Empreender e educar: a sala de aula invertida no ensino de funções orgânicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSCAR |
Texto Completo: | https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13107 |
Resumo: | A pedagogical strategy that has been increasingly used is the Flipped Classroom in which the student is in contact with basic information about the study content before the class, by a guide made available by the teacher in a Virtual Learning Platform. This way, time and space in school is enlarged to the practical comprehension activities and to the solving of problems and personalized understanding of the student. The Flipped Classroom was implemented as a methodology to the teaching of organic functions to 28 students in their second high school year at São Francisco School, in Passos/MG (Brazil), with the objective of understanding how the methodology contributes to the development of undertaking abilities in the teaching and learning process. This study has as a product a script of activities for the virtual platform using video classes that are available at YouTube and guides of practical presential activities. It was possible to observe that, at the end of the study, most students were more committed to the chemistry assignments and, as a result, they had an autonomous behavior in their teaching/learning process. |
id |
SCAR_f3829f006c94e5c9e6af8af9b3e132fc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13107 |
network_acronym_str |
SCAR |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
repository_id_str |
4322 |
spelling |
Ferreira, Pedro Henrique SeverinoLupetti, Karina Omurohttp://lattes.cnpq.br/5198051111079064http://lattes.cnpq.br/3779141102436947b0326498-1094-4469-bb0d-65bc9ecfa8832020-07-31T22:37:45Z2020-07-31T22:37:45Z2020-05-18FERREIRA, Pedro Henrique Severino. Empreender e educar: a sala de aula invertida no ensino de funções orgânicas. 2020. Dissertação (Mestrado em Química) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13107.https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13107A pedagogical strategy that has been increasingly used is the Flipped Classroom in which the student is in contact with basic information about the study content before the class, by a guide made available by the teacher in a Virtual Learning Platform. This way, time and space in school is enlarged to the practical comprehension activities and to the solving of problems and personalized understanding of the student. The Flipped Classroom was implemented as a methodology to the teaching of organic functions to 28 students in their second high school year at São Francisco School, in Passos/MG (Brazil), with the objective of understanding how the methodology contributes to the development of undertaking abilities in the teaching and learning process. This study has as a product a script of activities for the virtual platform using video classes that are available at YouTube and guides of practical presential activities. It was possible to observe that, at the end of the study, most students were more committed to the chemistry assignments and, as a result, they had an autonomous behavior in their teaching/learning process.Uma estratégia pedagógica que vem sendo adotada de forma crescente é a Flipped Classroom, ou Sala de Aula Invertida, em que o aluno tem contato com a informação básica sobre o conteúdo de estudo antes da aula, por meio de um roteiro disponibilizado pelo professor em um Ambiente Virtual de Aprendizagem. Assim, amplia-se o tempo do espaço escolar para atividades práticas de compreensão e de resolução de problemas e para o atendimento personalizado do aluno. A Sala de Aula Invertida foi implementada como metodologia para o ensino de funções orgânicas para 28 estudantes da 2ª série do Ensino Médio do Colégio São Francisco em Passos/MG, com o objetivo de compreender como a metodologia contribui no desenvolvimento de habilidades empreendedoras no processo de ensino e aprendizagem. O presente trabalho desenvolveu como produto roteiros de atividades para o ambiente virtual utilizando videoaulas disponíveis no Youtube e para as aulas presenciais. Pode-se observar que, ao fim deste trabalho, a maioria dos alunos estava mais engajada com os afazeres escolares de química, sendo assim, empreenderam uma postura mais autônoma diante do processo de ensino e aprendizagem.Não recebi financiamentoporUniversidade Federal de São CarlosCâmpus São CarlosPrograma de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQUFSCarAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessSala