Science Didactics in initial teacher education: what research says

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Lethycia Lopes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: e Silva Hussein, Fabiana Roberta Gonçalves, Panossian, Maria Lúcia, Kalinke, Marco Aurélio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3813
Resumo: We present a bibliographic survey on the relationship between initial teacher education and Science Didactics, based on research in the area. We used the descriptors "chemistry undergraduate" and "science didactics" in the Capes Periodical Portal and in Capes' bank of dissertations and theses, with the aim of understanding how Science Didactics is present in undergraduate courses in chemistry. The texts found were analyzed by content analysis, mapping the meeting points between the texts, from two categories: Problem Solving as a theoretical methodological proposal and Science Didactics as a subject in initial training. It was identified that there is no consensus about the role of Science Didactics in the courses, even though there is an understanding that Didactics seeks to discuss the theory of teaching, the relationship of this teaching with the teaching work and with the constitution of the teaching identity.
id UCS-4_13f10e59b13d12097c4ebb0732dcdf21
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3813
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Science Didactics in initial teacher education: what research saysDidáctica de las Ciencias en el contexto de la formación inicial del profesorado: lo que dice la investigaciónDidáticas das Ciências no âmbito da formação inicial de professores: o que dizem as pesquisasDidática das CiênciasEnsino de CiênciasLicenciatura em QuímicaFormação de ProfessoresScience DidacticsTeaching of SciencesGraduation in ChemistryTeacher TrainingDidáctica de las CienciasEnseñanza de las CienciasGraduación en QuímicaFormación de ProfesoresWe present a bibliographic survey on the relationship between initial teacher education and Science Didactics, based on research in the area. We used the descriptors "chemistry undergraduate" and "science didactics" in the Capes Periodical Portal and in Capes' bank of dissertations and theses, with the aim of understanding how Science Didactics is present in undergraduate courses in chemistry. The texts found were analyzed by content analysis, mapping the meeting points between the texts, from two categories: Problem Solving as a theoretical methodological proposal and Science Didactics as a subject in initial training. It was identified that there is no consensus about the role of Science Didactics in the courses, even though there is an understanding that Didactics seeks to discuss the theory of teaching, the relationship of this teaching with the teaching work and with the constitution of the teaching identity.Presentamos un estudio bibliográfico sobre la relación entre la formación inicial del profesorado y la Didáctica de las Ciencias, a partir de las investigaciones realizadas en el área. Utilizamos los descriptores "licenciatura em química" y "didática das ciências" en el Portal Periódico Capes y en el banco de disertaciones y tesis Capes, con el objetivo de entender cómo la Didáctica de las Ciencias está presente en los cursos de licenciatura en química. Los textos encontrados fueron analizados por medio de un análisis de contenido, mapeando los puntos de encuentro entre los textos, a partir de dos categorías: La resolución de problemas como propuesta teórica metodológica y la Didáctica de las Ciencias como asignatura en la formación inicial. Se identificó que no hay consenso sobre el papel de la Didáctica de las Ciencias en los cursos, aunque se entienda que la Didáctica busca discutir la teoría de la enseñanza, la relación de esta enseñanza con el trabajo docente y con la constitución de la identidad docente.Apresentamos um levantamento bibliográfico sobre a relação entre a formação inicial de professores e a Didática das Ciências, a partir de pesquisas da área. Utilizamos os descritores “Licenciatura em Química” e “Didática das Ciências” no Portal de Periódicos e no banco de dissertações e teses da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), com o objetivo de entender como a Didática das Ciências se faz presente nos cursos de Licenciatura em Química. Os textos encontrados foram examinados por meio da Análise de Conteúdo, mapeando os pontos de encontro a partir de duas categorias: a resolução de problemas como proposta teórica metodológica e a Didática das Ciências como disciplina na formação inicial. Identificou-se que não há consenso sobre o papel da Didática das Ciências nos cursos, ainda que haja a compreensão de que a Didática procura discutir a teoria do ensinar, a relação desse ensinar com o trabalho docente e com a constituição da identidade do professor.Editora Cruzeiro do Sul2022-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/381310.26843/rencima.v13n5a05Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-182179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3813/1828https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Lethycia Lopese Silva Hussein, Fabiana Roberta GonçalvesPanossian, Maria LúciaKalinke, Marco Aurélio2022-10-01T15:08:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3813Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2022-10-01T15:08:11Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Science Didactics in initial teacher education: what research says
Didáctica de las Ciencias en el contexto de la formación inicial del profesorado: lo que dice la investigación
Didáticas das Ciências no âmbito da formação inicial de professores: o que dizem as pesquisas
title Science Didactics in initial teacher education: what research says
spellingShingle Science Didactics in initial teacher education: what research says
Pereira, Lethycia Lopes
Didática das Ciências
Ensino de Ciências
Licenciatura em Química
Formação de Professores
Science Didactics
Teaching of Sciences
Graduation in Chemistry
Teacher Training
Didáctica de las Ciencias
Enseñanza de las Ciencias
Graduación en Química
Formación de Profesores
title_short Science Didactics in initial teacher education: what research says
title_full Science Didactics in initial teacher education: what research says
title_fullStr Science Didactics in initial teacher education: what research says
title_full_unstemmed Science Didactics in initial teacher education: what research says
title_sort Science Didactics in initial teacher education: what research says
author Pereira, Lethycia Lopes
author_facet Pereira, Lethycia Lopes
e Silva Hussein, Fabiana Roberta Gonçalves
Panossian, Maria Lúcia
Kalinke, Marco Aurélio
author_role author
author2 e Silva Hussein, Fabiana Roberta Gonçalves
Panossian, Maria Lúcia
Kalinke, Marco Aurélio
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Lethycia Lopes
e Silva Hussein, Fabiana Roberta Gonçalves
Panossian, Maria Lúcia
Kalinke, Marco Aurélio
dc.subject.por.fl_str_mv Didática das Ciências
Ensino de Ciências
Licenciatura em Química
Formação de Professores
Science Didactics
Teaching of Sciences
Graduation in Chemistry
Teacher Training
Didáctica de las Ciencias
Enseñanza de las Ciencias
Graduación en Química
Formación de Profesores
topic Didática das Ciências
Ensino de Ciências
Licenciatura em Química
Formação de Professores
Science Didactics
Teaching of Sciences
Graduation in Chemistry
Teacher Training
Didáctica de las Ciencias
Enseñanza de las Ciencias
Graduación en Química
Formación de Profesores
description We present a bibliographic survey on the relationship between initial teacher education and Science Didactics, based on research in the area. We used the descriptors "chemistry undergraduate" and "science didactics" in the Capes Periodical Portal and in Capes' bank of dissertations and theses, with the aim of understanding how Science Didactics is present in undergraduate courses in chemistry. The texts found were analyzed by content analysis, mapping the meeting points between the texts, from two categories: Problem Solving as a theoretical methodological proposal and Science Didactics as a subject in initial training. It was identified that there is no consensus about the role of Science Didactics in the courses, even though there is an understanding that Didactics seeks to discuss the theory of teaching, the relationship of this teaching with the teaching work and with the constitution of the teaching identity.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3813
10.26843/rencima.v13n5a05
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3813
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v13n5a05
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3813/1828
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 5 (2022): out./dez.; 1-18
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133594177536