Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1103 |
Resumo: | This work aimed to identify the applicability of the Cognitive Theory of Multimedia Learning (CTML) in the visual representations of the central nervous system present in science books for elementary and high school education. The images were evaluated for their didactic value and classified as decorative, representational, organizational, or explanatory. The principles of spatial contiguity, coherence, and signaling in the presentation of images were analyzed. The results showed the applicability of the fundamentals and principles of CTML in the analyzed textbooks. It was concluded that many of the principles of CTML are applied in the construction of textbooks, which can favor the construction of more meaningful learning for the subject involved, especially when it comes to complex concepts such as the central nervous system. |
id |
SBEnBio_efda26d0095b6d59c0cef478f3a1babf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/1103 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learningAnálisis de las representaciones visuales del sistema nervioso central en libros de ciencias y biología a través de la teoría cognitivista del aprendizaje multimediaAnálise das representações visuais do sistema nervoso central em livros de ciências e biologia através da teoria cognitivista da aprendizagem multimídiaEnsinoAprendizagemLivros didáticosRepresentações VisuaisUso de imagens nos livros didáticosTeachingLearningDidatic booksVisual RepresentationsUse of images in textbooksEnseñandoAprendiendoLibros didácticosRepresentaciones VisualesUso de imágenes en libros de textoThis work aimed to identify the applicability of the Cognitive Theory of Multimedia Learning (CTML) in the visual representations of the central nervous system present in science books for elementary and high school education. The images were evaluated for their didactic value and classified as decorative, representational, organizational, or explanatory. The principles of spatial contiguity, coherence, and signaling in the presentation of images were analyzed. The results showed the applicability of the fundamentals and principles of CTML in the analyzed textbooks. It was concluded that many of the principles of CTML are applied in the construction of textbooks, which can favor the construction of more meaningful learning for the subject involved, especially when it comes to complex concepts such as the central nervous system.Este trabajo tuvo como objetivo identificar la aplicabilidad de la Teoría Cognitiva de Aprendizaje Multimedia (TCAM) en las representaciones visuales del sistema nervioso central presentes en los libros de ciencias para la educación primaria y secundaria. Se evaluaron las imágenes por su valor didáctico y se clasificaron como decorativas, representacionales, organizacionales o explicativas. Se analizaron los principios de contigüidad espacial, coherencia y señalización en la presentación de imágenes. Los resultados mostraron la aplicabilidad de los fundamentos y principios de la TCAM en los libros de texto analizados. Se concluyó que muchos de los principios de la TCAM se aplican en la construcción de los libros de texto, lo que puede favorecer la construcción de un aprendizaje más significativo para el tema involucrado, especialmente cuando se trata de conceptos complejos como el sistema nervioso central.Este trabalho buscou identificar a aplicabilidade da Teoria Cognitiva de Aprendizagem Multimidia (TCAM) nas representações visuais do sistema nervoso central presentes nos livros de ciências do ensino fundamental e médio. As imagens foram avaliadas quanto ao seu valor didático e foram classificadas em decorativa, representacional, organizacional ou explicativa. Foram analisados os princípios de contiguidade espacial, coerência e sinalização na apresentação das imagens. Os resultados mostraram a aplicabilidade dos fundamentos e princípios da TCAM nos livros didáticos analisados. Concluiu-se que muitos dos princípios da TCAM são aplicados na construção dos livros, o que pode favorecer a construção de uma aprendizagem mais significativa para a temática envolvida, especialmente quando se trata de conceitos complexos como o sistema nervoso central.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2023-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/110310.46667/renbio.v16i1.1103SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 183-203Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 183-203Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 183-2032763-889810.46667/renbio.v16i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1103/324BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Cláudio Vitor daMenezes, João Paulo Cunha de2023-07-12T21:41:01Zoai:ojs.renbio.org.br:article/1103Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2023-07-12T21:41:01Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning Análisis de las representaciones visuales del sistema nervioso central en libros de ciencias y biología a través de la teoría cognitivista del aprendizaje multimedia Análise das representações visuais do sistema nervoso central em livros de ciências e biologia através da teoria cognitivista da aprendizagem multimídia |
title |
Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning |
spellingShingle |
Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning Silva, Cláudio Vitor da Ensino Aprendizagem Livros didáticos Representações Visuais Uso de imagens nos livros didáticos Teaching Learning Didatic books Visual Representations Use of images in textbooks Enseñando Aprendiendo Libros didácticos Representaciones Visuales Uso de imágenes en libros de texto |
title_short |
Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning |
title_full |
Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning |
title_fullStr |
Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning |
title_full_unstemmed |
Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning |
title_sort |
Analysis of visual representations of the central nervous system in science and biology books using the cognitive theory of multimedia learning |
author |
Silva, Cláudio Vitor da |
author_facet |
Silva, Cláudio Vitor da Menezes, João Paulo Cunha de |
author_role |
author |
author2 |
Menezes, João Paulo Cunha de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Cláudio Vitor da Menezes, João Paulo Cunha de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Aprendizagem Livros didáticos Representações Visuais Uso de imagens nos livros didáticos Teaching Learning Didatic books Visual Representations Use of images in textbooks Enseñando Aprendiendo Libros didácticos Representaciones Visuales Uso de imágenes en libros de texto |
topic |
Ensino Aprendizagem Livros didáticos Representações Visuais Uso de imagens nos livros didáticos Teaching Learning Didatic books Visual Representations Use of images in textbooks Enseñando Aprendiendo Libros didácticos Representaciones Visuales Uso de imágenes en libros de texto |
description |
This work aimed to identify the applicability of the Cognitive Theory of Multimedia Learning (CTML) in the visual representations of the central nervous system present in science books for elementary and high school education. The images were evaluated for their didactic value and classified as decorative, representational, organizational, or explanatory. The principles of spatial contiguity, coherence, and signaling in the presentation of images were analyzed. The results showed the applicability of the fundamentals and principles of CTML in the analyzed textbooks. It was concluded that many of the principles of CTML are applied in the construction of textbooks, which can favor the construction of more meaningful learning for the subject involved, especially when it comes to complex concepts such as the central nervous system. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1103 10.46667/renbio.v16i1.1103 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1103 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v16i1.1103 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/1103/324 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil Brasil Brasil |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 183-203 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 183-203 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2023: v.16, n.1 (jan./jun. 2023) ; 183-203 2763-8898 10.46667/renbio.v16i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068866280488960 |