BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19002 |
Resumo: | This research aims to discuss Anti-racist Education in the National Common Curricular Base (BNCC) in the “Arts” Curricular Component, focusing on the early years of Elementary School. For this purpose, we will use the final version of the document approved in 2017 by the Ministry of Education (MEC). The research is a bibliographic, qualitative and documentary study from the perspective of Content Analysis and the principles of Communicative Methodology. Initially, we can point out that the Education for Ethnic-Racial Relations proposed by the BNCC does not offer subsidies and objective notes for an Anti-racist Education. In this sense, we justify the importance of research to understand how the BNCC articulates an Antiracist Education or if, in fact, the document's proposals make an Inclusive Education for Ethnic-Racial Relations unfeasible. As an initial theoretical support, we resorted to research carried out by Gomes (2005) in the field of Ethnic-Racial Relations, Cavalleiro (2001) and his proposals for an Anti-racist Education and Almeida (2019) in the recurrent studies to understand Structural Racism. |
id |
SCAR_5b401ac7cc01d099772ea0fa105ff590 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19002 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Silva, Pedro Henrique PamplonaSilva, Alexandre Rodrigo Nishiwaki dahttp://lattes.cnpq.br/8697942957516547http://lattes.cnpq.br/4379356451010880http://orcid.org/0000-0003-4431-00622023-12-08T11:20:46Z2023-12-08T11:20:46Z2023-08-24SILVA, Pedro Henrique Pamplona. BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19002.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19002This research aims to discuss Anti-racist Education in the National Common Curricular Base (BNCC) in the “Arts” Curricular Component, focusing on the early years of Elementary School. For this purpose, we will use the final version of the document approved in 2017 by the Ministry of Education (MEC). The research is a bibliographic, qualitative and documentary study from the perspective of Content Analysis and the principles of Communicative Methodology. Initially, we can point out that the Education for Ethnic-Racial Relations proposed by the BNCC does not offer subsidies and objective notes for an Anti-racist Education. In this sense, we justify the importance of research to understand how the BNCC articulates an Antiracist Education or if, in fact, the document's proposals make an Inclusive Education for Ethnic-Racial Relations unfeasible. As an initial theoretical support, we resorted to research carried out by Gomes (2005) in the field of Ethnic-Racial Relations, Cavalleiro (2001) and his proposals for an Anti-racist Education and Almeida (2019) in the recurrent studies to understand Structural Racism.A presente pesquisa tem como objetivo discutir a Educação Antirracista na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) no Componente Curricular “Artes”, focalizando os anos iniciais do Ensino Fundamental. Para tanto, utilizaremos a versão final do documento homologada em 2017 pelo Ministério da Educação (MEC). A pesquisa é um estudo bibliográfico, qualitativo e documental a partir da perspectiva da Análise de Conteúdo e nos princípios da Metodologia Comunicativa. Podemos apontar, inicialmente, que a Educação para as Relações Étnico-Raciais proposta pela BNCC não oferece subsídios e apontamentos objetivos para uma Educação Antirracista. Neste sentido, justificamos a importância da pesquisa para compreender como a BNCC articula uma Educação Antirracista ou se de fato as propostas do documento inviabilizam uma Educação Inclusiva para Relações Étnico-Raciais. Como suporte teórico inicial recorremos às pesquisas feitas por Gomes (2005) no campo das Relações Étnico-Raciais, Cavalleiro (2001) e suas propostas para uma Educação Antirracista e Almeida (2019) nos recorrentes estudos para compreender o Racismo Estrutural.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPEUFSCarAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessBNCCeducação antirracistacurrículoBNCCanti-racistresumeCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOBNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artesBNCC and anti-racist education: reflections and notes on the arts curricular componentinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALBNCC e a Educação Antirracista _Reflexões e Apontamentos Sobre o Componete Curricular Artes_ Versão Final_.pdfBNCC e a Educação Antirracista _Reflexões e Apontamentos Sobre o Componete Curricular Artes_ Versão Final_.pdfBNCC e a Educação Antirracista: Reflexões e Apontamentos Sobre o Componente Curricular Artes ( Dissertação)application/pdf4254491https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19002/1/BNCC%20e%20a%20Educa%c3%a7%c3%a3o%20Antirracista%20_Reflex%c3%b5es%20e%20Apontamentos%20Sobre%20o%20Componete%20Curricular%20Artes_%20Vers%c3%a3o%20Final_.pdf17fc16608523faa269991aba16504295MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8804https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19002/4/license_rdf4774e414fb27824b0dfca5f33e4ff24fMD54TEXTBNCC