Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Cláudio Vitor da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Menezes, João Paulo Cunha de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1103
Resumo: This work aimed to identify the applicability of the Cognitive Theory of Multimedia Learning (CTML) in the visual representations of the central nervous system present in science books for elementary and high school education. The images were evaluated for their didactic value and classified as decorative, representational, organizational, or explanatory. The principles of spatial contiguity, coherence, and signaling in the presentation of images were analyzed. The results showed the applicability of the fundamentals and principles of CTML in the analyzed textbooks. It was concluded that many of the principles of CTML are applied in the construction of textbooks, which can favor the construction of more meaningful learning for the subject involved, especially when it comes to complex concepts such as the central nervous system.
id SBEnBio_efda26d0095b6d59c0cef478f3a1babf
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/1103
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learningAnálisis de las representaciones visuales del sistema nervioso central en libros de ciencias y biología a través de la teoría cognitivista del aprendizaje multimediaAnálise das representações visuais do sistema nervoso central em livros de ciências e biologia através da teoria cognitivista da aprendizagem multimídiaEnsinoAprendizagemLivros didáticosRepresentações VisuaisUso de imagens nos livros didáticosTeachingLearningDidatic booksVisual RepresentationsUse of images in textbooksEnseñandoAprendiendoLibros didácticosRepresentaciones VisualesUso de imágenes en libros de textoThis work aimed to identify the applicability of the Cognitive Theory of Multimedia Learning (CTML) in the visual representations of the central nervous system present in science books for elementary and high school education. The images were evaluated for their didactic value and classified as decorative, representational, organizational, or explanatory. The principles of spatial contiguity, coherence, and signaling in the presentation of images were analyzed. The results showed the applicability of the fundamentals and principles of CTML in the analyzed textbooks. It was concluded that many of the principles of CTML are applied in the construction of textbooks, which can favor the construction of more meaningful learning for the subject involved, especially when it comes to complex concepts such as the central nervous system.Este trabajo tuvo como objetivo identificar la aplicabilidad de la Teoría Cognitiva de Aprendizaje Multimedia (TCAM) en las representaciones visuales del sistema nervioso central presentes en los libros de ciencias para la educación primaria y secundaria. Se evaluaron las imágenes por su valor didáctico y se clasificaron como decorativas, representacionales, organizacionales o explicativas. Se analizaron los principios de contigüidad espacial, coherencia y señalización en la presentación de imágenes. Los resultados mostraron la aplicabilidad de los fundamentos y principios de la TCAM en los libros de texto analizados. Se concluyó que muchos de los principios de la TCAM se aplican en la construcción de los libros de texto, lo que puede favorecer la construcción de un aprendizaje más significativo para el tema involucrado, especialmente cuando se trata de conceptos complejos como el sistema nervioso central.Este trabalho buscou identificar a aplicabilidade da Teoria Cognitiva de Aprendizagem Multimidia (TCAM) nas representações visuais do sistema nervoso central presentes nos livros de ciências do ensino fundamental e médio. As imagens foram avaliadas quanto ao seu valor didático e foram classificadas em decorativa, representacional, organizacional ou explicativa. Foram analisados os princípios de contiguidade espacial, coerência e sinalização na apresentação das imagens. Os resultados mostraram a aplicabilidade dos fundamentos e princípios da TCAM nos livros didáticos analisados. Concluiu-se que muitos dos princípios da TCAM são aplicados na construção dos livros, o que pode favorecer a construção de uma aprendizagem mais significativa para a temática envolvida, especialmente quando se trata de conceitos complexos como o sistema nervoso central.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/110310.46667/renbio.v16i1.1103SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 183-203Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 183-203Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 183-2032763-889810.46667/renbio.v16i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1103/324BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Cláudio Vitor daMenezes, João Paulo Cunha de2023-07-12T21:41:01Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1103Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-07-12T21:41:01Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning
Análisis de las representaciones visuales del sistema nervioso central en libros de ciencias y biología a través de la teoría cognitivista del aprendizaje multimedia
Análise das representações visuais do sistema nervoso central em livros de ciências e biologia através da teoria cognitivista da aprendizagem multimídia
title Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning
spellingShingle Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning
Silva, Cláudio Vitor da
Ensino
Aprendizagem
Livros didáticos
Representações Visuais
Uso de imagens nos livros didáticos
Teaching
Learning
Didatic books
Visual Representations
Use of images in textbooks
Enseñando
Aprendiendo
Libros didácticos
Representaciones Visuales
Uso de imágenes en libros de texto
title_short Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning
title_full Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning
title_fullStr Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning
title_full_unstemmed Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning
title_sort Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning
author Silva, Cláudio Vitor da
author_facet Silva, Cláudio Vitor da
Menezes, João Paulo Cunha de
author_role author
author2 Menezes, João Paulo Cunha de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Cláudio Vitor da
Menezes, João Paulo Cunha de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Aprendizagem
Livros didáticos
Representações Visuais
Uso de imagens nos livros didáticos
Teaching
Learning
Didatic books
Visual Representations
Use of images in textbooks
Enseñando
Aprendiendo
Libros didácticos
Representaciones Visuales
Uso de imágenes en libros de texto
topic Ensino
Aprendizagem
Livros didáticos
Representações Visuais
Uso de imagens nos livros didáticos
Teaching
Learning
Didatic books
Visual Representations
Use of images in textbooks
Enseñando
Aprendiendo
Libros didácticos
Representaciones Visuales
Uso de imágenes en libros de texto
description This work aimed to identify the applicability of the Cognitive Theory of Multimedia Learning (CTML) in the visual representations of the central nervous system present in science books for elementary and high school education. The images were evaluated for their didactic value and classified as decorative, representational, organizational, or explanatory. The principles of spatial contiguity, coherence, and signaling in the presentation of images were analyzed. The results showed the applicability of the fundamentals and principles of CTML in the analyzed textbooks. It was concluded that many of the principles of CTML are applied in the construction of textbooks, which can favor the construction of more meaningful learning for the subject involved, especially when it comes to complex concepts such as the central nervous system.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1103
10.46667/renbio.v16i1.1103
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1103
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v16i1.1103
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1103/324
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 183-203
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 183-203
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 183-203
2763-8898
10.46667/renbio.v16i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068866280488960