Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wust, Naiára Berwaldt
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Bremm, Daniele, Güllich, Roque Ismael da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4499
Resumo: In this research, we aim to understand the centrality of Action Research in the process of initial training of undergraduate students of the Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching (PIBID). The discussion of the results took place in relation to the three emerging Conceptions of Action-Research, being more frequent among the undergraduates the conception of Technical Action-Research, followed by Practical Action-Research and Critical Action-Research. We also identified the emergence of three levels of reflection, the most frequent being Descriptive reflection, followed by Explanatory and Evaluative. We verified the importance of writing reflective narratives in Training Diaries for the training of undergraduates and the development of reflective habits.
id UCS-4_c4a732c9ef69aaa5e2aebd4a9c669f3c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4499
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological SciencesLa Investigación Acción en el proceso de formación de licenciatarios en Ciencias Biológicas Pibid Investigação-Ação no processo de formação de licenciandos participantes do PIBID Ciências Biológicas Diário de FormaçãoNarrativasConstituição DocenteFormation DiaryNarrativesTeacher ConstitutionDiario de EntrenamientoNarrativasConstitución DocenteIn this research, we aim to understand the centrality of Action Research in the process of initial training of undergraduate students of the Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching (PIBID). The discussion of the results took place in relation to the three emerging Conceptions of Action-Research, being more frequent among the undergraduates the conception of Technical Action-Research, followed by Practical Action-Research and Critical Action-Research. We also identified the emergence of three levels of reflection, the most frequent being Descriptive reflection, followed by Explanatory and Evaluative. We verified the importance of writing reflective narratives in Training Diaries for the training of undergraduates and the development of reflective habits.En esta investigación pretendemos comprender la centralidad de la Investigación-Acción en el proceso de formación inicial de los estudiantes de pregrado del Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia (PIBID). La discusión de los resultados se dio en relación a las tres concepciones emergentes de Investigación-Acción, siendo más frecuente entre los estudiantes de graduación la concepción de Investigación-Acción Técnica, seguida de la Investigación-Acción Práctica y la Investigación-Acción Crítica. También se identificó la emergencia de tres niveles de reflexión, siendo los más frecuentes la reflexión descriptiva, seguida de la explicativa y la evaluativa. Verificamos la importancia de escribir narrativas reflexivas en los Diarios de Formación para la formación de estudiantes de pregrado y el desarrollo de hábitos reflexivos.Objetivamos nesta pesquisa, compreender a centralidade da Investigação-Ação no processo de formação inicial de licenciandos do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). A discussão dos resultados se deu em relação às três Concepções de Investigação-Ação emergentes, sendo mais frequente entre os licenciandos a concepção de Investigação-Ação Técnica, seguida da Investigação-Ação Prática e Investigação-Ação Crítica. Identificamos também a emergência de três níveis de reflexão, sendo mais frequente a reflexão Descritiva, seguida da Explicativa e Valorativa. Verificamos a importância da escrita de narrativas reflexivas em Diários de Formação para a formação dos licenciandos e desenvolvimento do hábito reflexivo.Editora Cruzeiro do Sul2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/449910.26843/rencima.v14n4a19Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-162179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4499/2140https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessWust, Naiára BerwaldtBremm, Daniele Güllich, Roque Ismael da Costa2024-03-11T23:16:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4499Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-03-11T23:16:05Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences
La Investigación Acción en el proceso de formación de licenciatarios en Ciencias Biológicas Pibid
Investigação-Ação no processo de formação de licenciandos participantes do PIBID Ciências Biológicas
title Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences
spellingShingle Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences
Wust, Naiára Berwaldt
Diário de Formação
Narrativas
Constituição Docente
Formation Diary
Narratives
Teacher Constitution
Diario de Entrenamiento
Narrativas
Constitución Docente
title_short Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences
title_full Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences
title_fullStr Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences
title_full_unstemmed Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences
title_sort Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences
author Wust, Naiára Berwaldt
author_facet Wust, Naiára Berwaldt
Bremm, Daniele
Güllich, Roque Ismael da Costa
author_role author
author2 Bremm, Daniele
Güllich, Roque Ismael da Costa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wust, Naiára Berwaldt
Bremm, Daniele
Güllich, Roque Ismael da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Diário de Formação
Narrativas
Constituição Docente
Formation Diary
Narratives
Teacher Constitution
Diario de Entrenamiento
Narrativas
Constitución Docente
topic Diário de Formação
Narrativas
Constituição Docente
Formation Diary
Narratives
Teacher Constitution
Diario de Entrenamiento
Narrativas
Constitución Docente
description In this research, we aim to understand the centrality of Action Research in the process of initial training of undergraduate students of the Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching (PIBID). The discussion of the results took place in relation to the three emerging Conceptions of Action-Research, being more frequent among the undergraduates the conception of Technical Action-Research, followed by Practical Action-Research and Critical Action-Research. We also identified the emergence of three levels of reflection, the most frequent being Descriptive reflection, followed by Explanatory and Evaluative. We verified the importance of writing reflective narratives in Training Diaries for the training of undergraduates and the development of reflective habits.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4499
10.26843/rencima.v14n4a19
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4499
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n4a19
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4499/2140
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-16
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306128655384576