Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3216 |
Resumo: | The purpose of this study has been the understanding of teachers' conceptions about the use of cinema in science education. Literature has indicated that cinema might contribute to address elements of school content and contextualize sociocultural, historical, and political issues, in order to collaborate with learning. The methodological design took place, initially, through the induction of reading of a Science Didactic Sequence that proposed the use of cinema as an educational activity, followed by the application of a survey on the use of cinema in teaching situations. In order to outline the results, this research used the qualitative methodology to describe the data. In order to analyze them, analysis categories were created analysis consistent with the meanings produced by the teachers, considering the meaning of the word as a unit of analysis, such as defended by the historical-cultural perspective. The results hads hown that, although the participating professors agreed on the use of cinema as an educational activity, they still have had some difficulties in exploring this potential. |
id |
UCS-4_0c28b66bfc60d47c57c3a5ac3c0a5b23 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3216 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learningLas concepciones de los profesores de Ciencias sobre el potencial del cine para la enseñanza y el aprendizajeAs concepções dos professores de Ciências acerca das potencialidades do cinema para o ensino e aprendizagemAprendizagem de CiênciasCiência e CinemaEnsino de CiênciasMetodologia QualitativaLearning on ScienceScience and CinemaScience TeachingQualitative MethodologyAprendizaje en las CienciasCiencia y CineEnseñanza de las CienciasMetodología CualitativaThe purpose of this study has been the understanding of teachers' conceptions about the use of cinema in science education. Literature has indicated that cinema might contribute to address elements of school content and contextualize sociocultural, historical, and political issues, in order to collaborate with learning. The methodological design took place, initially, through the induction of reading of a Science Didactic Sequence that proposed the use of cinema as an educational activity, followed by the application of a survey on the use of cinema in teaching situations. In order to outline the results, this research used the qualitative methodology to describe the data. In order to analyze them, analysis categories were created analysis consistent with the meanings produced by the teachers, considering the meaning of the word as a unit of analysis, such as defended by the historical-cultural perspective. The results hads hown that, although the participating professors agreed on the use of cinema as an educational activity, they still have had some difficulties in exploring this potential.El objetivo de este estudio es comprender e interpretar las concepciones de los profesores sobre el uso del cine en la educación científica. La literatura ha indicado que el cine puede contribuir a abordar elementos del contenido escolar y contextualizar cuestiones socioculturales, históricas y políticas, para colaborar con el aprendizaje. El diseño metodológico se llevó a cabo, inicialmente, mediante la inducción de la lectura de una Secuencia Didáctica de las Ciencias que proponía el uso del cine como actividad educativa, seguida de la aplicación de un cuestionario sobre el uso del cine en situaciones de enseñanza. Y como forma de perfilar los resultados, este trabajo utilizó una metodología cualitativa para describir los datos. Ya, para analizarlos, se crearon categorías de análisis que fueran consistentes con los significados producidos por los docentes, con el significado de la palabra como unidad de análisis, tal como lo defiende la perspectiva histórico-cultural. Los resultados mostraron que, si bien los profesores participantes coinciden en el uso del cine como actividad educativa, aún tienen dificultades para explorar este potencial.Este estudo tem como objetivos compreender e interpretar as concepções de professores acerca da utilização do cinema na educação científica. A literatura indica que o cinema pode contribuir para abordar elementos dos conteúdos escolares e contextualizar questões socioculturais, históricas e políticas, de modo a colaborar com o aprendizado. O desenho metodológico deu-se, inicialmente, por meio da indução da leitura de uma Sequência Didática de Ciências que propunha o uso do cinema como atividade educativa, seguida pela aplicação de um questionário sobre o uso do cinema em situações de ensino. Para delinear os resultados, este estudo valeu-se da metodologia qualitativa para se descreverem os dados. Para analisá-los, criaram-se categorias de análises condizentes com os sentidos produzidos pelos professores, tendo o significado da palavra como unidade de análise, tal como defendido pela perspectiva histórico-cultural. Os resultados apontaram que, embora os docentes participantes concordem sobre a utilização do cinema como atividade educativa, eles ainda têm dificuldades em explorar esse potencial.Editora Cruzeiro do Sul2022-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/321610.26843/rencima.v13n1a11Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3216/1738https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Rosângela BarbosaLima, Guilherme da Silva2023-04-22T00:53:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3216Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T00:53:08Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning Las concepciones de los profesores de Ciencias sobre el potencial del cine para la enseñanza y el aprendizaje As concepções dos professores de Ciências acerca das potencialidades do cinema para o ensino e aprendizagem |
title |
Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning |
spellingShingle |
Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning Pinheiro, Rosângela Barbosa Aprendizagem de Ciências Ciência e Cinema Ensino de Ciências Metodologia Qualitativa Learning on Science Science and Cinema Science Teaching Qualitative Methodology Aprendizaje en las Ciencias Ciencia y Cine Enseñanza de las Ciencias Metodología Cualitativa |
title_short |
Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning |
title_full |
Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning |
title_fullStr |
Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning |
title_full_unstemmed |
Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning |
title_sort |
Science teachers' conceptions about the potential of cinema for teaching and learning |
author |
Pinheiro, Rosângela Barbosa |
author_facet |
Pinheiro, Rosângela Barbosa Lima, Guilherme da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Guilherme da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro, Rosângela Barbosa Lima, Guilherme da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem de Ciências Ciência e Cinema Ensino de Ciências Metodologia Qualitativa Learning on Science Science and Cinema Science Teaching Qualitative Methodology Aprendizaje en las Ciencias Ciencia y Cine Enseñanza de las Ciencias Metodología Cualitativa |
topic |
Aprendizagem de Ciências Ciência e Cinema Ensino de Ciências Metodologia Qualitativa Learning on Science Science and Cinema Science Teaching Qualitative Methodology Aprendizaje en las Ciencias Ciencia y Cine Enseñanza de las Ciencias Metodología Cualitativa |
description |
The purpose of this study has been the understanding of teachers' conceptions about the use of cinema in science education. Literature has indicated that cinema might contribute to address elements of school content and contextualize sociocultural, historical, and political issues, in order to collaborate with learning. The methodological design took place, initially, through the induction of reading of a Science Didactic Sequence that proposed the use of cinema as an educational activity, followed by the application of a survey on the use of cinema in teaching situations. In order to outline the results, this research used the qualitative methodology to describe the data. In order to analyze them, analysis categories were created analysis consistent with the meanings produced by the teachers, considering the meaning of the word as a unit of analysis, such as defended by the historical-cultural perspective. The results hads hown that, although the participating professors agreed on the use of cinema as an educational activity, they still have had some difficulties in exploring this potential. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3216 10.26843/rencima.v13n1a11 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3216 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n1a11 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3216/1738 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 1 (2022): jan./mar.; 1-22 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133003829248 |