Trajetórias de exclusão e novas expectativas: um estudo sobre jovens e adultos em processo de alfabetização no município de Araraquara-SP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2574 |
Resumo: | The aim of this study is to show the school, family and professional trajectories that both young and adult students have followed during their years of schooling and literacy. In addition to this, we understand the reason to why school attendance drops during school age. Questionaires and interviews were applied and from this data we were able to understand the reasons that brought the students back to school and their new expectations towards education. The study was based on Pierre Bourdier´s theories, having as the main concepts, the habitus, cultural, economic and social capitals. It also describes a brief analyses of the education facilities provided in the city of Araraquara/SP and the characteristics of their literacy programme for both adults and young people (PROEAJA), the main literacy programme for local students. This programme aims to diminish the number of illiterate people around the city. This study also aims to find the expectations of the students and to analyse the internal and external factors that influence the students´ behaviour towards school. Last we describe a new area of poor school attendance due to the lack of quality inside the educational system. |
id |
SCAR_23630fdc9dbe344c217cfc58efec289a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2574 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Pereira, MônicaBuffa, Esterhttp://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4788831T4http://lattes.cnpq.br/9657694246508397c99fce22-a497-4b6f-934d-c2ac1705bae72016-06-02T19:39:17Z2011-03-222016-06-02T19:39:17Z2011-02-14PEREIRA, Mônica. Trajetórias de exclusão e novas expectativas: um estudo sobre jovens e adultos em processo de alfabetização no município de Araraquara-SP. 2011. 166 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2011.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2574The aim of this study is to show the school, family and professional trajectories that both young and adult students have followed during their years of schooling and literacy. In addition to this, we understand the reason to why school attendance drops during school age. Questionaires and interviews were applied and from this data we were able to understand the reasons that brought the students back to school and their new expectations towards education. The study was based on Pierre Bourdier´s theories, having as the main concepts, the habitus, cultural, economic and social capitals. It also describes a brief analyses of the education facilities provided in the city of Araraquara/SP and the characteristics of their literacy programme for both adults and young people (PROEAJA), the main literacy programme for local students. This programme aims to diminish the number of illiterate people around the city. This study also aims to find the expectations of the students and to analyse the internal and external factors that influence the students´ behaviour towards school. Last we describe a new area of poor school attendance due to the lack of quality inside the educational system.A presente dissertação teve por objetivos, estudar as trajetórias escolar, familiar e profissional de jovens e adultos em processo de alfabetização, identificar os principais fatores que os impediram de frequentar a escola na idade escolar, compreender os motivos que condicionaram o retorno aos estudos e analisar as expectativas dos alunos frente à escolarização. Para isso, realizamos um levantamento de dados a partir de questionário e entrevistas. O estudo foi fundamentado nas contribuições teóricas de Pierre Bourdieu adotando como eixo condutor os conceitos de capital cultural, capital econômico, capital social e habitus. Apresenta-se, uma breve análise da configuração do atendimento ao jovem e ao adulto no município de Araraquara/SP e a caracterização do Projeto de Alfabetização para Adultos e Jovens de Araraquara (Proeaja), principal programa que atua na alfabetização de jovens e adultos no município, em que se pode verificar as principais medidas realizadas para a erradicação do analfabetismo em âmbito municipal. O estudo sobre as trajetórias e as novas expectativas dos alunos permitiu a análise dos fatores internos e externos à escola que influenciaram diretamente as trajetórias escolares dos alunos, apresentando a relação entre o grupo estudado e a escola, além de evidenciar um novo tipo de exclusão escolar que está ocorrendo nos últimos anos por meio da não garantia da qualidade do ensino.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Pós-Graduação em Educação - PPGEUFSCarBRAlfabetização de adultosEducação de jovens e adultosTrajetórias escolaresExpectativas educacionaisCapital culturalHabitusYouth and adult educationSchool trajectoriesEducation expectationsCulture capitalHabitusCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOTrajetórias de exclusão e novas expectativas: um estudo sobre jovens e adultos em processo de alfabetização no município de Araraquara-SPinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1f948a345-f05f-4095-8c1a-98d38e744accinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL3470.pdfapplication/pdf1410366https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2574/1/3470.pdf5e897e044d4ca0473203f7b2d42ee170MD51THUMBNAIL3470.pdf.jpg3470.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5746https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2574/2/3470.pdf.jpg3d3a14e7c7cb87887b13ca08004927e3MD52ufscar/25742023-09-18 18:30:50.834oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/2574Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:30:50Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Trajetórias de exclusão e novas expectativas: um estudo sobre jovens e adultos em processo de alfabetização no município de Araraquara-SP |
