Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4154 |
Resumo: | Combinatorics is formalized and worked in class with greater emphasis in High School, but there is a need to discuss the ideas related to Combinatorics since Kindergarten. Considering that children have intuitive notions regarding combinatory situations, they are able at this stage to understand basic connections, developing suitable procedures for solve problems of this nature in their daily lives. Consequently, it is important to consider a gradual approach in order to make this matter more comprehensive and enjoyable, using different tools to work with students. This article aiming to present some teaching situations to approach Combinatorics in 6th grade Elementary School. We present and discuss combinatorial problems, using different resources, in order to contribute to the elaboration of resolution strategies with these subjects and to the development of combinatorial reasoning. |
id |
UCS-4_72911d65eb9b591b200018e0624970c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4154 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposalTareas para el desarrollo del razonamiento combinatorio en estudiantes del 6º grado de la Enseñanza Fundamental: una propuestaTarefas para o desenvolvimento do raciocínio combinatório no 6º ano do Ensino Fundamental: uma propostaCombinatóriaPermutaçãoCombinaçãoArranjoProduto CartesianoCombinatoricsMiddle SchoolPermutationCombinationArrangementCartesian ProductCombinatoriaPermutaciónCombinaciónVariaciónProducto CartesianoCombinatorics is formalized and worked in class with greater emphasis in High School, but there is a need to discuss the ideas related to Combinatorics since Kindergarten. Considering that children have intuitive notions regarding combinatory situations, they are able at this stage to understand basic connections, developing suitable procedures for solve problems of this nature in their daily lives. Consequently, it is important to consider a gradual approach in order to make this matter more comprehensive and enjoyable, using different tools to work with students. This article aiming to present some teaching situations to approach Combinatorics in 6th grade Elementary School. We present and discuss combinatorial problems, using different resources, in order to contribute to the elaboration of resolution strategies with these subjects and to the development of combinatorial reasoning.La combinatoria se formaliza y se trabaja con mayor énfasis en la escuela secundaria, pero existe la necesidad de discutir ideas relacionadas con la combinatoria desde el jardín de infancia, ya que los niños tienen nociones intuitivas sobre situaciones combinatorias, son capaces de comprender relaciones básicas y pueden desarrollar procedimientos adecuados para solucionar problemas de esta naturaleza en su vida diaria. Por eso, es importante que su abordaje se haga de forma paulatina para que sea más completo y ameno, utilizando distintas herramientas para trabajar con los alumnos. Por lo tanto, este artículo tiene el objetivo de presentar algunas situaciones de enseñanza para el abordaje de Combinatoria en el 6º año de la primaria. Presentamos y discutimos problemas combinatorios, utilizando diferentes recursos, para contribuir a la elaboración de estrategias de resolución con este público y al desarrollo del razonamiento combinatorio.A Combinatória é formalizada e trabalhada com maior ênfase no Ensino Médio, porém há necessidade em discutir ideias relacionadas a ela desde a Educação Infantil, uma vez que as crianças possuem noções intuitivas referentes a situações combinatórias, são capazes de compreender relações básicas e podem desenvolver procedimentos adequados à solução de problemas desta natureza no seu cotidiano. Assim, ressalta-se a importância que sua abordagem seja feita gradativamente de modo a torná-la mais compreensiva e prazerosa, utilizando diversas ferramentas para trabalhar com os alunos. Diante disso, o presente artigo tem por objetivo apresentar algumas situações de ensino para abordagem da Combinatória no 6º ano do Ensino Fundamental. Apresentamos e discutimos problemas combinatórios, utilizando diferentes recursos, a fim de contribuir para elaboração de estratégias de resolução com esse público e para o desenvolvimento do raciocínio combinatório.Editora Cruzeiro do Sul2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/415410.26843/rencima.v14n2a25Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4154/2081https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Jéssica Bueno daSouza, Antonio Carlos deRocha, Cristiane de Arimatéa2023-11-16T00:24:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4154Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-11-16T00:24:55Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal Tareas para el desarrollo del razonamiento combinatorio en estudiantes del 6º grado de la Enseñanza Fundamental: una propuesta Tarefas para o desenvolvimento do raciocínio combinatório no 6º ano do Ensino Fundamental: uma proposta |
title |
Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal |
spellingShingle |
Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal Silva, Jéssica Bueno da Combinatória Permutação Combinação Arranjo Produto Cartesiano Combinatorics Middle School Permutation Combination Arrangement Cartesian Product Combinatoria Permutación Combinación Variación Producto Cartesiano |
title_short |
Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal |
title_full |
Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal |
title_fullStr |
Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal |
title_full_unstemmed |
Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal |
title_sort |
Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal |
author |
Silva, Jéssica Bueno da |
author_facet |
Silva, Jéssica Bueno da Souza, Antonio Carlos de Rocha, Cristiane de Arimatéa |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Antonio Carlos de Rocha, Cristiane de Arimatéa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Jéssica Bueno da Souza, Antonio Carlos de Rocha, Cristiane de Arimatéa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Combinatória Permutação Combinação Arranjo Produto Cartesiano Combinatorics Middle School Permutation Combination Arrangement Cartesian Product Combinatoria Permutación Combinación Variación Producto Cartesiano |
topic |
Combinatória Permutação Combinação Arranjo Produto Cartesiano Combinatorics Middle School Permutation Combination Arrangement Cartesian Product Combinatoria Permutación Combinación Variación Producto Cartesiano |
description |
Combinatorics is formalized and worked in class with greater emphasis in High School, but there is a need to discuss the ideas related to Combinatorics since Kindergarten. Considering that children have intuitive notions regarding combinatory situations, they are able at this stage to understand basic connections, developing suitable procedures for solve problems of this nature in their daily lives. Consequently, it is important to consider a gradual approach in order to make this matter more comprehensive and enjoyable, using different tools to work with students. This article aiming to present some teaching situations to approach Combinatorics in 6th grade Elementary School. We present and discuss combinatorial problems, using different resources, in order to contribute to the elaboration of resolution strategies with these subjects and to the development of combinatorial reasoning. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4154 10.26843/rencima.v14n2a25 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4154 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n2a25 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4154/2081 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-23 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306134037725184 |