Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Jéssica Bueno da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Souza, Antonio Carlos de, Rocha, Cristiane de Arimatéa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4154
Resumo: Combinatorics is formalized and worked in class with greater emphasis in High School, but there is a need to discuss the ideas related to Combinatorics since Kindergarten. Considering that children have intuitive notions regarding combinatory situations, they are able at this stage to understand basic connections, developing suitable procedures for solve problems of this nature in their daily lives. Consequently, it is important to consider a gradual approach in order to make this matter more comprehensive and enjoyable, using different tools to work with students. This article aiming to present some teaching situations to approach Combinatorics in 6th grade Elementary School. We present and discuss combinatorial problems, using different resources, in order to contribute to the elaboration of resolution strategies with these subjects and to the development of combinatorial reasoning.
id UCS-4_72911d65eb9b591b200018e0624970c9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4154
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposalTareas para el desarrollo del razonamiento combinatorio en estudiantes del 6º grado de la Enseñanza Fundamental: una propuestaTarefas para o desenvolvimento do raciocínio combinatório no 6º ano do Ensino Fundamental: uma propostaCombinatóriaPermutaçãoCombinaçãoArranjoProduto CartesianoCombinatoricsMiddle SchoolPermutationCombinationArrangementCartesian ProductCombinatoriaPermutaciónCombinaciónVariaciónProducto CartesianoCombinatorics is formalized and worked in class with greater emphasis in High School, but there is a need to discuss the ideas related to Combinatorics since Kindergarten. Considering that children have intuitive notions regarding combinatory situations, they are able at this stage to understand basic connections, developing suitable procedures for solve problems of this nature in their daily lives. Consequently, it is important to consider a gradual approach in order to make this matter more comprehensive and enjoyable, using different tools to work with students. This article aiming to present some teaching situations to approach Combinatorics in 6th grade Elementary School. We present and discuss combinatorial problems, using different resources, in order to contribute to the elaboration of resolution strategies with these subjects and to the development of combinatorial reasoning.La combinatoria se formaliza y se trabaja con mayor énfasis en la escuela secundaria, pero existe la necesidad de discutir ideas relacionadas con la combinatoria desde el jardín de infancia, ya que los niños tienen nociones intuitivas sobre situaciones combinatorias, son capaces de comprender relaciones básicas y pueden desarrollar procedimientos adecuados para solucionar problemas de esta naturaleza en su vida diaria. Por eso, es importante que su abordaje se haga de forma paulatina para que sea más completo y ameno, utilizando distintas herramientas para trabajar con los alumnos.  Por lo tanto, este artículo tiene el objetivo de presentar algunas situaciones de enseñanza para el abordaje de Combinatoria en el 6º año de la primaria.  Presentamos y discutimos problemas combinatorios, utilizando diferentes recursos, para contribuir a la elaboración de estrategias de resolución con este público y al desarrollo del razonamiento combinatorio.A Combinatória é formalizada e trabalhada com maior ênfase no Ensino Médio, porém há necessidade em discutir ideias relacionadas a ela desde a Educação Infantil, uma vez que as crianças possuem noções intuitivas referentes a situações combinatórias, são capazes de compreender relações básicas e podem desenvolver procedimentos adequados à solução de problemas desta natureza no seu cotidiano. Assim, ressalta-se a importância que sua abordagem seja feita gradativamente de modo a torná-la mais compreensiva e prazerosa, utilizando diversas ferramentas para trabalhar com os alunos. Diante disso, o presente artigo tem por objetivo apresentar algumas situações de ensino para abordagem da Combinatória no 6º ano do Ensino Fundamental. Apresentamos e discutimos problemas combinatórios, utilizando diferentes recursos, a fim de contribuir para elaboração de estratégias de resolução com esse público e para o desenvolvimento do raciocínio combinatório.Editora Cruzeiro do Sul2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/415410.26843/rencima.v14n2a25Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4154/2081https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Jéssica Bueno daSouza, Antonio Carlos deRocha, Cristiane de Arimatéa2023-11-16T00:24:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4154Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-11-16T00:24:55Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal
Tareas para el desarrollo del razonamiento combinatorio en estudiantes del 6º grado de la Enseñanza Fundamental: una propuesta
Tarefas para o desenvolvimento do raciocínio combinatório no 6º ano do Ensino Fundamental: uma proposta
title Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal
spellingShingle Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal
Silva, Jéssica Bueno da
Combinatória
Permutação
Combinação
Arranjo
Produto Cartesiano
Combinatorics
Middle School
Permutation
Combination
Arrangement
Cartesian Product
Combinatoria
Permutación
Combinación
Variación
Producto Cartesiano
title_short Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal
title_full Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal
title_fullStr Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal
title_full_unstemmed Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal
title_sort Tasks for the development of combinatorial reasoning in 6th grade Middle School: a proposal
author Silva, Jéssica Bueno da
author_facet Silva, Jéssica Bueno da
Souza, Antonio Carlos de
Rocha, Cristiane de Arimatéa
author_role author
author2 Souza, Antonio Carlos de
Rocha, Cristiane de Arimatéa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Jéssica Bueno da
Souza, Antonio Carlos de
Rocha, Cristiane de Arimatéa
dc.subject.por.fl_str_mv Combinatória
Permutação
Combinação
Arranjo
Produto Cartesiano
Combinatorics
Middle School
Permutation
Combination
Arrangement
Cartesian Product
Combinatoria
Permutación
Combinación
Variación
Producto Cartesiano
topic Combinatória
Permutação
Combinação
Arranjo
Produto Cartesiano
Combinatorics
Middle School
Permutation
Combination
Arrangement
Cartesian Product
Combinatoria
Permutación
Combinación
Variación
Producto Cartesiano
description Combinatorics is formalized and worked in class with greater emphasis in High School, but there is a need to discuss the ideas related to Combinatorics since Kindergarten. Considering that children have intuitive notions regarding combinatory situations, they are able at this stage to understand basic connections, developing suitable procedures for solve problems of this nature in their daily lives. Consequently, it is important to consider a gradual approach in order to make this matter more comprehensive and enjoyable, using different tools to work with students. This article aiming to present some teaching situations to approach Combinatorics in 6th grade Elementary School. We present and discuss combinatorial problems, using different resources, in order to contribute to the elaboration of resolution strategies with these subjects and to the development of combinatorial reasoning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4154
10.26843/rencima.v14n2a25
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4154
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n2a25
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4154/2081
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-23
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306134037725184