Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/618 |
Resumo: | The study evaluates knowledge of students regarding biological evolution, examining the relationship of students' evolutionary ideas with variants religiosity, social class and age. A mixed protocol was applied to obtain data to a group of 106 high school students. In the results, we point to the fragmentation of knowledge by the investigated group and the sustainability of alternative conceptions. Religiousness did not demonstrate interference relationship in conceptions and knowledge about evolution, as well as the variable socioeconomic condition. However, students under 19 years of age presented better performance compared to more advanced ages. |
id |
SBEnBio_5d7413f4601667240ec2c36c6eb1fdfc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/618 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school studentsEvolucióm biológica: dificultades y variables en el aprendizaje de estudiantes de bachilleratoEvolução biológica: dificuldades e fatores variáveis na aprendizagem dos estudantes do ensino médioTeoria da EvoluçãoEnsino de Evolução Ensino MédioAprendizagem de evolução biológicaEvolution theoryEvolution TeachingHigh SchoolLearning biological evolutionTeoría de la evoluciónEnseñanza de la EvoluciónEscuela SecundariaAprendiendo la evolución biológicaThe study evaluates knowledge of students regarding biological evolution, examining the relationship of students' evolutionary ideas with variants religiosity, social class and age. A mixed protocol was applied to obtain data to a group of 106 high school students. In the results, we point to the fragmentation of knowledge by the investigated group and the sustainability of alternative conceptions. Religiousness did not demonstrate interference relationship in conceptions and knowledge about evolution, as well as the variable socioeconomic condition. However, students under 19 years of age presented better performance compared to more advanced ages.El estudio evalúa el conocimiento de los estudiantes con respecto a la evolución biológica, examinando la relación de las ideas evolutivas de los estudiantes con las variantes religiosidad, la clase social y la edad. Se aplicó un protocolo mixto para obtener datos a un grupo de 106 estudiantes de secundaria. En los resultados, señalamos la fragmentación del conocimiento por parte del grupo investigado y la sostenibilidad de las concepciones alternativas. La religiosidad no demostró una relación de interferencia en las concepciones y el conocimiento sobre la evolución, así como la condición socioeconómica variable. Sin embargo, los estudiantes menores de 19 años presentaron un mejor desempeño en comparación con las edades más avanzadas..O trabalho avalia conhecimentos de estudantes a respeito da evolução biológica, examinando a relação das ideias evolutivas dos alunos com as variantes religiosidade, classe social e idade. Aplicou-se um protocolo misto para obtenção dos dados a um grupo de 106 estudantes do ensino médio. Nos resultados, apontamos para a fragmentação de conhecimentos por parte do grupo investigado e a sustentação de concepções alternativas. A religiosidade não demostrou relação de interferência nas concepções e conhecimentos sobre evolução, assim como a variável condição socioeconômica. Entretanto, estudantes menores de 19 anos apresentaram melhor desempenho, se comparados aos com idades mais avançadas.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/61810.46667/renbio.v14i2.618SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 817-837Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 817-837Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 817-8372763-889810.46667/renbio.v14i2reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/618/204Brazil; XXI centuryBrasil; Siglo XXIBrasil; Século XXICopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Noel Barbosa da Teixeira, Paulo Marcelo Marini2022-11-21T20:37:37Zoai:ojs.renbio.org.br:article/618Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:37Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students Evolucióm biológica: dificultades y variables en el aprendizaje de estudiantes de bachillerato Evolução biológica: dificuldades e fatores variáveis na aprendizagem dos estudantes do ensino médio |
title |
Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students |
spellingShingle |
Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students Silva, Noel Barbosa da Teoria da Evolução Ensino de Evolução Ensino Médio Aprendizagem de evolução biológica Evolution theory Evolution Teaching High School Learning biological evolution Teoría de la evolución Enseñanza de la Evolución Escuela Secundaria Aprendiendo la evolución biológica |
title_short |
Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students |
title_full |
Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students |
title_fullStr |
Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students |
title_full_unstemmed |
Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students |
title_sort |
Biological evolution: difficulties and variables actually in the learning of high school students |
author |
Silva, Noel Barbosa da |
author_facet |
Silva, Noel Barbosa da Teixeira, Paulo Marcelo Marini |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Paulo Marcelo Marini |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Noel Barbosa da Teixeira, Paulo Marcelo Marini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teoria da Evolução Ensino de Evolução Ensino Médio Aprendizagem de evolução biológica Evolution theory Evolution Teaching High School Learning biological evolution Teoría de la evolución Enseñanza de la Evolución Escuela Secundaria Aprendiendo la evolución biológica |
topic |
Teoria da Evolução Ensino de Evolução Ensino Médio Aprendizagem de evolução biológica Evolution theory Evolution Teaching High School Learning biological evolution Teoría de la evolución Enseñanza de la Evolución Escuela Secundaria Aprendiendo la evolución biológica |
description |
The study evaluates knowledge of students regarding biological evolution, examining the relationship of students' evolutionary ideas with variants religiosity, social class and age. A mixed protocol was applied to obtain data to a group of 106 high school students. In the results, we point to the fragmentation of knowledge by the investigated group and the sustainability of alternative conceptions. Religiousness did not demonstrate interference relationship in conceptions and knowledge about evolution, as well as the variable socioeconomic condition. However, students under 19 years of age presented better performance compared to more advanced ages. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/618 10.46667/renbio.v14i2.618 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/618 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v14i2.618 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/618/204 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; XXI century Brasil; Siglo XXI Brasil; Século XXI |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 817-837 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 817-837 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.2 (nov. 2021); 817-837 2763-8898 10.46667/renbio.v14i2 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867402465280 |