Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3274 |
Resumo: | The insertion of neuroscientific education can contribute to the development of teaching strategies aimed at improving learning. The present study was developed to identify a bibliographic survey, through the method of systematic integrative literature review, seeking the relationship between neuroscience and science teaching, focusing on the education of science teachers. Initial results in publications indexed in the Scielo, Scopus and Google Scholar databases, between 2009 and July 2020, emerged from the descriptors “neuroscience” and “teaching Science”. Thirty publications were included and grouped into four categories of analysis: teaching strategies, literature review, neuroscience and teacher training, and contributions of neuroscience in education. Of the 377,445 results found, only 0.5% correspond to Brazilian publications, which indicates that studies on neuroeducation in the country are still incipient, despite its relevance to education. |
id |
UCS-4_1260195b56de7a0d2180f43c67303f7f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3274 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature reviewContribuciones de la Neurociencia a la formación del profesorado de ciencias: una revisión sistemática de la literatura integradoraContribuições da Neurociência para a formação docente em ciências: uma revisão sistemática integrativa de literaturaAprendizagemEnsino de CiênciasNeurociênciaNeuroeducaçãoRevisão Sistemática IntegrativaLearningScience TeachingNeuroscienceNeuroeducationIntegrative Systematic ReviewAprendizajeEnseñanza de las CienciasNeurocienciaNeuroeducaciónRevisión Sistemática IntegradoraThe insertion of neuroscientific education can contribute to the development of teaching strategies aimed at improving learning. The present study was developed to identify a bibliographic survey, through the method of systematic integrative literature review, seeking the relationship between neuroscience and science teaching, focusing on the education of science teachers. Initial results in publications indexed in the Scielo, Scopus and Google Scholar databases, between 2009 and July 2020, emerged from the descriptors “neuroscience” and “teaching Science”. Thirty publications were included and grouped into four categories of analysis: teaching strategies, literature review, neuroscience and teacher training, and contributions of neuroscience in education. Of the 377,445 results found, only 0.5% correspond to Brazilian publications, which indicates that studies on neuroeducation in the country are still incipient, despite its relevance to education.La inserción de conocimientos neurocientíficos en la educación puede contribuir al desarrollo de estrategias didácticas encaminadas a mejorar los aprendizajes. El presente estudio realizó un levantamiento bibliográfico, mediante el método de revisión sistemática integrativa de la literatura, buscando identificar la relación entre neurociencia y enseñanza de las ciencias, centrándose en la formación de profesores de ciencias. Resultados iniciales en publicaciones indexadas en las bases de datos Scielo, Scopus y Google Scholar, entre 2009 y julio de 2020, surgieron de los descriptores “neurociencia” y “enseñanza de las ciencias”. Treinta publicaciones fueron incluidas y agrupadas en cuatro categorías de análisis: estrategias didácticas, revisión de la literatura, neurociencia y formación docente, y aportes de la neurociencia en la educación. De los 377.445 resultados encontrados, solo el 0,5% corresponden a publicaciones brasileñas, lo que indica que los estudios sobre neuroeducación en el país aún son incipientes, a pesar de su relevancia para la educación.A inserção de conhecimento neurocientífico na educação pode contribuir para o desenvolvimento de estratégias de ensino que visam melhorias na aprendizagem. O presente estudo realizou um levantamento bibliográfico, por meio do método de revisão sistemática integrativa de literatura, buscando identificar a relação entre neurociência e o ensino de ciências, com foco na formação de professores de ciências. Resultados iniciais em publicações indexadas nas bases de dados da Scielo, Scopus e Google Acadêmico, compreendidas entre 2009 a julho de 2020, surgiram a partir dos termos descritores “neuroscience” e “teaching Science”. Trinta publicações foram incluídas e agrupadas em quatro categorias de análise: estratégias de ensino, revisão de literatura, neurociências e formação de professores e contribuições da neurociência na educação. Dos 377.445 resultados encontrados, apenas 0,5% corresponde a publicações brasileiras, o que aponta que os estudos a respeito da neuroeducação no país ainda são incipientes, não obstante a sua relevância para a educação.Editora Cruzeiro do Sul2022-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/327410.26843/rencima.v13n4a26Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-182179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3274/1818https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Priscila dos Santos Caetano deSousa, Carlos Eduardo Batista de2023-04-22T01:19:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3274Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:19:13Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review Contribuciones de la Neurociencia a la formación del profesorado de ciencias: una revisión sistemática de la literatura integradora Contribuições da Neurociência para a formação docente em ciências: uma revisão sistemática integrativa de literatura |
title |
Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review |
spellingShingle |
Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review Freitas, Priscila dos Santos Caetano de Aprendizagem Ensino de Ciências Neurociência Neuroeducação Revisão Sistemática Integrativa Learning Science Teaching Neuroscience Neuroeducation Integrative Systematic Review Aprendizaje Enseñanza de las Ciencias Neurociencia Neuroeducación Revisión Sistemática Integradora |
title_short |
Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review |
title_full |
Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review |
title_fullStr |
Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review |
title_full_unstemmed |
Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review |
title_sort |
Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review |
author |
Freitas, Priscila dos Santos Caetano de |
author_facet |
Freitas, Priscila dos Santos Caetano de Sousa, Carlos Eduardo Batista de |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Carlos Eduardo Batista de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Priscila dos Santos Caetano de Sousa, Carlos Eduardo Batista de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Ensino de Ciências Neurociência Neuroeducação Revisão Sistemática Integrativa Learning Science Teaching Neuroscience Neuroeducation Integrative Systematic Review Aprendizaje Enseñanza de las Ciencias Neurociencia Neuroeducación Revisión Sistemática Integradora |
topic |
Aprendizagem Ensino de Ciências Neurociência Neuroeducação Revisão Sistemática Integrativa Learning Science Teaching Neuroscience Neuroeducation Integrative Systematic Review Aprendizaje Enseñanza de las Ciencias Neurociencia Neuroeducación Revisión Sistemática Integradora |
description |
The insertion of neuroscientific education can contribute to the development of teaching strategies aimed at improving learning. The present study was developed to identify a bibliographic survey, through the method of systematic integrative literature review, seeking the relationship between neuroscience and science teaching, focusing on the education of science teachers. Initial results in publications indexed in the Scielo, Scopus and Google Scholar databases, between 2009 and July 2020, emerged from the descriptors “neuroscience” and “teaching Science”. Thirty publications were included and grouped into four categories of analysis: teaching strategies, literature review, neuroscience and teacher training, and contributions of neuroscience in education. Of the 377,445 results found, only 0.5% correspond to Brazilian publications, which indicates that studies on neuroeducation in the country are still incipient, despite its relevance to education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3274 10.26843/rencima.v13n4a26 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3274 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n4a26 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3274/1818 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-18 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133043675136 |