Perfil de estudantes indígenas público-alvo da educação especial nas universidades federais brasileiras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17689 |
Resumo: | The present research has as general objective to trace the profile of indigenous students with disabilities in Brazilian federal universities, covering the type of disability and the federal public administrative category. The specific objective will be to indicate the number of indigenous students with disabilities in federal institutions of Higher Education in 2019. The data are related to the year 2019 and were obtained with access to the microdata of the Higher Education census, collected on the INEP platform. The results point to the existence of a considerable number of indigenous students with disabilities in federal institutions of Higher Education. Based on the analyses, the need to give visibility to these people and the expansion of measures to ensure their permanence in Higher Education is highlighted. Diversity is something real and necessary for the generation of new social knowledge about all the cultures then existing. Thus, this research presents elements for reflection on the theme and points out the need for new studies in this area, being essential, since these are still limited. |
id |
SCAR_9429534accd92293493920c4ece9373b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/17689 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Quezo, Luciane IpaqueriOrlando, Rosimeire Mariahttp://lattes.cnpq.br/4254571422608459Corsi, Adriana Mariahttp://lattes.cnpq.br/5553922167803121http://lattes.cnpq.br/24009906784954302d40d1f3-0b5a-4f6e-b1ae-1fb19e89bec52023-04-11T16:13:36Z2023-04-11T16:13:36Z2023-03-29QUEZO, Luciane Ipaqueri. Perfil de estudantes indígenas público-alvo da educação especial nas universidades federais brasileiras. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17689.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17689The present research has as general objective to trace the profile of indigenous students with disabilities in Brazilian federal universities, covering the type of disability and the federal public administrative category. The specific objective will be to indicate the number of indigenous students with disabilities in federal institutions of Higher Education in 2019. The data are related to the year 2019 and were obtained with access to the microdata of the Higher Education census, collected on the INEP platform. The results point to the existence of a considerable number of indigenous students with disabilities in federal institutions of Higher Education. Based on the analyses, the need to give visibility to these people and the expansion of measures to ensure their permanence in Higher Education is highlighted. Diversity is something real and necessary for the generation of new social knowledge about all the cultures then existing. Thus, this research presents elements for reflection on the theme and points out the need for new studies in this area, being essential, since these are still limited.A presente pesquisa tem como objetivo geral traçar o perfil dos estudantes indígenas com deficiência nas universidades federais brasileiras, abrangendo o tipo de deficiência e a categoria administrativa público federal. O objetivo específico é indicar o número de estudantes indígenas com deficiência nas instituições federais de Ensino Superior em 2019. Os dados são relativos ao ano 2019 e foram obtidos com o acesso aos microdados do censo da Educação Superior, coletados na plataforma do INEP. Os resultados apontam para a existência de um número considerável de alunos indígenas com deficiência nas instituições federais de Ensino Superior. Com base nas análises, destaca-se a necessidade de se dar visibilidade a estas pessoas e da ampliação de medidas que garantam a permanência das mesmas no Ensino Superior. A diversidade é algo real e necessário para a geração de novos conhecimentos sociais acerca de todas as culturas então existentes. Sendo assim, esta pesquisa apresenta elementos para reflexão sobre o tema e aponta a necessidade de novos estudos nesta área, sendo essencial, visto que estes ainda são limitados.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosEducação Especial - EEspLUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessEstudantes indígenasAlunos com deficiênciasEducação superiorIndigenous studentsStudents with disabilitiesCollege educationCIENCIAS HUMANASPerfil de estudantes indígenas público-alvo da educação especial nas universidades federais brasileirasProfile of indigenous students target audience of special education in federal universitiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis6006007fa2d95d-b9d4-4bbc-8371-1495749817b7reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALTCC_LucianeIpaqueriQuezo_2023.pdfTCC_LucianeIpaqueriQuezo_2023.pdfapplication/pdf877835https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17689/1/TCC_LucianeIpaqueriQuezo_2023.pdf2c70511adebd422afb7b7a492f2b8440MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8810https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17689/2/license_rdff337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aecMD52TEXTTCC_LucianeIpaqueriQuezo_2023.pdf.txtTCC_LucianeIpaqueriQuezo_2023.pdf.txtExtracted texttext/plain87251https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17689/3/TCC_LucianeIpaqueriQuezo_2023.pdf.txtbc5afc00c32b0e42546baf1cc3054c5fMD53THUMBNAILTCC_LucianeIpaqueriQuezo_2023.pdf.jpgTCC_LucianeIpaqueriQuezo_2023.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg5755https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17689/4/TCC_LucianeIpaqueriQuezo_2023.pdf.jpga5b6e91c18862997e1a9e97ef7ceb752MD54ufscar/176892023-09-18 18:32:36.322oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/17689Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:32:36Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Perfil de estudantes indígenas público-alvo da educação especial nas universidades federais brasileiras |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Profile of indigenous students target audience of special education in federal universities |
