Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1087 |
Resumo: | In this article, we discuss the construction process of a curricular proposal for Natural Sciences for Elementary School. Such construction was driven by the enactment of the National Common Curricular Base (NCCB) and started from a critical analysis of it, guided by our experiential knowledge associated with the theoretical references to which we align along our trajectory as teachers-researchers. While we build a critique and alternative proposals to the NCCB, we find ourselves stressed by it, in view of the linkage of external evaluations, teaching materials and selection processes to this document. How can we reconcile our criticisms and proposals for innovation with this normative document that aims to homogenize curricula and control teaching work? This is the challenge we address in this text. |
id |
SBEnBio_8e3f64921f4542650d153bee599bcc7a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1087 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciencesEntre tensiones, resistencia e innovación: proceso de construcción de una propuesta curricular de ciencias de la naturalezaEntre tensões, resistência e inovação: processo de construção de uma proposta curricular de ciências da naturezaCurrículoCiências da NaturezaSaberes DocentesBase Nacional Comum CurricularLetramento científicoCurrículoCiências da NaturezaSaberes DocentesBase Nacional Comum CurricularLetramento científicoCurriculumNatural SciencesTeaching KnowledgeCommon National Curriculum BaseScientific literacyCurriculumNatural SciencesTeaching KnowledgeCommon National Curriculum BaseScientific literacyPlan de estudiosCiéncias de la naturalezaEnseñanza del ConocimientoBase Curricular Nacional ComúnAlfabetización científicaPlan de estudiosCiéncias de la naturalezaEnseñanza del ConocimientoBase Curricular Nacional ComúnAlfabetización científicaIn this article, we discuss the construction process of a curricular proposal for Natural Sciences for Elementary School. Such construction was driven by the enactment of the National Common Curricular Base (NCCB) and started from a critical analysis of it, guided by our experiential knowledge associated with the theoretical references to which we align along our trajectory as teachers-researchers. While we build a critique and alternative proposals to the NCCB, we find ourselves stressed by it, in view of the linkage of external evaluations, teaching materials and selection processes to this document. How can we reconcile our criticisms and proposals for innovation with this normative document that aims to homogenize curricula and control teaching work? This is the challenge we address in this text.En este artículo discutimos el proceso de construcción de una propuesta curricular de Ciencias Naturales para la Enseñanza Fundamental. Tal construcción fue impulsada por la promulgación de la Base Curricular Común Nacional (BCCN) y partió de un análisis crítico de la misma, guiado por nuestro saber vivencial asociado a los referentes teóricos a los que nos alineamos a lo largo de nuestra trayectoria como docentes-investigadores. Mientras construimos una crítica y propuestas alternativas a la BCCN, nos encontramos estresados por ella, en vista de la vinculación de evaluaciones externas, materiales didácticos y procesos de selección a este documento. ¿Cómo conciliar nuestras críticas y propuestas de innovación con este documento normativo que pretende homogeneizar los currículos y controlar el trabajo docente? Este es el desafío que abordamos en este texto.Discutimos neste artigo o processo de construção de uma proposta curricular de Ciências Naturais para o Ensino Fundamental. Tal construção foi impulsionada pela promulgação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e partiu de uma análise crítica da mesma, pautada pelos nossos saberes experienciais associados aos referenciais teóricos a que nos alinhamos ao longo de nossa trajetória de professoras-pesquisadoras. Ao passo em que construímos uma crítica e propostas alternativas à BNCC, nos vemos tensionados por ela, tendo em vista a vinculação das avaliações externas, dos materiais didáticos e de processos seletivos a este documento. Como conciliar nossas críticas e propostas de inovação a este documento normativo que visa homogeneizar os currículos e controlar o trabalho docente? Eis o desafio sobre o qual nos debruçamos neste texto.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/108710.46667/renbio.v16inesp.1.1087SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 670-692Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 670-692Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 670-6922763-889810.46667/renbio.v16inesp.1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1087/361BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBassoli, FernandaDias, Érica Maria NascimentoBastos, Felipe Hara, Márcia Fernandes PinheiroVieira, Fabiana Andrade da CostaAraújo, Thamiris Dornelas de2023-11-22T05:19:47Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1087Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-11-22T05:19:47Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences Entre tensiones, resistencia e innovación: proceso de construcción de una propuesta curricular de ciencias de la naturaleza Entre tensões, resistência e inovação: processo de construção de uma proposta curricular de ciências da natureza |