e a Educação Antirracista _Reflexões e Apontamentos Sobre o Componete Curricular Artes_ Versão Final_.pdf.txtBNCC e a Educação Antirracista _Reflexões e Apontamentos Sobre o Componete Curricular Artes_ Versão Final_.pdf.txtExtracted texttext/plain179995https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19002/5/BNCC%20e%20a%20Educa%c3%a7%c3%a3o%20Antirracista%20_Reflex%c3%b5es%20e%20Apontamentos%20Sobre%20o%20Componete%20Curricular%20Artes_%20Vers%c3%a3o%20Final_.pdf.txtd347d51ac2c68a8bff72f8525768f364MD55ufscar/190022024-05-14 17:24:16.819oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/19002Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222024-05-14T17:24:16Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
BNCC and anti-racist education: reflections and notes on the arts curricular component |
title |
BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes |
spellingShingle |
BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes Silva, Pedro Henrique Pamplona BNCC educação antirracista currículo BNCC anti-racist resume CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes |
title_full |
BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes |
title_fullStr |
BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes |
title_full_unstemmed |
BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes |
title_sort |
BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes |
author |
Silva, Pedro Henrique Pamplona |
author_facet |
Silva, Pedro Henrique Pamplona |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4379356451010880 |
dc.contributor.advisor1orcid.por.fl_str_mv |
http://orcid.org/0000-0003-4431-0062 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Pedro Henrique Pamplona |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Alexandre Rodrigo Nishiwaki da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8697942957516547 |
contributor_str_mv |
Silva, Alexandre Rodrigo Nishiwaki da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
BNCC educação antirracista currículo BNCC |
topic |
BNCC educação antirracista currículo BNCC anti-racist resume CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
anti-racist resume |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
This research aims to discuss Anti-racist Education in the National Common Curricular Base (BNCC) in the “Arts” Curricular Component, focusing on the early years of Elementary School. For this purpose, we will use the final version of the document approved in 2017 by the Ministry of Education (MEC). The research is a bibliographic, qualitative and documentary study from the perspective of Content Analysis and the principles of Communicative Methodology. Initially, we can point out that the Education for Ethnic-Racial Relations proposed by the BNCC does not offer subsidies and objective notes for an Anti-racist Education. In this sense, we justify the importance of research to understand how the BNCC articulates an Antiracist Education or if, in fact, the document's proposals make an Inclusive Education for Ethnic-Racial Relations unfeasible. As an initial theoretical support, we resorted to research carried out by Gomes (2005) in the field of Ethnic-Racial Relations, Cavalleiro (2001) and his proposals for an Anti-racist Education and Almeida (2019) in the recurrent studies to understand Structural Racism. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-12-08T11:20:46Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-12-08T11:20:46Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-08-24 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Pedro Henrique Pamplona. BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19002. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19002 |
identifier_str_mv |
SILVA, Pedro Henrique Pamplona. BNCC e a educação antirracista: reflexões e apontamentos sobre o componente curricular artes. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19002. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19002 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19002/1/BNCC%20e%20a%20Educa%c3%a7%c3%a3o%20Antirracista%20_Reflex%c3%b5es%20e%20Apontamentos%20Sobre%20o%20Componete%20Curricular%20Artes_%20Vers%c3%a3o%20Final_.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19002/4/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/19002/5/BNCC%20e%20a%20Educa%c3%a7%c3%a3o%20Antirracista%20_Reflex%c3%b5es%20e%20Apontamentos%20Sobre%20o%20Componete%20Curricular%20Artes_%20Vers%c3%a3o%20Final_.pdf.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
17fc16608523faa269991aba16504295 4774e414fb27824b0dfca5f33e4ff24f d347d51ac2c68a8bff72f8525768f364 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136429804912640 |