Despoluição de um lago - progressão geométrica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5948 |
Resumo: | This work aims to assist the Geometric Progression Content Learning, developing educational material supported by research methodology called didactic engineering. We developed an instructional sequence based on a problem situation, in which students, by providing a simulation of a polluted river, should predict the time needed for the de-pollution to occur and develop a mathematical model in order to explain this phenomenon. The work was applied in a Ninth Grade classroom (Junior High School) in the State School called Victor Maida in Ibitinga with 29 students divided into trios. These trios remained together until the end of the application of the instructional sequence, which lasted five days. The sequence contained about 60 questions, which were formulated into a form with which the student could act autonomously, with minimal teacher intervention. Finally, this work was based on the collection of results in the analysis of priori and a posteriori of the responses provided by the teams, in order to check the results obtained. |
id |
SCAR_7785627348496f4486c09d2fccaa4a86 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5948 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Chiconato, Daniele CristinaCosta, Ivo Machado dahttp://lattes.cnpq.br/1111331485581633http://lattes.cnpq.br/89690224290648142a882a92-c2d9-4f51-8ef6-c5fcbb57fea32016-06-02T20:29:24Z2013-10-072016-06-02T20:29:24Z2013-08-17CHICONATO, Daniele Cristina. Despoluição de um lago - progressão geométrica. 2013. 148 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5948This work aims to assist the Geometric Progression Content Learning, developing educational material supported by research methodology called didactic engineering. We developed an instructional sequence based on a problem situation, in which students, by providing a simulation of a polluted river, should predict the time needed for the de-pollution to occur and develop a mathematical model in order to explain this phenomenon. The work was applied in a Ninth Grade classroom (Junior High School) in the State School called Victor Maida in Ibitinga with 29 students divided into trios. These trios remained together until the end of the application of the instructional sequence, which lasted five days. The sequence contained about 60 questions, which were formulated into a form with which the student could act autonomously, with minimal teacher intervention. Finally, this work was based on the collection of results in the analysis of priori and a posteriori of the responses provided by the teams, in order to check the results obtained.Este trabalho tem o objetivo de auxiliar a aprendizagem do conteúdo de progressão geométrica, desenvolvendo um material didático, embasado na metodologia de pesquisa chamada engenharia didática. Para tanto foi desenvolvida uma sequência didática baseada em uma situação-problema, em que os alunos deveriam, através da simulação de um rio poluído, prever o período necessário para que ocorresse a despoluição, criando, portanto, um modelo matemático que explicasse esse fenômeno. O trabalho foi aplicado em uma sala de aula de 1ª série do ensino médio da Escola Estadual Victor Maida em Ibitinga, com 29 alunos divididos em trios e estes permaneceram juntos até o fim da aplicação da sequência didática, a qual durou cinco dias. A sequência continha cerca de 60 questões, que foram elaboradas de forma que o aluno pudesse agir de forma autônoma, isto é, com a mínima intervenção do professor. E por fim, este trabalho fundamentou-se na coleta de resultados em análise a priori e a posteriori das respostas apresentadas pelas equipes, a fim de verificar os resultados obtidos.Financiadora de Estudos e Projetosapplication/pdfporUniversidade Federal de São CarlosPrograma de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMATUFSCarBRMatemáticaEngenharia didáticaSimulaçãoSequência didáticaProgressão geométricaDidactic engineeringGeometric progressionSimulationInstructional sequenceCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICADespoluição de um lago - progressão geométricainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-1-1b3bcc5d4-e52a-4d89-9546-afbac7f4e935info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINAL5481.pdfapplication/pdf4717266https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5948/1/5481.pdf0987eee80f72c1968702d3a21f048f97MD51TEXT5481.pdf.txt5481.pdf.txtExtracted texttext/plain0https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5948/2/5481.pdf.txtd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD52THUMBNAIL5481.pdf.jpg5481.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5714https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5948/3/5481.pdf.jpg36ad1519ab9e89dc495a17efef736a6dMD53ufscar/59482023-09-18 18:31:37.238oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/5948Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:37Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Despoluição de um lago - progressão geométrica |
title |
Despoluição de um lago - progressão geométrica |
spellingShingle |
Despoluição de um lago - progressão geométrica Chiconato, Daniele Cristina Matemática Engenharia didática Simulação Sequência didática Progressão geométrica Didactic engineering Geometric progression Simulation Instructional sequence CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Despoluição de um lago - progressão geométrica |
title_full |
Despoluição de um lago - progressão geométrica |
title_fullStr |
Despoluição de um lago - progressão geométrica |
title_full_unstemmed |
Despoluição de um lago - progressão geométrica |
title_sort |
Despoluição de um lago - progressão geométrica |
author |
Chiconato, Daniele Cristina |
author_facet |
Chiconato, Daniele Cristina |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8969022429064814 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chiconato, Daniele Cristina |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Costa, Ivo Machado da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1111331485581633 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
2a882a92-c2d9-4f51-8ef6-c5fcbb57fea3 |
contributor_str_mv |
Costa, Ivo Machado da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática Engenharia didática Simulação Sequência didática Progressão geométrica |
topic |
Matemática Engenharia didática Simulação Sequência didática Progressão geométrica Didactic engineering Geometric progression Simulation Instructional sequence CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Didactic engineering Geometric progression Simulation Instructional sequence |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This work aims to assist the Geometric Progression Content Learning, developing educational material supported by research methodology called didactic engineering. We developed an instructional sequence based on a problem situation, in which students, by providing a simulation of a polluted river, should predict the time needed for the de-pollution to occur and develop a mathematical model in order to explain this phenomenon. The work was applied in a Ninth Grade classroom (Junior High School) in the State School called Victor Maida in Ibitinga with 29 students divided into trios. These trios remained together until the end of the application of the instructional sequence, which lasted five days. The sequence contained about 60 questions, which were formulated into a form with which the student could act autonomously, with minimal teacher intervention. Finally, this work was based on the collection of results in the analysis of priori and a posteriori of the responses provided by the teams, in order to check the results obtained. |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-10-07 2016-06-02T20:29:24Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-08-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-06-02T20:29:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CHICONATO, Daniele Cristina. Despoluição de um lago - progressão geométrica. 2013. 148 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5948 |
identifier_str_mv |
CHICONATO, Daniele Cristina. Despoluição de um lago - progressão geométrica. 2013. 148 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Exatas e da Terra) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2013. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5948 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
-1 -1 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
b3bcc5d4-e52a-4d89-9546-afbac7f4e935 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5948/1/5481.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5948/2/5481.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/5948/3/5481.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0987eee80f72c1968702d3a21f048f97 d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e 36ad1519ab9e89dc495a17efef736a6d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136290139832320 |