Interactive simulations in teaching concepts Electromagnetism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/526 |
Resumo: | In this work we developed a hyper document built around free software in order tosupport the teaching and learning concepts of electromagnetism. The research involved the development, production and validation of a hyperdocument containing interactive simulations produced with the software Easy Java Simulations, based on the conceptions of learning of David Ausubel. We also consider the fundamental principlesthat characterize hypermedia as a language that allows non-linear access to information and present this to the use of graphics, sound, animation and interactive computer, and its implications for teaching practices. We find evidence that diversity of media elements helped students in understanding the concepts and interpretation of phenomena. We note that the hyper document structured into conceptions of learning has helped them develop Ausubel subsumers to support learning, these students become active participants in information acquisition and construction of new knowledge. |
id |
UCS-4_4007e33a5f61b991ea789548b6493410 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/526 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Interactive simulations in teaching concepts ElectromagnetismSimulações interativas no ensino de conceitos de EletromagnetismoSimulaçõesSoftware EJSEnsino de EletromagnetismoSimultionsSoftware EJSTeaching of ElectromagnetismIn this work we developed a hyper document built around free software in order tosupport the teaching and learning concepts of electromagnetism. The research involved the development, production and validation of a hyperdocument containing interactive simulations produced with the software Easy Java Simulations, based on the conceptions of learning of David Ausubel. We also consider the fundamental principlesthat characterize hypermedia as a language that allows non-linear access to information and present this to the use of graphics, sound, animation and interactive computer, and its implications for teaching practices. We find evidence that diversity of media elements helped students in understanding the concepts and interpretation of phenomena. We note that the hyper document structured into conceptions of learning has helped them develop Ausubel subsumers to support learning, these students become active participants in information acquisition and construction of new knowledge.Neste trabalho desenvolvemos um hiperdocumento construído com software livre com a finalidade de apoiar o ensino e a aprendizagem de conceitos de Eletromagnetismo no Ensino Médio. A pesquisa envolveu a elaboração, produção e validação de um hiperdocumento que contém simulações interativas produzidas com o software EASY JAVA SIMULATIONS, fundamentadas nas concepções de aprendizagem significativa de David Ausubel. Foram considerados também os princípios fundamentais que caracterizam a hipermídia enquanto linguagem que permite o acesso não-linear à informação e a apresentação desta com a utilização dos recursos gráficos, sonoros, interativos e de animação do computador. Buscamos ainda destacar as implicações do uso desses recursos instrucionais para as práticas de ensino, na medida em que eles podem oferecer expressivas contribuições para as atividades docentes e para a aprendizagem dos estudantes. Nesse sentido, encontramos evidências de que a diversidade de elementos de mídia auxiliou os alunos na compreensão dos conceitos físicos, na fixação do conteúdo e interpretação dos fenômenos eletromagnéticos abordados. Observamos ainda que o hiperdocumento estruturado nas concepções de aprendizagem significativa de Ausubel ajudou no desenvolvimento de subsunçores para apoiar a aprendizagem, tornando esses alunos participantes ativos na aquisição de informações e construção de novos conhecimentos.Editora Cruzeiro do Sul2012-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/52610.26843/rencima.v3i3.526Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 3 (2012): out.; 635-6532179-426X10.26843/rencima.v3i3reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/526/451https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPedroso, Luciano SoaresAraújo, Mauro Sérgio Teixeira de2023-04-20T20:59:45Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/526Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T20:59:45Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interactive simulations in teaching concepts Electromagnetism Simulações interativas no ensino de conceitos de Eletromagnetismo |
title |
Interactive simulations in teaching concepts Electromagnetism |
spellingShingle |
Interactive simulations in teaching concepts Electromagnetism Pedroso, Luciano Soares Simulações Software EJS Ensino de Eletromagnetismo Simultions Software EJS Teaching of Electromagnetism |
title_short |
Interactive simulations in teaching concepts Electromagnetism |
title_full |
Interactive simulations in teaching concepts Electromagnetism |
title_fullStr |
Interactive simulations in teaching concepts Electromagnetism |
title_full_unstemmed |
Interactive simulations in teaching concepts Electromagnetism |
title_sort |
Interactive simulations in teaching concepts Electromagnetism |
author |
Pedroso, Luciano Soares |
author_facet |
Pedroso, Luciano Soares Araújo, Mauro Sérgio Teixeira de |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Mauro Sérgio Teixeira de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pedroso, Luciano Soares Araújo, Mauro Sérgio Teixeira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Simulações Software EJS Ensino de Eletromagnetismo Simultions Software EJS Teaching of Electromagnetism |
topic |
Simulações Software EJS Ensino de Eletromagnetismo Simultions Software EJS Teaching of Electromagnetism |
description |
In this work we developed a hyper document built around free software in order tosupport the teaching and learning concepts of electromagnetism. The research involved the development, production and validation of a hyperdocument containing interactive simulations produced with the software Easy Java Simulations, based on the conceptions of learning of David Ausubel. We also consider the fundamental principlesthat characterize hypermedia as a language that allows non-linear access to information and present this to the use of graphics, sound, animation and interactive computer, and its implications for teaching practices. We find evidence that diversity of media elements helped students in understanding the concepts and interpretation of phenomena. We note that the hyper document structured into conceptions of learning has helped them develop Ausubel subsumers to support learning, these students become active participants in information acquisition and construction of new knowledge. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/526 10.26843/rencima.v3i3.526 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/526 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v3i3.526 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/526/451 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 3 (2012): out.; 635-653 2179-426X 10.26843/rencima.v3i3 reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306129192255488 |