Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Priscila dos Santos Caetano de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sousa, Carlos Eduardo Batista de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3274
Resumo: The insertion of neuroscientific education can contribute to the development of teaching strategies aimed at improving learning. The present study was developed to identify a bibliographic survey, through the method of systematic integrative literature review, seeking the relationship between neuroscience and science teaching, focusing on the education of science teachers. Initial results in publications indexed in the Scielo, Scopus and Google Scholar databases, between 2009 and July 2020, emerged from the descriptors “neuroscience” and “teaching Science”. Thirty publications were included and grouped into four categories of analysis: teaching strategies, literature review, neuroscience and teacher training, and contributions of neuroscience in education. Of the 377,445 results found, only 0.5% correspond to Brazilian publications, which indicates that studies on neuroeducation in the country are still incipient, despite its relevance to education.
id UCS-4_1260195b56de7a0d2180f43c67303f7f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3274
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature reviewContribuciones de la Neurociencia a la formación del profesorado de ciencias: una revisión sistemática de la literatura integradoraContribuições da Neurociência para a formação docente em ciências: uma revisão sistemática integrativa de literaturaAprendizagemEnsino de CiênciasNeurociênciaNeuroeducaçãoRevisão Sistemática IntegrativaLearningScience TeachingNeuroscienceNeuroeducationIntegrative Systematic ReviewAprendizajeEnseñanza de las CienciasNeurocienciaNeuroeducaciónRevisión Sistemática IntegradoraThe insertion of neuroscientific education can contribute to the development of teaching strategies aimed at improving learning. The present study was developed to identify a bibliographic survey, through the method of systematic integrative literature review, seeking the relationship between neuroscience and science teaching, focusing on the education of science teachers. Initial results in publications indexed in the Scielo, Scopus and Google Scholar databases, between 2009 and July 2020, emerged from the descriptors “neuroscience” and “teaching Science”. Thirty publications were included and grouped into four categories of analysis: teaching strategies, literature review, neuroscience and teacher training, and contributions of neuroscience in education. Of the 377,445 results found, only 0.5% correspond to Brazilian publications, which indicates that studies on neuroeducation in the country are still incipient, despite its relevance to education.La inserción de conocimientos neurocientíficos en la educación puede contribuir al desarrollo de estrategias didácticas encaminadas a mejorar los aprendizajes. El presente estudio realizó un levantamiento bibliográfico, mediante el método de revisión sistemática integrativa de la literatura, buscando identificar la relación entre neurociencia y enseñanza de las ciencias, centrándose en la formación de profesores de ciencias. Resultados iniciales en publicaciones indexadas en las bases de datos Scielo, Scopus y Google Scholar, entre 2009 y julio de 2020, surgieron de los descriptores “neurociencia” y “enseñanza de las ciencias”. Treinta publicaciones fueron incluidas y agrupadas en cuatro categorías de análisis: estrategias didácticas, revisión de la literatura, neurociencia y formación docente, y aportes de la neurociencia en la educación. De los 377.445 resultados encontrados, solo el 0,5% corresponden a publicaciones brasileñas, lo que indica que los estudios sobre neuroeducación en el país aún son incipientes, a pesar de su relevancia para la educación.A inserção de conhecimento neurocientífico na educação pode contribuir para o desenvolvimento de estratégias de ensino que visam melhorias na aprendizagem. O presente estudo realizou um levantamento bibliográfico, por meio do método de revisão sistemática integrativa de literatura, buscando identificar a relação entre neurociência e o ensino de ciências, com foco na formação de professores de ciências. Resultados iniciais em publicações indexadas nas bases de dados da Scielo, Scopus e Google Acadêmico, compreendidas entre 2009 a julho de 2020, surgiram a partir dos termos descritores “neuroscience” e “teaching Science”. Trinta publicações foram incluídas e agrupadas em quatro categorias de análise: estratégias de ensino, revisão de literatura, neurociências e formação de professores e contribuições da neurociência na educação. Dos 377.445 resultados encontrados, apenas 0,5% corresponde a publicações brasileiras, o que aponta que os estudos a respeito da neuroeducação no país ainda são incipientes, não obstante a sua relevância para a educação.Editora Cruzeiro do Sul2022-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/327410.26843/rencima.v13n4a26Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-182179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3274/1818https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Priscila dos Santos Caetano deSousa, Carlos Eduardo Batista de2023-04-22T01:19:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3274Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:19:13Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review
Contribuciones de la Neurociencia a la formación del profesorado de ciencias: una revisión sistemática de la literatura integradora
Contribuições da Neurociência para a formação docente em ciências: uma revisão sistemática integrativa de literatura
title Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review
spellingShingle Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review
Freitas, Priscila dos Santos Caetano de
Aprendizagem
Ensino de Ciências
Neurociência
Neuroeducação
Revisão Sistemática Integrativa
Learning
Science Teaching
Neuroscience
Neuroeducation
Integrative Systematic Review
Aprendizaje
Enseñanza de las Ciencias
Neurociencia
Neuroeducación
Revisión Sistemática Integradora
title_short Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review
title_full Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review
title_fullStr Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review
title_full_unstemmed Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review
title_sort Contributions of Neuroscience to the teaching training in science: a systematic integrative literature review
author Freitas, Priscila dos Santos Caetano de
author_facet Freitas, Priscila dos Santos Caetano de
Sousa, Carlos Eduardo Batista de
author_role author
author2 Sousa, Carlos Eduardo Batista de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Priscila dos Santos Caetano de
Sousa, Carlos Eduardo Batista de
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem
Ensino de Ciências
Neurociência
Neuroeducação
Revisão Sistemática Integrativa
Learning
Science Teaching
Neuroscience
Neuroeducation
Integrative Systematic Review
Aprendizaje
Enseñanza de las Ciencias
Neurociencia
Neuroeducación
Revisión Sistemática Integradora
topic Aprendizagem
Ensino de Ciências
Neurociência
Neuroeducação
Revisão Sistemática Integrativa
Learning
Science Teaching
Neuroscience
Neuroeducation
Integrative Systematic Review
Aprendizaje
Enseñanza de las Ciencias
Neurociencia
Neuroeducación
Revisión Sistemática Integradora
description The insertion of neuroscientific education can contribute to the development of teaching strategies aimed at improving learning. The present study was developed to identify a bibliographic survey, through the method of systematic integrative literature review, seeking the relationship between neuroscience and science teaching, focusing on the education of science teachers. Initial results in publications indexed in the Scielo, Scopus and Google Scholar databases, between 2009 and July 2020, emerged from the descriptors “neuroscience” and “teaching Science”. Thirty publications were included and grouped into four categories of analysis: teaching strategies, literature review, neuroscience and teacher training, and contributions of neuroscience in education. Of the 377,445 results found, only 0.5% correspond to Brazilian publications, which indicates that studies on neuroeducation in the country are still incipient, despite its relevance to education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3274
10.26843/rencima.v13n4a26
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3274
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n4a26
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3274/1818
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-18
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133043675136