Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scanavaca, Raíza Padilha
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cassiani , Suzani, Nascimento, Carolina Cavalcanti do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/737
Resumo: The article aims to share results of the analysis of the theme biomes in nature science didactics. We seek to investigate possible reproductions of the coloniality of knowledge, through the teaching of biomes in formal education. We assume that the concept is very important in the discussion and search for solutions to the environmental crisis, and that there is a lack of consensus among ecologists on the distribution throughout South America. We analyze that in addition to heterogeneity in the identification of biomes in textbooks, there are foundations of neoliberal ideology and racism. Through this analysis, we announce the need for an education that is based together with the struggle for the land of indigenous and traditional populations for the formation of people capable of acting for socio-environmental issues.
id SBEnBio_16722b7a23a2104366de4beb71c41deb
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/737
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutionsDenuncias y anuncios de la temática biomas en libros de texto de ciencias: interlocuciones decoloniales Denúncias e anúncios na temática biomas nos livros didáticos de ciências da natureza: interlocuções decoloniaisBiomasDecolonialidadeEducação em CiênciasLivros didáticosRacismoColonialidadeDecolonialidadeBiomasEcologiaEducaçãoCiências da NaturezaBiomesDecolonialityScience educationDidatic books Racism ColonialityDecolonialityBiomesEcology EducationNatural SciencesBiomasDecolonialidadEducación científica.Libros didácticosRacismoColonialidadDecolonialidadBiomasEcologíaEducaciónCiéncias de la naturalezaThe article aims to share results of the analysis of the theme biomes in nature science didactics. We seek to investigate possible reproductions of the coloniality of knowledge, through the teaching of biomes in formal education. We assume that the concept is very important in the discussion and search for solutions to the environmental crisis, and that there is a lack of consensus among ecologists on the distribution throughout South America. We analyze that in addition to heterogeneity in the identification of biomes in textbooks, there are foundations of neoliberal ideology and racism. Through this analysis, we announce the need for an education that is based together with the struggle for the land of indigenous and traditional populations for the formation of people capable of acting for socio-environmental issues.El artículo tiene como objetivo compartir los resultados del análisis del tema biomas en la didáctica de la ciencia de la naturaleza. Buscamos investigar posibles reproducciones de la colonialidad del conocimiento, a través de la enseñanza de biomas en la educación formal. Asumimos que el concepto es muy importante en la discusión y búsqueda de soluciones a la crisis ambiental, y que existe una falta de consenso entre los ecologistas sobre la distribución en toda América del Sur. Analizamos que además de la heterogeneidad en la identificación de biomas en los libros de texto, existen fundamentos de ideología neoliberal y racismo. Anunciamos a través de este análisis la necesidad de una educación que se base en la lucha por la tierra de las poblaciones indígenas y tradicionales para la formación de personas capaces de actuar por temas socioambientales.O artigo tem o objetivo de partilhar resultados da análise da temática biomas em didáticos de ciências da natureza. Buscamos investigar possíveis reproduções da colonialidade do saber, através do ensino de biomas na educação formal. Partimos do princípio que o conceito é muito importante na discussão e busca de soluções para a crise ambiental, e que carece de consenso entre ecólogos, sobre a distribuição pela América do Sul. Analisamos que além da heterogeneidade na identificação dos biomas nos livros didáticos, há fundamentos da ideologia neoliberal e racismo. Anunciamos através dessa análise a necessidade de uma educação que se coloque junto à luta pela terra das populações indígenas e tradicionais para a formação de pessoas capazes de agir pelas questões socioambientais.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/73710.46667/renbio.v15inesp2.737SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 872-887Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 872-887Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 872-8872763-889810.46667/renbio.v15inesp2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/737/286BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Scanavaca, Raíza PadilhaCassiani , Suzani Nascimento, Carolina Cavalcanti do2023-11-14T20:17:21Zoai:ojs.renbio.org.br:article/737Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-14T20:17:21Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions
Denuncias y anuncios de la temática biomas en libros de texto de ciencias: interlocuciones decoloniales
Denúncias e anúncios na temática biomas nos livros didáticos de ciências da natureza: interlocuções decoloniais
title Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions
spellingShingle Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions
Scanavaca, Raíza Padilha
Biomas
Decolonialidade
Educação em Ciências
Livros didáticos
Racismo
Colonialidade
Decolonialidade
Biomas
Ecologia
Educação
Ciências da Natureza
Biomes
Decoloniality
Science education
Didatic books
Racism
Coloniality
Decoloniality
Biomes
Ecology
Education
Natural Sciences
Biomas
Decolonialidad
Educación científica.
Libros didácticos
Racismo
Colonialidad
Decolonialidad
Biomas
Ecología
Educación
Ciéncias de la naturaleza
title_short Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions
title_full Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions
title_fullStr Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions
title_full_unstemmed Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions
title_sort Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions
author Scanavaca, Raíza Padilha
author_facet Scanavaca, Raíza Padilha
Cassiani , Suzani
Nascimento, Carolina Cavalcanti do
author_role author
author2 Cassiani , Suzani
Nascimento, Carolina Cavalcanti do
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Scanavaca, Raíza Padilha
Cassiani , Suzani
Nascimento, Carolina Cavalcanti do
dc.subject.por.fl_str_mv Biomas
Decolonialidade
Educação em Ciências
Livros didáticos
Racismo
Colonialidade
Decolonialidade
Biomas
Ecologia
Educação
Ciências da Natureza
Biomes
Decoloniality
Science education
Didatic books
Racism
Coloniality
Decoloniality
Biomes
Ecology
Education
Natural Sciences
Biomas
Decolonialidad
Educación científica.
Libros didácticos
Racismo
Colonialidad
Decolonialidad
Biomas
Ecología
Educación
Ciéncias de la naturaleza
topic Biomas
Decolonialidade
Educação em Ciências
Livros didáticos
Racismo
Colonialidade
Decolonialidade
Biomas
Ecologia
Educação
Ciências da Natureza
Biomes
Decoloniality
Science education
Didatic books
Racism
Coloniality
Decoloniality
Biomes
Ecology
Education
Natural Sciences
Biomas
Decolonialidad
Educación científica.
Libros didácticos
Racismo
Colonialidad
Decolonialidad
Biomas
Ecología
Educación
Ciéncias de la naturaleza
description The article aims to share results of the analysis of the theme biomes in nature science didactics. We seek to investigate possible reproductions of the coloniality of knowledge, through the teaching of biomes in formal education. We assume that the concept is very important in the discussion and search for solutions to the environmental crisis, and that there is a lack of consensus among ecologists on the distribution throughout South America. We analyze that in addition to heterogeneity in the identification of biomes in textbooks, there are foundations of neoliberal ideology and racism. Through this analysis, we announce the need for an education that is based together with the struggle for the land of indigenous and traditional populations for the formation of people capable of acting for socio-environmental issues.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/737
10.46667/renbio.v15inesp2.737
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/737
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v15inesp2.737
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/737/286
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 872-887
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 872-887
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 872-887
2763-8898
10.46667/renbio.v15inesp2
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068865986887680