Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bassoli, Fernanda
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Dias, Érica Maria Nascimento, Bastos, Felipe, Hara, Márcia Fernandes Pinheiro, Vieira, Fabiana Andrade da Costa, Araújo, Thamiris Dornelas de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1087
Resumo: In this article, we discuss the construction process of a curricular proposal for Natural Sciences for Elementary School. Such construction was driven by the enactment of the National Common Curricular Base (NCCB) and started from a critical analysis of it, guided by our experiential knowledge associated with the theoretical references to which we align along our trajectory as teachers-researchers. While we build a critique and alternative proposals to the NCCB, we find ourselves stressed by it, in view of the linkage of external evaluations, teaching materials and selection processes to this document. How can we reconcile our criticisms and proposals for innovation with this normative document that aims to homogenize curricula and control teaching work? This is the challenge we address in this text.
id SBEnBio_8e3f64921f4542650d153bee599bcc7a
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1087
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciencesEntre tensiones, resistencia e innovación: proceso de construcción de una propuesta curricular de ciencias de la naturalezaEntre tensões, resistência e inovação: processo de construção de uma proposta curricular de ciências da naturezaCurrículoCiências da NaturezaSaberes DocentesBase Nacional Comum CurricularLetramento científicoCurrículoCiências da NaturezaSaberes DocentesBase Nacional Comum CurricularLetramento científicoCurriculumNatural SciencesTeaching KnowledgeCommon National Curriculum BaseScientific literacyCurriculumNatural SciencesTeaching KnowledgeCommon National Curriculum BaseScientific literacyPlan de estudiosCiéncias de la naturalezaEnseñanza del ConocimientoBase Curricular Nacional ComúnAlfabetización científicaPlan de estudiosCiéncias de la naturalezaEnseñanza del ConocimientoBase Curricular Nacional ComúnAlfabetización científicaIn this article, we discuss the construction process of a curricular proposal for Natural Sciences for Elementary School. Such construction was driven by the enactment of the National Common Curricular Base (NCCB) and started from a critical analysis of it, guided by our experiential knowledge associated with the theoretical references to which we align along our trajectory as teachers-researchers. While we build a critique and alternative proposals to the NCCB, we find ourselves stressed by it, in view of the linkage of external evaluations, teaching materials and selection processes to this document. How can we reconcile our criticisms and proposals for innovation with this normative document that aims to homogenize curricula and control teaching work? This is the challenge we address in this text.En este artículo discutimos el proceso de construcción de una propuesta curricular de Ciencias Naturales para la Enseñanza Fundamental. Tal construcción fue impulsada por la promulgación de la Base Curricular Común Nacional (BCCN) y partió de un análisis crítico de la misma, guiado por nuestro saber vivencial asociado a los referentes teóricos a los que nos alineamos a lo largo de nuestra trayectoria como docentes-investigadores. Mientras construimos una crítica y propuestas alternativas a la BCCN, nos encontramos estresados ​​por ella, en vista de la vinculación de evaluaciones externas, materiales didácticos y procesos de selección a este documento. ¿Cómo conciliar nuestras críticas y propuestas de innovación con este documento normativo que pretende homogeneizar los currículos y controlar el trabajo docente? Este es el desafío que abordamos en este texto.Discutimos neste artigo o processo de construção de uma proposta curricular de Ciências Naturais para o Ensino Fundamental. Tal construção foi impulsionada pela promulgação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e partiu de uma análise crítica da mesma, pautada pelos nossos saberes experienciais associados aos referenciais teóricos a que nos alinhamos ao longo de nossa trajetória de professoras-pesquisadoras. Ao passo em que construímos uma crítica e propostas alternativas à BNCC, nos vemos tensionados por ela, tendo em vista a vinculação das avaliações externas, dos materiais didáticos e de processos seletivos a este documento. Como conciliar nossas críticas e propostas de inovação a este documento normativo que visa homogeneizar os currículos e controlar o trabalho docente? Eis o desafio sobre o qual nos debruçamos neste texto.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/108710.46667/renbio.v16inesp.1.1087SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 670-692Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 670-692Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 670-6922763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1087/361BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBassoli, FernandaDias, Érica Maria NascimentoBastos, Felipe Hara, Márcia Fernandes PinheiroVieira, Fabiana Andrade da CostaAraújo, Thamiris Dornelas de2023-11-22T05:19:47Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1087Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:19:47Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences
