Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/737 |
Resumo: | The article aims to share results of the analysis of the theme biomes in nature science didactics. We seek to investigate possible reproductions of the coloniality of knowledge, through the teaching of biomes in formal education. We assume that the concept is very important in the discussion and search for solutions to the environmental crisis, and that there is a lack of consensus among ecologists on the distribution throughout South America. We analyze that in addition to heterogeneity in the identification of biomes in textbooks, there are foundations of neoliberal ideology and racism. Through this analysis, we announce the need for an education that is based together with the struggle for the land of indigenous and traditional populations for the formation of people capable of acting for socio-environmental issues. |
id |
SBEnBio_16722b7a23a2104366de4beb71c41deb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/737 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutionsDenuncias y anuncios de la temática biomas en libros de texto de ciencias: interlocuciones decoloniales Denúncias e anúncios na temática biomas nos livros didáticos de ciências da natureza: interlocuções decoloniaisBiomasDecolonialidadeEducação em CiênciasLivros didáticosRacismoColonialidadeDecolonialidadeBiomasEcologiaEducaçãoCiências da NaturezaBiomesDecolonialityScience educationDidatic books Racism ColonialityDecolonialityBiomesEcology EducationNatural SciencesBiomasDecolonialidadEducación científica.Libros didácticosRacismoColonialidadDecolonialidadBiomasEcologíaEducaciónCiéncias de la naturalezaThe article aims to share results of the analysis of the theme biomes in nature science didactics. We seek to investigate possible reproductions of the coloniality of knowledge, through the teaching of biomes in formal education. We assume that the concept is very important in the discussion and search for solutions to the environmental crisis, and that there is a lack of consensus among ecologists on the distribution throughout South America. We analyze that in addition to heterogeneity in the identification of biomes in textbooks, there are foundations of neoliberal ideology and racism. Through this analysis, we announce the need for an education that is based together with the struggle for the land of indigenous and traditional populations for the formation of people capable of acting for socio-environmental issues.El artículo tiene como objetivo compartir los resultados del análisis del tema biomas en la didáctica de la ciencia de la naturaleza. Buscamos investigar posibles reproducciones de la colonialidad del conocimiento, a través de la enseñanza de biomas en la educación formal. Asumimos que el concepto es muy importante en la discusión y búsqueda de soluciones a la crisis ambiental, y que existe una falta de consenso entre los ecologistas sobre la distribución en toda América del Sur. Analizamos que además de la heterogeneidad en la identificación de biomas en los libros de texto, existen fundamentos de ideología neoliberal y racismo. Anunciamos a través de este análisis la necesidad de una educación que se base en la lucha por la tierra de las poblaciones indígenas y tradicionales para la formación de personas capaces de actuar por temas socioambientales.O artigo tem o objetivo de partilhar resultados da análise da temática biomas em didáticos de ciências da natureza. Buscamos investigar possíveis reproduções da colonialidade do saber, através do ensino de biomas na educação formal. Partimos do princípio que o conceito é muito importante na discussão e busca de soluções para a crise ambiental, e que carece de consenso entre ecólogos, sobre a distribuição pela América do Sul. Analisamos que além da heterogeneidade na identificação dos biomas nos livros didáticos, há fundamentos da ideologia neoliberal e racismo. Anunciamos através dessa análise a necessidade de uma educação que se coloque junto à luta pela terra das populações indígenas e tradicionais para a formação de pessoas capazes de agir pelas questões socioambientais.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/73710.46667/renbio.v15inesp2.737SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 872-887Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 872-887Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 872-8872763-889810.46667/renbio.v15inesp2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/737/286BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Scanavaca, Raíza PadilhaCassiani , Suzani Nascimento, Carolina Cavalcanti do2023-11-14T20:17:21Zoai:ojs.renbio.org.br:article/737Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-14T20:17:21Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions Denuncias y anuncios de la temática biomas en libros de texto de ciencias: interlocuciones decoloniales Denúncias e anúncios na temática biomas nos livros didáticos de ciências da natureza: interlocuções decoloniais |
title |
Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions |
spellingShingle |
Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions Scanavaca, Raíza Padilha Biomas Decolonialidade Educação em Ciências Livros didáticos Racismo Colonialidade Decolonialidade Biomas Ecologia Educação Ciências da Natureza Biomes Decoloniality Science education Didatic books Racism Coloniality Decoloniality Biomes Ecology Education Natural Sciences Biomas Decolonialidad Educación científica. Libros didácticos Racismo Colonialidad Decolonialidad Biomas Ecología Educación Ciéncias de la naturaleza |
title_short |
Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions |
title_full |
Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions |
title_fullStr |
Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions |
title_full_unstemmed |
Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions |
title_sort |
Denunciations and announcements of biomes in science textbooks: decolonial interlocutions |
author |
Scanavaca, Raíza Padilha |
author_facet |
Scanavaca, Raíza Padilha Cassiani , Suzani Nascimento, Carolina Cavalcanti do |
author_role |
author |
author2 |
Cassiani , Suzani Nascimento, Carolina Cavalcanti do |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Scanavaca, Raíza Padilha Cassiani , Suzani Nascimento, Carolina Cavalcanti do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biomas Decolonialidade Educação em Ciências Livros didáticos Racismo Colonialidade Decolonialidade Biomas Ecologia Educação Ciências da Natureza Biomes Decoloniality Science education Didatic books Racism Coloniality Decoloniality Biomes Ecology Education Natural Sciences Biomas Decolonialidad Educación científica. Libros didácticos Racismo Colonialidad Decolonialidad Biomas Ecología Educación Ciéncias de la naturaleza |
topic |
Biomas Decolonialidade Educação em Ciências Livros didáticos Racismo Colonialidade Decolonialidade Biomas Ecologia Educação Ciências da Natureza Biomes Decoloniality Science education Didatic books Racism Coloniality Decoloniality Biomes Ecology Education Natural Sciences Biomas Decolonialidad Educación científica. Libros didácticos Racismo Colonialidad Decolonialidad Biomas Ecología Educación Ciéncias de la naturaleza |
description |
The article aims to share results of the analysis of the theme biomes in nature science didactics. We seek to investigate possible reproductions of the coloniality of knowledge, through the teaching of biomes in formal education. We assume that the concept is very important in the discussion and search for solutions to the environmental crisis, and that there is a lack of consensus among ecologists on the distribution throughout South America. We analyze that in addition to heterogeneity in the identification of biomes in textbooks, there are foundations of neoliberal ideology and racism. Through this analysis, we announce the need for an education that is based together with the struggle for the land of indigenous and traditional populations for the formation of people capable of acting for socio-environmental issues. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/737 10.46667/renbio.v15inesp2.737 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/737 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v15inesp2.737 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/737/286 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 872-887 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê Temático; 872-887 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, nesp.2 (nov. 2022) - Dossiê: Relações Étnico-Raciais e o Ensino de Biologia; 872-887 2763-8898 10.46667/renbio.v15inesp2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068865986887680 |