Science Didactics in initial teacher education: what research says
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3813 |
Resumo: | We present a bibliographic survey on the relationship between initial teacher education and Science Didactics, based on research in the area. We used the descriptors "chemistry undergraduate" and "science didactics" in the Capes Periodical Portal and in Capes' bank of dissertations and theses, with the aim of understanding how Science Didactics is present in undergraduate courses in chemistry. The texts found were analyzed by content analysis, mapping the meeting points between the texts, from two categories: Problem Solving as a theoretical methodological proposal and Science Didactics as a subject in initial training. It was identified that there is no consensus about the role of Science Didactics in the courses, even though there is an understanding that Didactics seeks to discuss the theory of teaching, the relationship of this teaching with the teaching work and with the constitution of the teaching identity. |
id |
UCS-4_13f10e59b13d12097c4ebb0732dcdf21 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3813 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Science Didactics in initial teacher education: what research saysDidáctica de las Ciencias en el contexto de la formación inicial del profesorado: lo que dice la investigaciónDidáticas das Ciências no âmbito da formação inicial de professores: o que dizem as pesquisasDidática das CiênciasEnsino de CiênciasLicenciatura em QuímicaFormação de ProfessoresScience DidacticsTeaching of SciencesGraduation in ChemistryTeacher TrainingDidáctica de las CienciasEnseñanza de las CienciasGraduación en QuímicaFormación de ProfesoresWe present a bibliographic survey on the relationship between initial teacher education and Science Didactics, based on research in the area. We used the descriptors "chemistry undergraduate" and "science didactics" in the Capes Periodical Portal and in Capes' bank of dissertations and theses, with the aim of understanding how Science Didactics is present in undergraduate courses in chemistry. The texts found were analyzed by content analysis, mapping the meeting points between the texts, from two categories: Problem Solving as a theoretical methodological proposal and Science Didactics as a subject in initial training. It was identified that there is no consensus about the role of Science Didactics in the courses, even though there is an understanding that Didactics seeks to discuss the theory of teaching, the relationship of this teaching with the teaching work and with the constitution of the teaching identity.Presentamos un estudio bibliográfico sobre la relación entre la formación inicial del profesorado y la Didáctica de las Ciencias, a partir de las investigaciones realizadas en el área. Utilizamos los descriptores "licenciatura em química" y "didática das ciências" en el Portal Periódico Capes y en el banco de disertaciones y tesis Capes, con el objetivo de entender cómo la Didáctica de las Ciencias está presente en los cursos de licenciatura en química. Los textos encontrados fueron analizados por medio de un análisis de contenido, mapeando los puntos de encuentro entre los textos, a partir de dos categorías: La resolución de problemas como propuesta teórica metodológica y la Didáctica de las Ciencias como asignatura en la formación inicial. Se identificó que no hay consenso sobre el papel de la Didáctica de las Ciencias en los cursos, aunque se entienda que la Didáctica busca discutir la teoría de la enseñanza, la relación de esta enseñanza con el trabajo docente y con la constitución de la identidad docente.Apresentamos um levantamento bibliográfico sobre a relação entre a formação inicial de professores e a Didática das Ciências, a partir de pesquisas da área. Utilizamos os descritores “Licenciatura em Química” e “Didática das Ciências” no Portal de Periódicos e no banco de dissertações e teses da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), com o objetivo de entender como a Didática das Ciências se faz presente nos cursos de Licenciatura em Química. Os textos encontrados foram examinados por meio da Análise de Conteúdo, mapeando os pontos de encontro a partir de duas categorias: a resolução de problemas como proposta teórica metodológica e a Didática das Ciências como disciplina na formação inicial. Identificou-se que não há consenso sobre o papel da Didática das Ciências nos cursos, ainda que haja a compreensão de que a Didática procura discutir a teoria do ensinar, a relação desse ensinar com o trabalho docente e com a constituição da identidade do professor.Editora Cruzeiro do Sul2022-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/381310.26843/rencima.v13n5a05Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-182179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3813/1828https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Lethycia Lopese Silva Hussein, Fabiana Roberta GonçalvesPanossian, Maria LúciaKalinke, Marco Aurélio2022-10-01T15:08:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3813Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-10-01T15:08:11Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Science Didactics in initial teacher education: what research says Didáctica de las Ciencias en el contexto de la formación inicial del profesorado: lo que dice la investigación Didáticas das Ciências no âmbito da formação inicial de professores: o que dizem as pesquisas |
title |
Science Didactics in initial teacher education: what research says |
spellingShingle |
Science Didactics in initial teacher education: what research says Pereira, Lethycia Lopes Didática das Ciências Ensino de Ciências Licenciatura em Química Formação de Professores Science Didactics Teaching of Sciences Graduation in Chemistry Teacher Training Didáctica de las Ciencias Enseñanza de las Ciencias Graduación en Química Formación de Profesores |
title_short |
Science Didactics in initial teacher education: what research says |
title_full |
Science Didactics in initial teacher education: what research says |
title_fullStr |
Science Didactics in initial teacher education: what research says |
title_full_unstemmed |
Science Didactics in initial teacher education: what research says |
title_sort |
Science Didactics in initial teacher education: what research says |
author |
Pereira, Lethycia Lopes |
author_facet |
Pereira, Lethycia Lopes e Silva Hussein, Fabiana Roberta Gonçalves Panossian, Maria Lúcia Kalinke, Marco Aurélio |
author_role |
author |
author2 |
e Silva Hussein, Fabiana Roberta Gonçalves Panossian, Maria Lúcia Kalinke, Marco Aurélio |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Lethycia Lopes e Silva Hussein, Fabiana Roberta Gonçalves Panossian, Maria Lúcia Kalinke, Marco Aurélio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Didática das Ciências Ensino de Ciências Licenciatura em Química Formação de Professores Science Didactics Teaching of Sciences Graduation in Chemistry Teacher Training Didáctica de las Ciencias Enseñanza de las Ciencias Graduación en Química Formación de Profesores |
topic |
Didática das Ciências Ensino de Ciências Licenciatura em Química Formação de Professores Science Didactics Teaching of Sciences Graduation in Chemistry Teacher Training Didáctica de las Ciencias Enseñanza de las Ciencias Graduación en Química Formación de Profesores |
description |
We present a bibliographic survey on the relationship between initial teacher education and Science Didactics, based on research in the area. We used the descriptors "chemistry undergraduate" and "science didactics" in the Capes Periodical Portal and in Capes' bank of dissertations and theses, with the aim of understanding how Science Didactics is present in undergraduate courses in chemistry. The texts found were analyzed by content analysis, mapping the meeting points between the texts, from two categories: Problem Solving as a theoretical methodological proposal and Science Didactics as a subject in initial training. It was identified that there is no consensus about the role of Science Didactics in the courses, even though there is an understanding that Didactics seeks to discuss the theory of teaching, the relationship of this teaching with the teaching work and with the constitution of the teaching identity. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3813 10.26843/rencima.v13n5a05 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3813 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n5a05 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3813/1828 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-18 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133594177536 |