PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4412 |
Resumo: | In this research, a mapping of dissertations and theses was carried out that have PIBID as their central theme, public policy for teacher training. In this specific case, the focus is the Mathematics Degree course. The objective of this work is to identify how teacher training was discussed, through the objectives defined in the research, according to the inquiring directions and results obtained. The methodology used for data processing is Content Analysis; for data collection, a survey of publications was carried out in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) that analyzed teacher training through PIBID. The results obtained in the analyzed research indicate that PIBID contributes to the construction of teaching knowledge of future teachers, revealing positive results regarding the practice of PIBID and its impacts on the training of teachers who work in the Mathematics Degree. |
id |
UCS-4_0b69550b1d715b25fe8e1df096f2843d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4412 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020Aportes del PIBID a la formación de profesores de Matemáticas: estado del conocimiento 2010-2020Contribuições do PIBID na formação do professor de Matemática: estado do conhecimento de 2010-2020PIBIDPolíticas PúblicasSaberes DocentesMatemáticaLicenciaturaPIBIDPublic PolicyTeaching KnowledgeMathGraduationPIBIDPolíticas PúblicasEnseñanza del ConocimientoMatemáticasGraduaciónIn this research, a mapping of dissertations and theses was carried out that have PIBID as their central theme, public policy for teacher training. In this specific case, the focus is the Mathematics Degree course. The objective of this work is to identify how teacher training was discussed, through the objectives defined in the research, according to the inquiring directions and results obtained. The methodology used for data processing is Content Analysis; for data collection, a survey of publications was carried out in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) that analyzed teacher training through PIBID. The results obtained in the analyzed research indicate that PIBID contributes to the construction of teaching knowledge of future teachers, revealing positive results regarding the practice of PIBID and its impacts on the training of teachers who work in the Mathematics Degree.En esta investigación se realizó un mapeo de disertaciones y tesis que tienen como tema central el PIBID, una política pública de formación docente. En este caso concreto, el foco es la carrera de Grado en Matemáticas. El objetivo de este trabajo es identificar cómo se discutió la formación docente, a través de los objetivos definidos en la investigación, de acuerdo con las direcciones de cuestionamiento y los resultados obtenidos. La metodología utilizada para el procesamiento de datos es el Análisis de Contenido; para la recolección de datos se realizó un relevamiento de publicaciones en la Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones (BDTD) que analizó la formación docente a través del PIBID. Los resultados obtenidos en las encuestas analizadas apuntan que el PIBID contribuye a la construcción del saber docente de los futuros docentes, revelando resultados positivos en cuanto a la práctica del PIBID y sus impactos en la formación de los docentes que actúan en la Licenciatura en Matemáticas.Nesta pesquisa, realizou-se um mapeamento de dissertações e teses que têm como tema central o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), uma política pública de formação docente. Teve como foco o curso de Licenciatura em Matemática. O objetivo deste trabalho é identificar como a formação de professores foi discutida, por meio dos objetivos definidos nas pesquisas, de acordo com os direcionamentos indagativos e resultados obtidos. A metodologia utilizada para o tratamento dos dados é a Análise de Conteúdo; para a coleta de dados, buscou-se na Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD) por dissertações e teses que tratam da formação de professores por intermédio do PIBID. Os resultados obtidos nas pesquisas analisadas apontam que o PIBID contribui na construção dos saberes docentes dos futuros professores, revelando resultados positivos, a respeito da prática deste programa e seus impactos na formação do docente que atua na Licenciatura em Matemática.Editora Cruzeiro do Sul2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/441210.26843/rencima.v14n1a16Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4412/1944https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Janaina NevesMacêdo, Josué Antunes de Crisóstomo, Edson2023-01-02T14:28:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4412Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-01-02T14:28:35Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020 Aportes del PIBID a la formación de profesores de Matemáticas: estado del conocimiento 2010-2020 Contribuições do PIBID na formação do professor de Matemática: estado do conhecimento de 2010-2020 |
title |
PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020 |
spellingShingle |
PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020 Souza, Janaina Neves PIBID Políticas Públicas Saberes Docentes Matemática Licenciatura PIBID Public Policy Teaching Knowledge Math Graduation PIBID Políticas Públicas Enseñanza del Conocimiento Matemáticas Graduación |
title_short |
PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020 |
title_full |
PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020 |
title_fullStr |
PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020 |
title_full_unstemmed |
PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020 |
title_sort |
PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020 |
author |
Souza, Janaina Neves |
author_facet |
Souza, Janaina Neves Macêdo, Josué Antunes de Crisóstomo, Edson |
author_role |
author |
author2 |
Macêdo, Josué Antunes de Crisóstomo, Edson |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Janaina Neves Macêdo, Josué Antunes de Crisóstomo, Edson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PIBID Políticas Públicas Saberes Docentes Matemática Licenciatura PIBID Public Policy Teaching Knowledge Math Graduation PIBID Políticas Públicas Enseñanza del Conocimiento Matemáticas Graduación |
topic |
PIBID Políticas Públicas Saberes Docentes Matemática Licenciatura PIBID Public Policy Teaching Knowledge Math Graduation PIBID Políticas Públicas Enseñanza del Conocimiento Matemáticas Graduación |
description |
In this research, a mapping of dissertations and theses was carried out that have PIBID as their central theme, public policy for teacher training. In this specific case, the focus is the Mathematics Degree course. The objective of this work is to identify how teacher training was discussed, through the objectives defined in the research, according to the inquiring directions and results obtained. The methodology used for data processing is Content Analysis; for data collection, a survey of publications was carried out in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) that analyzed teacher training through PIBID. The results obtained in the analyzed research indicate that PIBID contributes to the construction of teaching knowledge of future teachers, revealing positive results regarding the practice of PIBID and its impacts on the training of teachers who work in the Mathematics Degree. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4412 10.26843/rencima.v14n1a16 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4412 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n1a16 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4412/1944 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-25 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306134145728512 |