Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3069 |
Resumo: | This text addresses the results of different studies produced by the History of Mathematics Education in the Research Group (HEMEP) at the Federal University of Mato Grosso do Sul in the last decade. It is an exercise in analyzing the movements of this group in understanding the formation and performance of mathematics teachers in the state, as well as issues surrounding the concept of school. Three movements are highlighted from the work developed in the group to show how the collective efforts have displaced us between a historiography of events with the production of narratives through orality, a narrative policy that is evident in the language games we practice and the practice of a decolonial stance. Objectives, methodological and aesthetic discussions of writings from different dissertations and theses affirm a permanent movement around a less explicative historiography and, thus, with more cutting power. |
id |
UCS-4_2a84a23d96b73b615c126abf96842cd9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3069 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do SulMovimientos político-epistémicos en la producción de relatos de formación de profesores de Matemáticas en Mato Grosso do SulMovimentos político-epistêmicos na produção de histórias da formação de professores de Matemática em Mato Grosso do SulNarrativasHistória da Educação MatemáticaDecolonialidadeNarrativeHistory of Mathematics EducationDecolonialityNarrativasHistoria de la Educación MatemáticaDecolonialidadThis text addresses the results of different studies produced by the History of Mathematics Education in the Research Group (HEMEP) at the Federal University of Mato Grosso do Sul in the last decade. It is an exercise in analyzing the movements of this group in understanding the formation and performance of mathematics teachers in the state, as well as issues surrounding the concept of school. Three movements are highlighted from the work developed in the group to show how the collective efforts have displaced us between a historiography of events with the production of narratives through orality, a narrative policy that is evident in the language games we practice and the practice of a decolonial stance. Objectives, methodological and aesthetic discussions of writings from different dissertations and theses affirm a permanent movement around a less explicative historiography and, thus, with more cutting power.Este texto aborda los resultados de diferentes investigaciones producidas por el Grupo de Investigación en Historia de la Educación Matemática (HEMEP) en la Universidade Federal de Mato Grosso do Sul en los últimos diez años. Se trata de un ejercicio de análisis de los movimientos de este colectivo en la comprensión de la formación y actuación de los profesores de Matemáticas en el estado, así como de las cuestiones que rodean el concepto de escuela. Se destacan tres movimientos del trabajo desarrollado en el grupo para resaltar cómo los esfuerzos colectivos nos han movido entre una historiografía de los acontecimientos con la producción de narrativas a través de la oralidad, una política de narratividad que se evidencia en los juegos de lenguaje que practicamos y la práctica de una postura decolonial. Los objetivos, las discusiones metodológicas y la estética de los escritos de las diferentes disertaciones y tesis afirman un movimiento permanente en torno a una historiografía menos explicativa y, por tanto, con mayor poder de corte.Este texto aborda resultados de diferentes pesquisas produzidas pelo Grupo História da Educação Matemática em Pesquisa (HEMEP) na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul nos últimos dez anos. Trata-se de um exercício de análise de movimentações deste grupo na compreensão da formação e da atuação de professores de Matemática no estado, assim como de questões que cercam o conceito de escola. Três movimentos são destacados a partir dos trabalhos desenvolvidos no grupo de forma a evidenciar como os esforços coletivos têm-se deslocado entre uma historiografia dos acontecimentos com a produção de narrativas por meio da oralidade, uma política de narratividade que se evidencia nos jogos de linguagem e a prática de uma postura decolonial. Objetivos, discussões metodológicas e estéticas de escritas de diferentes dissertações e teses afirmam uma permanente movimentação em torno de uma historiografia menos explicativa e, assim, com mais potência de corte.Editora Cruzeiro do Sul2021-08-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/306910.26843/rencima.v12n5a04Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3069/1592Pinto, Thiago PedroSouza, Luzia AparecidaSilva, Carla Regina Marianoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-05T10:46:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3069Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2021-11-05T10:46:22Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul Movimientos político-epistémicos en la producción de relatos de formación de profesores de Matemáticas en Mato Grosso do Sul Movimentos político-epistêmicos na produção de histórias da formação de professores de Matemática em Mato Grosso do Sul |
title |
Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul |
spellingShingle |
Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul Pinto, Thiago Pedro Narrativas História da Educação Matemática Decolonialidade Narrative History of Mathematics Education Decoloniality Narrativas Historia de la Educación Matemática Decolonialidad |
title_short |
Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul |
title_full |
Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul |
title_fullStr |
Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul |
title_full_unstemmed |
Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul |
title_sort |
Political-epistemic movements in the production of stories of Mathematics teacher education in Mato Grosso do Sul |
author |
Pinto, Thiago Pedro |
author_facet |
Pinto, Thiago Pedro Souza, Luzia Aparecida Silva, Carla Regina Mariano |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Luzia Aparecida Silva, Carla Regina Mariano |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinto, Thiago Pedro Souza, Luzia Aparecida Silva, Carla Regina Mariano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Narrativas História da Educação Matemática Decolonialidade Narrative History of Mathematics Education Decoloniality Narrativas Historia de la Educación Matemática Decolonialidad |
topic |
Narrativas História da Educação Matemática Decolonialidade Narrative History of Mathematics Education Decoloniality Narrativas Historia de la Educación Matemática Decolonialidad |
description |
This text addresses the results of different studies produced by the History of Mathematics Education in the Research Group (HEMEP) at the Federal University of Mato Grosso do Sul in the last decade. It is an exercise in analyzing the movements of this group in understanding the formation and performance of mathematics teachers in the state, as well as issues surrounding the concept of school. Three movements are highlighted from the work developed in the group to show how the collective efforts have displaced us between a historiography of events with the production of narratives through orality, a narrative policy that is evident in the language games we practice and the practice of a decolonial stance. Objectives, methodological and aesthetic discussions of writings from different dissertations and theses affirm a permanent movement around a less explicative historiography and, thus, with more cutting power. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3069 10.26843/rencima.v12n5a04 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3069 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n5a04 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/3069/1592 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-23 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1750315209882337280 |