A timidez na formação dos intérpretes de libras: explorando a competência existencial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lazzarini, André Luiz
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19132
http://www.tilsp.ufscar.br/tilsp_tcc_alunos.html
Resumo: This research aims to investigate one of the dimensions involved in language learning, namely existential competence (CALVO; BARQUERO, 2011). More specifically, we seek to explain how shyness can influence the process of learning Libras by interpreters of this language in training. Some questions to be answered are: i) To what extent personality development can be an explicit educational objective; and ii) If the trait of shyness can facilitate or hinder the learning of Libras. For that, a descriptive qualitative research will be carried out from a semiopen online questionnaire with students of the course who call themselves shy. With the analyses, we intend to describe, from the perspective of the students themselves, how the training course has dealt with personality issues and what are the strategies used by teachers and students to deal with these issues. The results demonstrated a possible lack of methodologies to deal with shyness during the training of translators and interpreters of Libras, placing the responsibility of creating strategies to deal with shyness on the student. It was concluded that it is necessary to approach the theme during the student's training, in a way that is not invasive and that allows the student to re-signify their experiences, it also exposes the need for the development of new research with this theme, given the scarcity of studies.
id SCAR_03d29927c05e258cfa21c77e02488cb4
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19132
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Lazzarini, André LuizSilva, João Paulo dahttp://lattes.cnpq.br/6111069189059770http://lattes.cnpq.br/2539764834690332https://orcid.org/0000-0003-0474-435X2024-01-23T18:37:07Z2024-01-23T18:37:07Z2023-08-30LAZZARINI, André Luiz. A timidez na formação dos intérpretes de libras: explorando a competência existencial. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Língua Brasileira de Sinais-Libras/Língua Portuguesa) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19132.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19132http://www.tilsp.ufscar.br/tilsp_tcc_alunos.htmlThis research aims to investigate one of the dimensions involved in language learning, namely existential competence (CALVO; BARQUERO, 2011). More specifically, we seek to explain how shyness can influence the process of learning Libras by interpreters of this language in training. Some questions to be answered are: i) To what extent personality development can be an explicit educational objective; and ii) If the trait of shyness can facilitate or hinder the learning of Libras. For that, a descriptive qualitative research will be carried out from a semiopen online questionnaire with students of the course who call themselves shy. With the analyses, we intend to describe, from the perspective of the students themselves, how the training course has dealt with personality issues and what are the strategies used by teachers and students to deal with these issues. The results demonstrated a possible lack of methodologies to deal with shyness during the training of translators and interpreters of Libras, placing the responsibility of creating strategies to deal with shyness on the student. It was concluded that it is necessary to approach the theme during the student's training, in a way that is not invasive and that allows the student to re-signify their experiences, it also exposes the need for the development of new research with this theme, given the scarcity of studies.Esta pesquisa tem o objetivo de investigar uma das dimensões envolvidas na aprendizagem de uma língua, a saber, a competência existencial (CALVO; BARQUERO, 2011). Mais especificamente, busca-se explicitar de que maneira a timidez pode ter influência no processo de aprendizagem de libras por intérpretes dessa língua em formação. Algumas perguntas a serem respondidas são: i) Em que medida o desenvolvimento da personalidade pode ser um objetivo educacional explícito; e ii) Se o traço de timidez pode facilitar ou dificultar a aprendizagem da libras. Para tanto, será realizada uma pesquisa qualitativa descritiva a partir de um questionário on-line semiaberto com alunos do curso que se autodenominam tímidos. Com as análises, pretende-se descrever, da perspectiva dos próprios estudantes, como o curso de formação tem lidado com as questões de personalidade e quais são as estratégias usadas pelos docentes e discentes para lidar com essas questões. Os resultados demonstraram uma possível falta de metodologias para lidar com a timidez durante a formação do tradutor e intérprete de libras, colocando sobre o aluno a responsabilidade de criar estratégias para lidar com a timidez. Concluiu-se que é preciso abordar a temática durante a formação do aluno, de maneira que não seja invasiva e que permita ao aluno resignificar suas experiências, expõe-se também a necessidade do desenvolvimento de novas pesquisas com esta temática, dada a escassez de estudos.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosTradução e Interpretação em Língua Brasileira de Sinais-Libras/Língua Portuguesa - TILSPUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessTimidezCompetência existencialEnaçãoLibrasShynessExistential competenceEnactionBrazilian Sign LanguageLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICAA timidez na formação dos intérpretes de libras: explorando a competência existencialShyness in the training of interpreters of Libras: exploring existential competenceinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC_Versão Final_ André Luiz Lazzarini.pdfTCC_Versão Final_ André Luiz Lazzarini.pdfapplication/pdf1517450https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19132/1/TCC_Vers%c3%a3o%20Final_%20Andr%c3%a9%20Luiz%20Lazzarini.pdf2b26662dd74c64a1d9f853b287eb2c4bMD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19132/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTTCC_Versão Final_ André Luiz Lazzarini.pdf.txtTCC_Versão Final_ André Luiz Lazzarini.pdf.txtExtracted texttext/plain106910https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19132/3/TCC_Vers%c3%a3o%20Final_%20Andr%c3%a9%20Luiz%20Lazzarini.pdf.txt6347ac1c5a910a159e919b7d74d75ef6MD53ufscar/191322024-05-14 17:28:43.323oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19132Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:28:43Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv A timidez na formação dos intérpretes de libras: explorando a competência existencial