title |
Trajetórias de exclusão e novas expectativas: um estudo sobre jovens e adultos em processo de alfabetização no município de Araraquara-SP |
spellingShingle |
Trajetórias de exclusão e novas expectativas: um estudo sobre jovens e adultos em processo de alfabetização no município de Araraquara-SP Pereira, Mônica Alfabetização de adultos Educação de jovens e adultos Trajetórias escolares Expectativas educacionais Capital cultural Habitus Youth and adult education School trajectories Education expectations Culture capital Habitus CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Trajetórias de exclusão e novas expectativas: um estudo sobre jovens e adultos em processo de alfabetização no município de Araraquara-SP |
title_full |
Trajetórias de exclusão e novas expectativas: um estudo sobre jovens e adultos em processo de alfabetização no município de Araraquara-SP |
title_fullStr |
Trajetórias de exclusão e novas expectativas: um estudo sobre jovens e adultos em processo de alfabetização no município de Araraquara-SP |
title_full_unstemmed |
Trajetórias de exclusão e novas expectativas: um estudo sobre jovens e adultos em processo de alfabetização no município de Araraquara-SP |
title_sort |
Trajetórias de exclusão e novas expectativas: um estudo sobre jovens e adultos em processo de alfabetização no município de Araraquara-SP |
author |
Pereira, Mônica |
author_facet |
Pereira, Mônica |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9657694246508397 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Mônica |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Buffa, Ester |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://genos.cnpq.br:12010/dwlattes/owa/prc_imp_cv_int?f_cod=K4788831T4 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
c99fce22-a497-4b6f-934d-c2ac1705bae7 |
contributor_str_mv |
Buffa, Ester |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização de adultos Educação de jovens e adultos Trajetórias escolares Expectativas educacionais Capital cultural Habitus |
topic |
Alfabetização de adultos Educação de jovens e adultos Trajetórias escolares Expectativas educacionais Capital cultural Habitus Youth and adult education School trajectories Education expectations Culture capital Habitus CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Youth and adult education School trajectories Education expectations Culture capital Habitus |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The aim of this study is to show the school, family and professional trajectories that both young and adult students have followed during their years of schooling and literacy. In addition to this, we understand the reason to why school attendance drops during school age. Questionaires and interviews were applied and from this data we were able to understand the reasons that brought the students back to school and their new expectations towards education. The study was based on Pierre Bourdier´s theories, having as the main concepts, the habitus, cultural, economic and social capitals. It also describes a brief analyses of the education facilities provided in the city of Araraquara/SP and the characteristics of their literacy programme for both adults and young people (PROEAJA), the main literacy programme for local students. This programme aims to diminish the number of illiterate people around the city. This study also aims to find the expectations of the students and to analyse the internal and external factors that influence the students´ behaviour towards school. Last we describe a new area of poor school attendance due to the lack of quality inside the educational system. |
publishDate |
2011 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-03-22 2016-06-02T19:39:17Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-02-14 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T19:39:17Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PEREIRA, Mônica. Trajetórias de exclusão e novas expectativas: um estudo sobre jovens e adultos em processo de alfabetização no município de Araraquara-SP. 2011. 166 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2574 |
identifier_str_mv |
PEREIRA, Mônica. Trajetórias de exclusão e novas expectativas: um estudo sobre jovens e adultos em processo de alfabetização no município de Araraquara-SP. 2011. 166 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2011. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/2574 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
f948a345-f05f-4095-8c1a-98d38e744acc |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2574/1/3470.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/2574/2/3470.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5e897e044d4ca0473203f7b2d42ee170 3d3a14e7c7cb87887b13ca08004927e3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715520470384640 |