title |
Perfil de estudantes indígenas público-alvo da educação especial nas universidades federais brasileiras |
spellingShingle |
Perfil de estudantes indígenas público-alvo da educação especial nas universidades federais brasileiras Quezo, Luciane Ipaqueri Estudantes indígenas Alunos com deficiências Educação superior Indigenous students Students with disabilities College education CIENCIAS HUMANAS |
title_short |
Perfil de estudantes indígenas público-alvo da educação especial nas universidades federais brasileiras |
title_full |
Perfil de estudantes indígenas público-alvo da educação especial nas universidades federais brasileiras |
title_fullStr |
Perfil de estudantes indígenas público-alvo da educação especial nas universidades federais brasileiras |
title_full_unstemmed |
Perfil de estudantes indígenas público-alvo da educação especial nas universidades federais brasileiras |
title_sort |
Perfil de estudantes indígenas público-alvo da educação especial nas universidades federais brasileiras |
author |
Quezo, Luciane Ipaqueri |
author_facet |
Quezo, Luciane Ipaqueri |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2400990678495430 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quezo, Luciane Ipaqueri |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Orlando, Rosimeire Maria |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4254571422608459 |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Corsi, Adriana Maria |
dc.contributor.advisor-co1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5553922167803121 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
2d40d1f3-0b5a-4f6e-b1ae-1fb19e89bec5 |
contributor_str_mv |
Orlando, Rosimeire Maria Corsi, Adriana Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudantes indígenas Alunos com deficiências Educação superior |
topic |
Estudantes indígenas Alunos com deficiências Educação superior Indigenous students Students with disabilities College education CIENCIAS HUMANAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Indigenous students Students with disabilities College education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS |
description |
The present research has as general objective to trace the profile of indigenous students with disabilities in Brazilian federal universities, covering the type of disability and the federal public administrative category. The specific objective will be to indicate the number of indigenous students with disabilities in federal institutions of Higher Education in 2019. The data are related to the year 2019 and were obtained with access to the microdata of the Higher Education census, collected on the INEP platform. The results point to the existence of a considerable number of indigenous students with disabilities in federal institutions of Higher Education. Based on the analyses, the need to give visibility to these people and the expansion of measures to ensure their permanence in Higher Education is highlighted. Diversity is something real and necessary for the generation of new social knowledge about all the cultures then existing. Thus, this research presents elements for reflection on the theme and points out the need for new studies in this area, being essential, since these are still limited. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-04-11T16:13:36Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-04-11T16:13:36Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-03-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
QUEZO, Luciane Ipaqueri. Perfil de estudantes indígenas público-alvo da educação especial nas universidades federais brasileiras. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17689. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17689 |
identifier_str_mv |
QUEZO, Luciane Ipaqueri. Perfil de estudantes indígenas público-alvo da educação especial nas universidades federais brasileiras. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17689. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17689 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
7fa2d95d-b9d4-4bbc-8371-1495749817b7 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Educação Especial - EEspL |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos Educação Especial - EEspL |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17689/1/TCC_LucianeIpaqueriQuezo_2023.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17689/2/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17689/3/TCC_LucianeIpaqueriQuezo_2023.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/17689/4/TCC_LucianeIpaqueriQuezo_2023.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2c70511adebd422afb7b7a492f2b8440 f337d95da1fce0a22c77480e5e9a7aec bc5afc00c32b0e42546baf1cc3054c5f a5b6e91c18862997e1a9e97ef7ceb752 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802136420263919616 |