title |
Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences |
spellingShingle |
Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences Bassoli, Fernanda Currículo Ciências da Natureza Saberes Docentes Base Nacional Comum Curricular Letramento científico Currículo Ciências da Natureza Saberes Docentes Base Nacional Comum Curricular Letramento científico Curriculum Natural Sciences Teaching Knowledge Common National Curriculum Base Scientific literacy Curriculum Natural Sciences Teaching Knowledge Common National Curriculum Base Scientific literacy Plan de estudios Ciéncias de la naturaleza Enseñanza del Conocimiento Base Curricular Nacional Común Alfabetización científica Plan de estudios Ciéncias de la naturaleza Enseñanza del Conocimiento Base Curricular Nacional Común Alfabetización científica |
title_short |
Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences |
title_full |
Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences |
title_fullStr |
Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences |
title_full_unstemmed |
Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences |
title_sort |
Between tensions, resistance and innovation: process of construction of a curriculum proposal for nature sciences |
author |
Bassoli, Fernanda |
author_facet |
Bassoli, Fernanda Dias, Érica Maria Nascimento Bastos, Felipe Hara, Márcia Fernandes Pinheiro Vieira, Fabiana Andrade da Costa Araújo, Thamiris Dornelas de |
author_role |
author |
author2 |
Dias, Érica Maria Nascimento Bastos, Felipe Hara, Márcia Fernandes Pinheiro Vieira, Fabiana Andrade da Costa Araújo, Thamiris Dornelas de |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bassoli, Fernanda Dias, Érica Maria Nascimento Bastos, Felipe Hara, Márcia Fernandes Pinheiro Vieira, Fabiana Andrade da Costa Araújo, Thamiris Dornelas de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Ciências da Natureza Saberes Docentes Base Nacional Comum Curricular Letramento científico Currículo Ciências da Natureza Saberes Docentes Base Nacional Comum Curricular Letramento científico Curriculum Natural Sciences Teaching Knowledge Common National Curriculum Base Scientific literacy Curriculum Natural Sciences Teaching Knowledge Common National Curriculum Base Scientific literacy Plan de estudios Ciéncias de la naturaleza Enseñanza del Conocimiento Base Curricular Nacional Común Alfabetización científica Plan de estudios Ciéncias de la naturaleza Enseñanza del Conocimiento Base Curricular Nacional Común Alfabetización científica |
topic |
Currículo Ciências da Natureza Saberes Docentes Base Nacional Comum Curricular Letramento científico Currículo Ciências da Natureza Saberes Docentes Base Nacional Comum Curricular Letramento científico Curriculum Natural Sciences Teaching Knowledge Common National Curriculum Base Scientific literacy Curriculum Natural Sciences Teaching Knowledge Common National Curriculum Base Scientific literacy Plan de estudios Ciéncias de la naturaleza Enseñanza del Conocimiento Base Curricular Nacional Común Alfabetización científica Plan de estudios Ciéncias de la naturaleza Enseñanza del Conocimiento Base Curricular Nacional Común Alfabetización científica |
description |
In this article, we discuss the construction process of a curricular proposal for Natural Sciences for Elementary School. Such construction was driven by the enactment of the National Common Curricular Base (NCCB) and started from a critical analysis of it, guided by our experiential knowledge associated with the theoretical references to which we align along our trajectory as teachers-researchers. While we build a critique and alternative proposals to the NCCB, we find ourselves stressed by it, in view of the linkage of external evaluations, teaching materials and selection processes to this document. How can we reconcile our criticisms and proposals for innovation with this normative document that aims to homogenize curricula and control teaching work? This is the challenge we address in this text. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1087 10.46667/renbio.v16inesp.1.1087 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1087 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16inesp.1.1087 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1087/361 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) -Thematic dossier: Biology curriculum and teaching; 670-692 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossier temático: Currículo y enseñanza de la biología; 670-692 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, nesp.1 (nov. 2023) - Dossiê temático: Currículo e ensino de Biologia; 670-692 2763-8898 10.46667/renbio.v16inesp.1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866262663168 |