de aula invertidaEmpreenderAmbiente virtual de aprendizagemFlipped classroomUndertakeVirtual learning platformCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEMCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA::QUIMICA ORGANICAEmpreender e educar: a sala de aula invertida no ensino de funções orgânicasUndertaking and educating: the flipped classroom in organic fuctions teachinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis600600590c8381-3570-4294-860c-e9517322e7d7reponame:Repositório Institucional da UFSCARinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARORIGINALEMPREENDER E EDUCAR - A SALA DE AULA INVERTIDA NO ENSINO DE FUNÇÕES ORGÂNICAS.pdfEMPREENDER E EDUCAR - A SALA DE AULA INVERTIDA NO ENSINO DE FUNÇÕES ORGÂNICAS.pdfapplication/pdf2400660https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13107/3/EMPREENDER%20E%20EDUCAR%20-%20A%20SALA%20DE%20AULA%20INVERTIDA%20NO%20ENSINO%20DE%20FUN%c3%87%c3%95ES%20ORG%c3%82NICAS.pdff8fee0ce23e69b1a9c665208ad29644fMD53Carta de homologação - Pedro H S Ferreira.pdfCarta de homologação - Pedro H S Ferreira.pdfapplication/pdf288521https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13107/4/Carta%20de%20homologa%c3%a7%c3%a3o%20-%20Pedro%20H%20S%20Ferreira.pdf6edad299c14b9e3015a1136e27ced2c8MD54CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-8811https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13107/5/license_rdfe39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34MD55TEXTEMPREENDER E EDUCAR - A SALA DE AULA INVERTIDA NO ENSINO DE FUNÇÕES ORGÂNICAS.pdf.txtEMPREENDER E EDUCAR - A SALA DE AULA INVERTIDA NO ENSINO DE FUNÇÕES ORGÂNICAS.pdf.txtExtracted texttext/plain154336https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13107/6/EMPREENDER%20E%20EDUCAR%20-%20A%20SALA%20DE%20AULA%20INVERTIDA%20NO%20ENSINO%20DE%20FUN%c3%87%c3%95ES%20ORG%c3%82NICAS.pdf.txtef9fb6dc20f03b88e16cb07c83e23d22MD56Carta de homologação - Pedro H S Ferreira.pdf.txtCarta de homologação - Pedro H S Ferreira.pdf.txtExtracted texttext/plain2https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13107/8/Carta%20de%20homologa%c3%a7%c3%a3o%20-%20Pedro%20H%20S%20Ferreira.pdf.txtd784fa8b6d98d27699781bd9a7cf19f0MD58THUMBNAILEMPREENDER E EDUCAR - A SALA DE AULA INVERTIDA NO ENSINO DE FUNÇÕES ORGÂNICAS.pdf.jpgEMPREENDER E EDUCAR - A SALA DE AULA INVERTIDA NO ENSINO DE FUNÇÕES ORGÂNICAS.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg10039https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13107/7/EMPREENDER%20E%20EDUCAR%20-%20A%20SALA%20DE%20AULA%20INVERTIDA%20NO%20ENSINO%20DE%20FUN%c3%87%c3%95ES%20ORG%c3%82NICAS.pdf.jpg29d5ea2ed732913e270e7a8c73f659e6MD57Carta de homologação - Pedro H S Ferreira.pdf.jpgCarta de homologação - Pedro H S Ferreira.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg10527https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13107/9/Carta%20de%20homologa%c3%a7%c3%a3o%20-%20Pedro%20H%20S%20Ferreira.pdf.jpg619dccdaadae955792115e891d0d5e4bMD59ufscar/131072023-09-18 18:31:59.3oai:repositorio.ufscar.br:ufscar/13107Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufscar.br/oai/requestopendoar:43222023-09-18T18:31:59Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Empreender e educar: a sala de aula invertida no ensino de funções orgânicas |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Undertaking and educating: the flipped classroom in organic fuctions teaching |
title |
Empreender e educar: a sala de aula invertida no ensino de funções orgânicas |
spellingShingle |
Empreender e educar: a sala de aula invertida no ensino de funções orgânicas Ferreira, Pedro Henrique Severino Sala de aula invertida Empreender Ambiente virtual de aprendizagem Flipped classroom Undertake Virtual learning platform CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA::QUIMICA ORGANICA |
title_short |
Empreender e educar: a sala de aula invertida no ensino de funções orgânicas |
title_full |
Empreender e educar: a sala de aula invertida no ensino de funções orgânicas |
title_fullStr |
Empreender e educar: a sala de aula invertida no ensino de funções orgânicas |
title_full_unstemmed |
Empreender e educar: a sala de aula invertida no ensino de funções orgânicas |
title_sort |
Empreender e educar: a sala de aula invertida no ensino de funções orgânicas |
author |
Ferreira, Pedro Henrique Severino |
author_facet |
Ferreira, Pedro Henrique Severino |
author_role |
author |
