BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Pedro Henrique Pamplona
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSCAR
Texto Completo: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19002
Resumo: This research aims to discuss Anti-racist Education in the National Common Curricular Base (BNCC) in the “Arts” Curricular Component, focusing on the early years of Elementary School. For this purpose, we will use the final version of the document approved in 2017 by the Ministry of Education (MEC). The research is a bibliographic, qualitative and documentary study from the perspective of Content Analysis and the principles of Communicative Methodology. Initially, we can point out that the Education for Ethnic-Racial Relations proposed by the BNCC does not offer subsidies and objective notes for an Anti-racist Education. In this sense, we justify the importance of research to understand how the BNCC articulates an Antiracist Education or if, in fact, the document's proposals make an Inclusive Education for Ethnic-Racial Relations unfeasible. As an initial theoretical support, we resorted to research carried out by Gomes (2005) in the field of Ethnic-Racial Relations, Cavalleiro (2001) and his proposals for an Anti-racist Education and Almeida (2019) in the recurrent studies to understand Structural Racism.
id SCAR_5b401ac7cc01d099772ea0fa105ff590
oai_identifier_str oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19002
network_acronym_str SCAR
network_name_str Repositório Institucional da UFSCAR
repository_id_str 4322
spelling Silva, Pedro Henrique PamplonaSilva, Alexandre Rodrigo Nishiwaki dahttp://lattes.cnpq.br/8697942957516547http://lattes.cnpq.br/4379356451010880http://orcid.org/0000-0003-4431-00622023-12-08T11:20:46Z2023-12-08T11:20:46Z2023-08-24SILVA, Pedro Henrique Pamplona. BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19002.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19002This research aims to discuss Anti-racist Education in the National Common Curricular Base (BNCC) in the “Arts” Curricular Component, focusing on the early years of Elementary School. For this purpose, we will use the final version of the document approved in 2017 by the Ministry of Education (MEC). The research is a bibliographic, qualitative and documentary study from the perspective of Content Analysis and the principles of Communicative Methodology. Initially, we can point out that the Education for Ethnic-Racial Relations proposed by the BNCC does not offer subsidies and objective notes for an Anti-racist Education. In this sense, we justify the importance of research to understand how the BNCC articulates an Antiracist Education or if, in fact, the document's proposals make an Inclusive Education for Ethnic-Racial Relations unfeasible. As an initial theoretical support, we resorted to research carried out by Gomes (2005) in the field of Ethnic-Racial Relations, Cavalleiro (2001) and his proposals for an Anti-racist Education and Almeida (2019) in the recurrent studies to understand Structural Racism.A presente pesquisa tem como objetivo discutir a Educação Antirracista na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) no Componente Curricular “Artes”, focalizando os anos iniciais do Ensino Fundamental. Para tanto, utilizaremos a versão final do documento homologada em 2017 pelo Ministério da Educação (MEC). A pesquisa é um estudo bibliográfico, qualitativo e documental a partir da perspectiva da Análise de Conteúdo e nos princípios da Metodologia Comunicativa. Podemos apontar, inicialmente, que a Educação para as Relações Étnico-Raciais proposta pela BNCC não oferece subsídios e apontamentos objetivos para uma Educação Antirracista. Neste sentido, justificamos a importância da pesquisa para compreender como a BNCC articula uma Educação Antirracista ou se de fato as propostas do documento inviabilizam uma Educação Inclusiva para Relações Étnico-Raciais. Como suporte teórico inicial recorremos às pesquisas feitas por Gomes (2005) no campo das Relações Étnico-Raciais, Cavalleiro (2001) e suas propostas para uma Educação Antirracista e Almeida (2019) nos recorrentes estudos para compreender o Racismo Estrutural.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPEUFSCarAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessBNCCeducação antirracistacurrículoBNCCanti-racistresumeCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOBNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artesBNCC and anti-racist education: reflections and notes on the arts curricular componentinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALBNCC e a Educação Antirracista _Reflexões e Apontamentos Sobre o Componete Curricular Artes_ Versão Final_.pdfBNCC e a Educação Antirracista _Reflexões e Apontamentos Sobre o Componete Curricular Artes_ Versão Final_.pdfBNCC e a Educação Antirracista: Reflexões e Apontamentos Sobre o Componente Curricular Artes ( Dissertação)application/pdf4254491https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19002/1/BNCC%20e%20a%20Educa%c3%a7%c3%a3o%20Antirracista%20_Reflex%c3%b5es%20e%20Apontamentos%20Sobre%20o%20Componete%20Curricular%20Artes_%20Vers%c3%a3o%20Final_.pdf17fc16608523faa269991aba16504295MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8804https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19002/4/license_rdf4774e414fb27824b0dfca5f33e4ff24fMD54TEXTBNCC