Entre tensiones, resistencia e innovación: proceso de construcción de una propuesta curricular de ciencias de la naturaleza
Entre tensões, resistência e inovação: processo de construção de uma proposta curricular de ciências da natureza
title Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences
spellingShingle Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences
Bassoli, Fernanda
Currículo
Ciências da Natureza
Saberes Docentes
Base Nacional Comum Curricular
Letramento científico
Currículo
Ciências da Natureza
Saberes Docentes
Base Nacional Comum Curricular
Letramento científico
Curriculum
Natural Sciences
Teaching Knowledge
Common National Curriculum Base
Scientific literacy
Curriculum
Natural Sciences
Teaching Knowledge
Common National Curriculum Base
Scientific literacy
Plan de estudios
Ciéncias de la naturaleza
Enseñanza del Conocimiento
Base Curricular Nacional Común
Alfabetización científica
Plan de estudios
Ciéncias de la naturaleza
Enseñanza del Conocimiento
Base Curricular Nacional Común
Alfabetización científica
title_short Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences
title_full Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences
title_fullStr Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences
title_full_unstemmed Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences
title_sort Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences
author Bassoli, Fernanda
author_facet Bassoli, Fernanda
Dias, Érica Maria Nascimento
Bastos, Felipe
Hara, Márcia Fernandes Pinheiro
Vieira, Fabiana Andrade da Costa
Araújo, Thamiris Dornelas de
author_role author
author2 Dias, Érica Maria Nascimento
Bastos, Felipe
Hara, Márcia Fernandes Pinheiro
Vieira, Fabiana Andrade da Costa
Araújo, Thamiris Dornelas de
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bassoli, Fernanda
Dias, Érica Maria Nascimento
Bastos, Felipe
Hara, Márcia Fernandes Pinheiro
Vieira, Fabiana Andrade da Costa
Araújo, Thamiris Dornelas de
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Ciências da Natureza
Saberes Docentes
Base Nacional Comum Curricular
Letramento científico
Currículo
Ciências da Natureza
Saberes Docentes
Base Nacional Comum Curricular
Letramento científico
Curriculum
Natural Sciences
Teaching Knowledge
Common National Curriculum Base
Scientific literacy
Curriculum
Natural Sciences
Teaching Knowledge
Common National Curriculum Base
Scientific literacy
Plan de estudios
Ciéncias de la naturaleza
Enseñanza del Conocimiento
Base Curricular Nacional Común
Alfabetización científica
Plan de estudios
Ciéncias de la naturaleza
Enseñanza del Conocimiento
Base Curricular Nacional Común
Alfabetización científica
topic Currículo
Ciências da Natureza
Saberes Docentes
Base Nacional Comum Curricular
Letramento científico
Currículo
Ciências da Natureza
Saberes Docentes
Base Nacional Comum Curricular
Letramento científico
Curriculum
Natural Sciences
Teaching Knowledge
Common National Curriculum Base
Scientific literacy
Curriculum
Natural Sciences
Teaching Knowledge
Common National Curriculum Base
Scientific literacy
Plan de estudios
Ciéncias de la naturaleza
Enseñanza del Conocimiento
Base Curricular Nacional Común
Alfabetización científica
Plan de estudios
Ciéncias de la naturaleza
Enseñanza del Conocimiento
Base Curricular Nacional Común
Alfabetización científica
description In this article, we discuss the construction process of a curricular proposal for Natural Sciences for Elementary School. Such construction was driven by the enactment of the National Common Curricular Base (NCCB) and started from a critical analysis of it, guided by our experiential knowledge associated with the theoretical references to which we align along our trajectory as teachers-researchers. While we build a critique and alternative proposals to the NCCB, we find ourselves stressed by it, in view of the linkage of external evaluations, teaching materials and selection processes to this document. How can we reconcile our criticisms and proposals for innovation with this normative document that aims to homogenize curricula and control teaching work? This is the challenge we address in this text.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1087
10.46667/renbio.v16inesp.1.1087
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1087
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16inesp.1.1087
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1087/361
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 670-692
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 670-692
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 670-692
2763-8898
10.46667/renbio.v16inesp.1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866262663168