Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4351 |
Resumo: | The History, Art, and Chemistry of metallic monuments in the city of Oliveira do Bairro (Portugal) motivated the developmental and research a teaching sequence (TS) “CtoC – Chemistry to City” to improve the learning and skills of students of chemistry secondary education. In an innovative teaching approach, Design Thinking, they designed communication and education sessions disseminating the relationships between Science - Chemistry, Technology and Society in the local environment, contributing to the improvement of the scientific literacy of those involved. Data collection involved the application of a questionnaire (before and after the completion of the TS), interview and participant’ observation of the teacher as investigator. The content analysis of the collected data demonstrates that the students' skills were mobilized, such as: understanding the relationship between the properties of metals and metallic bonds; the critical and creative thinking and interpersonal relationship during the development process. |
id |
UCS-4_2b815f2cce9f369c463684ff7e1a4507 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4351 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistryMetales en la ciudad de Oliveira do Bairro: una secuencia didáctica para la enseñanza de la Química en bachilleratoOs metais na cidade de Oliveira do Bairro: uma sequência didática para o ensino secundário de QuímicaCiências e Tecnologia e SociedadeComunicação e Educação em CiênciaDesign ThinkingMetais e Ligas MetálicasPercurso CientíficoScience and Technology and SocietyCommunication and Science EducationDesign ThinkingMetals and Metal AlloysChemistry TrailsCiencia y Tecnología y SociedadCiencias de la Comunicación y la EducaciónEl Pensamiento de DiseñoMetales y Aleaciones de MetalesCamino CientíficoThe History, Art, and Chemistry of metallic monuments in the city of Oliveira do Bairro (Portugal) motivated the developmental and research a teaching sequence (TS) “CtoC – Chemistry to City” to improve the learning and skills of students of chemistry secondary education. In an innovative teaching approach, Design Thinking, they designed communication and education sessions disseminating the relationships between Science - Chemistry, Technology and Society in the local environment, contributing to the improvement of the scientific literacy of those involved. Data collection involved the application of a questionnaire (before and after the completion of the TS), interview and participant’ observation of the teacher as investigator. The content analysis of the collected data demonstrates that the students' skills were mobilized, such as: understanding the relationship between the properties of metals and metallic bonds; the critical and creative thinking and interpersonal relationship during the development process.La Historia, el Arte y la Química de monumentos metálicos en Oliveira do Bairro (Portugal) motivaron la investigación y el desarrollo de la secuencia didáctica - SD “CtoC – Química a la Ciudad” para mejorar el aprendizaje de veinte estudiantes de Química del último curso de Bachillerato. En un enfoque de enseñanza innovador, Design Thinking, los alumnos diseñaron módulos de comunicación y educación, explotando las relaciones entre Ciencia - Química, Tecnología y Sociedad en el entorno local. El análisis del contenido a una encuesta [antes y después de la implementación del SD] y a una entrevista y de los registros de la profesora investigadora, demuestra el potencial del SD para mejorar los aprendizajes en la comprensión de la relación entre las propiedades de los metales y de los enlaces químicos, en la investigación y la comunicación, no solo en un pensamiento crítico y creativo, como también en las relaciones interpersonales.A História, a Arte e a Química de monumentos metálicos na cidade de Oliveira do Bairro (Portugal) motivaram a investigação e o desenvolvimento da sequência didática - SD “CtoC – Chemistry to City” para a melhoria das aprendizagens de vinte alunos de Química do 12º ano de escolaridade. Numa abordagem de ensino inovadora, o Design Thinking, eles desenharam módulos de comunicação e educação explorando as relações entre a Ciência - Química, Tecnologia e Sociedade no meio local, contribuindo para a melhoria da literacia científica dos envolvidos. A análise do conteúdo das respostas dos alunos a um questionário (antes e após a implementação da SD) e a uma entrevista, e ainda dos registos da professora investigadora, evidencia o potencial da SD para a melhoria das aprendizagens dos alunos na compreensão da relação entre as propriedades dos metais e as ligações químicas, na pesquisa e comunicação, no pensamento crítico e criativo e no relacionamento interpessoal.Editora Cruzeiro do Sul2023-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/435110.26843/rencima.v14n5a06Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 5 (2023): nov.; 1-202179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4351/2110https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPires, FátimaGuerra, Cecília2024-02-27T23:58:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4351Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-02-27T23:58:26Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry Metales en la ciudad de Oliveira do Bairro: una secuencia didáctica para la enseñanza de la Química en bachillerato Os metais na cidade de Oliveira do Bairro: uma sequência didática para o ensino secundário de Química |
title |
Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry |
spellingShingle |
Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry Pires, Fátima Ciências e Tecnologia e Sociedade Comunicação e Educação em Ciência Design Thinking Metais e Ligas Metálicas Percurso Científico Science and Technology and Society Communication and Science Education Design Thinking Metals and Metal Alloys Chemistry Trails Ciencia y Tecnología y Sociedad Ciencias de la Comunicación y la Educación El Pensamiento de Diseño Metales y Aleaciones de Metales Camino Científico |
title_short |
Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry |
title_full |
Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry |
title_fullStr |
Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry |
title_full_unstemmed |
Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry |
title_sort |
Metals in the city of Oliveira do Bairro: a teaching sequence for secondary education of chemistry |
author |
Pires, Fátima |
author_facet |
Pires, Fátima Guerra, Cecília |
author_role |
author |
author2 |
Guerra, Cecília |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pires, Fátima Guerra, Cecília |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciências e Tecnologia e Sociedade Comunicação e Educação em Ciência Design Thinking Metais e Ligas Metálicas Percurso Científico Science and Technology and Society Communication and Science Education Design Thinking Metals and Metal Alloys Chemistry Trails Ciencia y Tecnología y Sociedad Ciencias de la Comunicación y la Educación El Pensamiento de Diseño Metales y Aleaciones de Metales Camino Científico |
topic |
Ciências e Tecnologia e Sociedade Comunicação e Educação em Ciência Design Thinking Metais e Ligas Metálicas Percurso Científico Science and Technology and Society Communication and Science Education Design Thinking Metals and Metal Alloys Chemistry Trails Ciencia y Tecnología y Sociedad Ciencias de la Comunicación y la Educación El Pensamiento de Diseño Metales y Aleaciones de Metales Camino Científico |
description |
The History, Art, and Chemistry of metallic monuments in the city of Oliveira do Bairro (Portugal) motivated the developmental and research a teaching sequence (TS) “CtoC – Chemistry to City” to improve the learning and skills of students of chemistry secondary education. In an innovative teaching approach, Design Thinking, they designed communication and education sessions disseminating the relationships between Science - Chemistry, Technology and Society in the local environment, contributing to the improvement of the scientific literacy of those involved. Data collection involved the application of a questionnaire (before and after the completion of the TS), interview and participant’ observation of the teacher as investigator. The content analysis of the collected data demonstrates that the students' skills were mobilized, such as: understanding the relationship between the properties of metals and metallic bonds; the critical and creative thinking and interpersonal relationship during the development process. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4351 10.26843/rencima.v14n5a06 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4351 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n5a06 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4351/2110 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 5 (2023): nov.; 1-20 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306134053453824 |