e a Educação Antirracista _Reflexões e Apontamentos Sobre o Componete Curricular Artes_ Versão Final_.pdf.txtBNCC e a Educação Antirracista _Reflexões e Apontamentos Sobre o Componete Curricular Artes_ Versão Final_.pdf.txtExtracted texttext/plain179995https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19002/5/BNCC%20e%20a%20Educa%c3%a7%c3%a3o%20Antirracista%20_Reflex%c3%b5es%20e%20Apontamentos%20Sobre%20o%20Componete%20Curricular%20Artes_%20Vers%c3%a3o%20Final_.pdf.txtd347d51ac2c68a8bff72f8525768f364MD55ufscar/190022024-05-14 17:24:16.819oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19002Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:24:16Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.por.fl_str_mv BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv BNCC and anti-racist education: reflections and notes on the arts curricular component
title BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes
spellingShingle BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes
Silva, Pedro Henrique Pamplona
BNCC
educação antirracista
currículo
BNCC
anti-racist
resume
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
title_short BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes
title_full BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes
title_fullStr BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes
title_full_unstemmed BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes
title_sort BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes
author Silva, Pedro Henrique Pamplona
author_facet Silva, Pedro Henrique Pamplona
author_role author
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4379356451010880
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv http://orcid.org/0000-0003-4431-0062
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Pedro Henrique Pamplona
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Alexandre Rodrigo Nishiwaki da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8697942957516547
contributor_str_mv Silva, Alexandre Rodrigo Nishiwaki da
dc.subject.por.fl_str_mv BNCC
educação antirracista
currículo
BNCC
topic BNCC
educação antirracista
currículo
BNCC
anti-racist
resume
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
dc.subject.eng.fl_str_mv anti-racist
resume
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
description This research aims to discuss Anti-racist Education in the National Common Curricular Base (BNCC) in the “Arts” Curricular Component, focusing on the early years of Elementary School. For this purpose, we will use the final version of the document approved in 2017 by the Ministry of Education (MEC). The research is a bibliographic, qualitative and documentary study from the perspective of Content Analysis and the principles of Communicative Methodology. Initially, we can point out that the Education for Ethnic-Racial Relations proposed by the BNCC does not offer subsidies and objective notes for an Anti-racist Education. In this sense, we justify the importance of research to understand how the BNCC articulates an Antiracist Education or if, in fact, the document's proposals make an Inclusive Education for Ethnic-Racial Relations unfeasible. As an initial theoretical support, we resorted to research carried out by Gomes (2005) in the field of Ethnic-Racial Relations, Cavalleiro (2001) and his proposals for an Anti-racist Education and Almeida (2019) in the recurrent studies to understand Structural Racism.
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-12-08T11:20:46Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-12-08T11:20:46Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023-08-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Pedro Henrique Pamplona. BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19002.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19002
identifier_str_mv SILVA, Pedro Henrique Pamplona. BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19002.
url https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos
Câmpus São Carlos
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSCAR
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Repositório Institucional da UFSCAR
collection Repositório Institucional da UFSCAR
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19002/1/BNCC%20e%20a%20Educa%c3%a7%c3%a3o%20Antirracista%20_Reflex%c3%b5es%20e%20Apontamentos%20Sobre%20o%20Componete%20Curricular%20Artes_%20Vers%c3%a3o%20Final_.pdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19002/4/license_rdf
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19002/5/BNCC%20e%20a%20Educa%c3%a7%c3%a3o%20Antirracista%20_Reflex%c3%b5es%20e%20Apontamentos%20Sobre%20o%20Componete%20Curricular%20Artes_%20Vers%c3%a3o%20Final_.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 17fc16608523faa269991aba16504295
4774e414fb27824b0dfca5f33e4ff24f
d347d51ac2c68a8bff72f8525768f364
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802136429804912640