dc.contributor.authorlattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3779141102436947 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Pedro Henrique Severino |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Lupetti, Karina Omuro |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5198051111079064 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
b0326498-1094-4469-bb0d-65bc9ecfa883 |
contributor_str_mv |
Lupetti, Karina Omuro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sala de aula invertida Empreender Ambiente virtual de aprendizagem |
topic |
Sala de aula invertida Empreender Ambiente virtual de aprendizagem Flipped classroom Undertake Virtual learning platform CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA::QUIMICA ORGANICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Flipped classroom Undertake Virtual learning platform |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA::QUIMICA ORGANICA |
description |
A pedagogical strategy that has been increasingly used is the Flipped Classroom in which the student is in contact with basic information about the study content before the class, by a guide made available by the teacher in a Virtual Learning Platform. This way, time and space in school is enlarged to the practical comprehension activities and to the solving of problems and personalized understanding of the student. The Flipped Classroom was implemented as a methodology to the teaching of organic functions to 28 students in their second high school year at São Francisco School, in Passos/MG (Brazil), with the objective of understanding how the methodology contributes to the development of undertaking abilities in the teaching and learning process. This study has as a product a script of activities for the virtual platform using video classes that are available at YouTube and guides of practical presential activities. It was possible to observe that, at the end of the study, most students were more committed to the chemistry assignments and, as a result, they had an autonomous behavior in their teaching/learning process. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2020-07-31T22:37:45Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-07-31T22:37:45Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2020-05-18 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FERREIRA, Pedro Henrique Severino. Empreender e educar: a sala de aula invertida no ensino de funções orgânicas. 2020. Dissertação (Mestrado em Química) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13107. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13107 |
identifier_str_mv |
FERREIRA, Pedro Henrique Severino. Empreender e educar: a sala de aula invertida no ensino de funções orgânicas. 2020. Dissertação (Mestrado em Química) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13107. |
url |
https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13107 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 600 |
dc.relation.authority.fl_str_mv |
590c8381-3570-4294-860c-e9517322e7d7 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos Câmpus São Carlos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFSCAR instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFSCAR |
collection |
Repositório Institucional da UFSCAR |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13107/3/EMPREENDER%20E%20EDUCAR%20-%20A%20SALA%20DE%20AULA%20INVERTIDA%20NO%20ENSINO%20DE%20FUN%c3%87%c3%95ES%20ORG%c3%82NICAS.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13107/4/Carta%20de%20homologa%c3%a7%c3%a3o%20-%20Pedro%20H%20S%20Ferreira.pdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13107/5/license_rdf https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13107/6/EMPREENDER%20E%20EDUCAR%20-%20A%20SALA%20DE%20AULA%20INVERTIDA%20NO%20ENSINO%20DE%20FUN%c3%87%c3%95ES%20ORG%c3%82NICAS.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13107/8/Carta%20de%20homologa%c3%a7%c3%a3o%20-%20Pedro%20H%20S%20Ferreira.pdf.txt https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13107/7/EMPREENDER%20E%20EDUCAR%20-%20A%20SALA%20DE%20AULA%20INVERTIDA%20NO%20ENSINO%20DE%20FUN%c3%87%c3%95ES%20ORG%c3%82NICAS.pdf.jpg https://repositorio.ufscar.br/bitstream/ufscar/13107/9/Carta%20de%20homologa%c3%a7%c3%a3o%20-%20Pedro%20H%20S%20Ferreira.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f8fee0ce23e69b1a9c665208ad29644f 6edad299c14b9e3015a1136e27ced2c8 e39d27027a6cc9cb039ad269a5db8e34 ef9fb6dc20f03b88e16cb07c83e23d22 d784fa8b6d98d27699781bd9a7cf19f0 29d5ea2ed732913e270e7a8c73f659e6 619dccdaadae955792115e891d0d5e4b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFSCAR - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813715619852320768 |