PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Janaina Neves
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Macêdo, Josué Antunes de, Crisóstomo, Edson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4412
Resumo: In this research, a mapping of dissertations and theses was carried out that have PIBID as their central theme, public policy for teacher training. In this specific case, the focus is the Mathematics Degree course. The objective of this work is to identify how teacher training was discussed, through the objectives defined in the research, according to the inquiring directions and results obtained. The methodology used for data processing is Content Analysis; for data collection, a survey of publications was carried out in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) that analyzed teacher training through PIBID. The results obtained in the analyzed research indicate that PIBID contributes to the construction of teaching knowledge of future teachers, revealing positive results regarding the practice of PIBID and its impacts on the training of teachers who work in the Mathematics Degree.
id UCS-4_0b69550b1d715b25fe8e1df096f2843d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4412
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020Aportes del PIBID a la formación de profesores de Matemáticas: estado del conocimiento 2010-2020Contribuições do PIBID na formação do professor de Matemática: estado do conhecimento de 2010-2020PIBIDPolíticas PúblicasSaberes DocentesMatemáticaLicenciaturaPIBIDPublic PolicyTeaching KnowledgeMathGraduationPIBIDPolíticas PúblicasEnseñanza del ConocimientoMatemáticasGraduaciónIn this research, a mapping of dissertations and theses was carried out that have PIBID as their central theme, public policy for teacher training. In this specific case, the focus is the Mathematics Degree course. The objective of this work is to identify how teacher training was discussed, through the objectives defined in the research, according to the inquiring directions and results obtained. The methodology used for data processing is Content Analysis; for data collection, a survey of publications was carried out in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) that analyzed teacher training through PIBID. The results obtained in the analyzed research indicate that PIBID contributes to the construction of teaching knowledge of future teachers, revealing positive results regarding the practice of PIBID and its impacts on the training of teachers who work in the Mathematics Degree.En esta investigación se realizó un mapeo de disertaciones y tesis que tienen como tema central el PIBID, una política pública de formación docente. En este caso concreto, el foco es la carrera de Grado en Matemáticas. El objetivo de este trabajo es identificar cómo se discutió la formación docente, a través de los objetivos definidos en la investigación, de acuerdo con las direcciones de cuestionamiento y los resultados obtenidos. La metodología utilizada para el procesamiento de datos es el Análisis de Contenido; para la recolección de datos se realizó un relevamiento de publicaciones en la Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones (BDTD) que analizó la formación docente a través del PIBID. Los resultados obtenidos en las encuestas analizadas apuntan que el PIBID contribuye a la construcción del saber docente de los futuros docentes, revelando resultados positivos en cuanto a la práctica del PIBID y sus impactos en la formación de los docentes que actúan en la Licenciatura en Matemáticas.Nesta pesquisa, realizou-se um mapeamento de dissertações e teses que têm como tema central o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), uma política pública de formação docente. Teve como foco o curso de Licenciatura em Matemática. O objetivo deste trabalho é identificar como a formação de professores foi discutida, por meio dos objetivos definidos nas pesquisas, de acordo com os direcionamentos indagativos e resultados obtidos. A metodologia utilizada para o tratamento dos dados é a Análise de Conteúdo; para a coleta de dados, buscou-se na Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD) por dissertações e teses que tratam da formação de professores por intermédio do PIBID. Os resultados obtidos nas pesquisas analisadas apontam que o PIBID contribui na construção dos saberes docentes dos futuros professores, revelando resultados positivos, a respeito da prática deste programa e seus impactos na   formação do docente que atua na Licenciatura em Matemática.Editora Cruzeiro do Sul2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/441210.26843/rencima.v14n1a16Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4412/1944https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Janaina NevesMacêdo, Josué Antunes de Crisóstomo, Edson2023-01-02T14:28:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4412Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-01-02T14:28:35Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020
Aportes del PIBID a la formación de profesores de Matemáticas: estado del conocimiento 2010-2020
Contribuições do PIBID na formação do professor de Matemática: estado do conhecimento de 2010-2020
title PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020
spellingShingle PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020
Souza, Janaina Neves
PIBID
Políticas Públicas
Saberes Docentes
Matemática
Licenciatura
PIBID
Public Policy
Teaching Knowledge
Math
Graduation
PIBID
Políticas Públicas
Enseñanza del Conocimiento
Matemáticas
Graduación
title_short PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020
title_full PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020
title_fullStr PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020
title_full_unstemmed PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020
title_sort PIBID contributions to Mathematics teacher education: state of knowledge 2010-2020
author Souza, Janaina Neves
author_facet Souza, Janaina Neves
Macêdo, Josué Antunes de
Crisóstomo, Edson
author_role author
author2 Macêdo, Josué Antunes de
Crisóstomo, Edson
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Janaina Neves
Macêdo, Josué Antunes de
Crisóstomo, Edson
dc.subject.por.fl_str_mv PIBID
Políticas Públicas
Saberes Docentes
Matemática
Licenciatura
PIBID
Public Policy
Teaching Knowledge
Math
Graduation
PIBID
Políticas Públicas
Enseñanza del Conocimiento
Matemáticas
Graduación
topic PIBID
Políticas Públicas
Saberes Docentes
Matemática
Licenciatura
PIBID
Public Policy
Teaching Knowledge
Math
Graduation
PIBID
Políticas Públicas
Enseñanza del Conocimiento
Matemáticas
Graduación
description In this research, a mapping of dissertations and theses was carried out that have PIBID as their central theme, public policy for teacher training. In this specific case, the focus is the Mathematics Degree course. The objective of this work is to identify how teacher training was discussed, through the objectives defined in the research, according to the inquiring directions and results obtained. The methodology used for data processing is Content Analysis; for data collection, a survey of publications was carried out in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) that analyzed teacher training through PIBID. The results obtained in the analyzed research indicate that PIBID contributes to the construction of teaching knowledge of future teachers, revealing positive results regarding the practice of PIBID and its impacts on the training of teachers who work in the Mathematics Degree.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4412
10.26843/rencima.v14n1a16
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4412
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n1a16
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4412/1944
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-25
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306134145728512