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Shyness in the training of interpreters of Libras: exploring existential competence
title A timidez na formação dos intérpretes de libras: explorando a competência existencial
spellingShingle A timidez na formação dos intérpretes de libras: explorando a competência existencial
Lazzarini, André Luiz
Timidez
Competência existencial
Enação
Libras
Shyness
Existential competence
Enaction
Brazilian Sign Language
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
title_short A timidez na formação dos intérpretes de libras: explorando a competência existencial
title_full A timidez na formação dos intérpretes de libras: explorando a competência existencial
title_fullStr A timidez na formação dos intérpretes de libras: explorando a competência existencial
title_full_unstemmed A timidez na formação dos intérpretes de libras: explorando a competência existencial
title_sort A timidez na formação dos intérpretes de libras: explorando a competência existencial
author Lazzarini, André Luiz
author_facet Lazzarini, André Luiz
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2539764834690332
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv https://orcid.org/0000-0003-0474-435X
dc.contributor.author.fl_str_mv Lazzarini, André Luiz
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, João Paulo da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6111069189059770
contributor_str_mv Silva, João Paulo da
dc.subject.por.fl_str_mv Timidez
Competência existencial
Enação
Libras
topic Timidez
Competência existencial
Enação
Libras
Shyness
Existential competence
Enaction
Brazilian Sign Language
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Shyness
Existential competence
Enaction
Brazilian Sign Language
dc.subject.cnpq.fl_str_mv LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA
description This research aims to investigate one of the dimensions involved in language learning, namely existential competence (CALVO; BARQUERO, 2011). More specifically, we seek to explain how shyness can influence the process of learning Libras by interpreters of this language in training. Some questions to be answered are: i) To what extent personality development can be an explicit educational objective; and ii) If the trait of shyness can facilitate or hinder the learning of Libras. For that, a descriptive qualitative research will be carried out from a semiopen online questionnaire with students of the course who call themselves shy. With the analyses, we intend to describe, from the perspective of the students themselves, how the training course has dealt with personality issues and what are the strategies used by teachers and students to deal with these issues. The results demonstrated a possible lack of methodologies to deal with shyness during the training of translators and interpreters of Libras, placing the responsibility of creating strategies to deal with shyness on the student. It was concluded that it is necessary to approach the theme during the student's training, in a way that is not invasive and that allows the student to re-signify their experiences, it also exposes the need for the development of new research with this theme, given the scarcity of studies.
publishDate 2023
dc.date.issued.fl_str_mv 2023-08-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-01-23T18:37:07Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-01-23T18:37:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv LAZZARINI, André Luiz. A timidez na formação dos intérpretes de libras: explorando a competência existencial. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Língua Brasileira de Sinais-Libras/Língua Portuguesa) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19132.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19132
dc.identifier.url.por.fl_str_mv http://www.tilsp.ufscar.br/tilsp_tcc_alunos.html
identifier_str_mv LAZZARINI, André Luiz. A timidez na formação dos intérpretes de libras: explorando a competência existencial. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Língua Brasileira de Sinais-Libras/Língua Portuguesa) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19132.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19132
http://www.tilsp.ufscar.br/tilsp_tcc_alunos.html
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
Tradução e Interpretação em Língua Brasileira de Sinais-Libras/Língua Portuguesa - TILSP
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
Tradução e Interpretação em Língua Brasileira de Sinais-Libras/Língua Portuguesa - TILSP
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19132/1/TCC_Vers%c3%a3o%20Final_%20Andr%c3%a9%20Luiz%20Lazzarini.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19132/2/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19132/3/TCC_Vers%c3%a3o%20Final_%20Andr%c3%a9%20Luiz%20Lazzarini.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 2b26662dd74c64a1d9f853b287eb2c4b
f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec
6347ac1c5a910a159e919b7d74d75ef6
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136431236218880