universidade Estadual de Feira from Santana, Bahia, Brazil. The research, of a documental qualitative nature, includes data from a master's research in progress. For this analysis, elements of discourse analysis were used from the feminist critique of science. Analyzing four works. Initial results reveal gender stereotypes and asymmetries expressed in the analyzed books, which, if reproduced by future teachers, through language, can encompass meanings that reiterate male and androcentric hegemony.Este estudio, basado en las premisas teóricas de los Estudios de Género y Feministas, tuvo como objetivo analizar el discurso adoptado en el abordaje de los contenidos de evolución presentes en los libros de texto utilizados en las disciplinas de Anatomía y Fisiología Humana en la Licenciatura en Ciencias Biológicas de la Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahía, Brasil. La investigación, de carácter cualitativo documental, incluye datos de una investigación de maestría en curso. Para este análisis se utilizaron elementos del análisis del discurso provenientes de la crítica feminista a la ciencia. Análisis de cuatro obras. Los resultados iniciales revelan estereotipos y asimetrías de género expresados en los libros analizados, que, si son reproducidos por los futuros docentes, a través del lenguaje, pueden englobar significados que reiteran la hegemonía masculina y androcéntrica.Este estudo, fundamentado nas premissas teóricas dos Estudos de Gênero e Feministas, objetivando a análise do discurso adotado na abordagem dos conteúdos de evolução presentes em livros didáticos usados nas disciplinas de Anatomia e Fisiologia Humana no curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia, Brasil. A pesquisa, de caráter qualitativo documental, inclui dados de uma pesquisa de mestrado em andamento. Para essa análise, foram utilizados elementos da análise do discurso a partir da crítica feminista à ciência. Analisando-se quatro obras. Resultados iniciais revelam, estereótipos e assimetrias do gênero expressos nos livros analisados, os quais, caso reproduzidos pelas/os futuras/os docentes, por meio da linguagem, podem abarcar sentidos que reiteram a hegemonia masculina e androcêntricaSBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/108410.46667/renbio.v16inesp.1.1084SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 430-451Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 430-451Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 430-4512763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1084/414Brazil; century XXIBrasil; Siglo XXIBRASIL; SECULO XXICopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Machado, Marilia de Sousa Almeida, Rosileia Oliveira dePaiva, Ayane de Souza2023-12-04T08:54:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1084Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-12-04T08:54:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science Los manuales didácticos y su papel en la formación de profesores: un análisis de las teorías biológicas a través de la crítica feminista de la ciencia Os manuais didáticos e seu papel na formação de professores: uma análise das teorias biológicas por meio da crítica feminista à ciência |
title |
Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science |
spellingShingle |
Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science Machado, Marilia de Sousa Evolução Livro Didático feminismo Gênero Formação docente Ensino de evolução Gênero formação docente evolution Didactic books feminist Gender Teacher Training Evolution teaching Gender Teacher training Evolución Libro de texto Feminismo Género Formación dicente enseñanza de la evolución Género formación docente |
title_short |
Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science |
title_full |
Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science |
title_fullStr |
Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science |
title_full_unstemmed |
Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science |
title_sort |
Teaching manuals and their role in teacher education: an analysis of biological theories through Feminist criticism of science |
author |
Machado, Marilia de Sousa |
author_facet |
Machado, Marilia de Sousa Almeida, Rosileia Oliveira de Paiva, Ayane de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Rosileia Oliveira de Paiva, Ayane de Souza |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Marilia de Sousa Almeida, Rosileia Oliveira de Paiva, Ayane de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evolução Livro Didático feminismo Gênero Formação docente Ensino de evolução Gênero formação docente evolution Didactic books feminist Gender Teacher Training Evolution teaching Gender Teacher training Evolución Libro de texto Feminismo Género Formación dicente enseñanza de la evolución Género formación docente |
topic |
Evolução Livro Didático feminismo Gênero Formação docente Ensino de evolução Gênero formação docente evolution Didactic books feminist Gender Teacher Training Evolution teaching Gender Teacher training Evolución Libro de texto Feminismo Género Formación dicente enseñanza de la evolución Género formación docente |
description |
This study, based on the theoretical premises of Gender and Feminist Studies, aimed at analyzing the discourse adopted in approaching the contents of evolution present in textbooks used in the disciplines of Anatomy and Human Physiology in the Licentiate Degree in Biological Sciences at the Universidade Estadual de Feira from Santana, Bahia, Brazil. The research, of a documental qualitative nature, includes data from a master's research in progress. For this analysis, elements of discourse analysis were used from the feminist critique of science. Analyzing four works. Initial results reveal gender stereotypes and asymmetries expressed in the analyzed books, which, if reproduced by future teachers, through language, can encompass meanings that reiterate male and androcentric hegemony. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1084 10.46667/renbio.v16inesp.1.1084 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1084 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.1084 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1084/414 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; century XXI Brasil; Siglo XXI BRASIL; SECULO XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 430-451 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 430-451 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 430-451 2763-8898 10.46667/renbio.v16inesp.1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866257420288 |