Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4499 |
Resumo: | In this research, we aim to understand the centrality of Action Research in the process of initial training of undergraduate students of the Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching (PIBID). The discussion of the results took place in relation to the three emerging Conceptions of Action-Research, being more frequent among the undergraduates the conception of Technical Action-Research, followed by Practical Action-Research and Critical Action-Research. We also identified the emergence of three levels of reflection, the most frequent being Descriptive reflection, followed by Explanatory and Evaluative. We verified the importance of writing reflective narratives in Training Diaries for the training of undergraduates and the development of reflective habits. |
id |
UCS-4_c4a732c9ef69aaa5e2aebd4a9c669f3c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4499 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological SciencesLa Investigación Acción en el proceso de formación de licenciatarios en Ciencias Biológicas Pibid Investigação-Ação no processo de formação de licenciandos participantes do PIBID Ciências Biológicas Diário de FormaçãoNarrativasConstituição DocenteFormation DiaryNarrativesTeacher ConstitutionDiario de EntrenamientoNarrativasConstitución DocenteIn this research, we aim to understand the centrality of Action Research in the process of initial training of undergraduate students of the Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching (PIBID). The discussion of the results took place in relation to the three emerging Conceptions of Action-Research, being more frequent among the undergraduates the conception of Technical Action-Research, followed by Practical Action-Research and Critical Action-Research. We also identified the emergence of three levels of reflection, the most frequent being Descriptive reflection, followed by Explanatory and Evaluative. We verified the importance of writing reflective narratives in Training Diaries for the training of undergraduates and the development of reflective habits.En esta investigación pretendemos comprender la centralidad de la Investigación-Acción en el proceso de formación inicial de los estudiantes de pregrado del Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia (PIBID). La discusión de los resultados se dio en relación a las tres concepciones emergentes de Investigación-Acción, siendo más frecuente entre los estudiantes de graduación la concepción de Investigación-Acción Técnica, seguida de la Investigación-Acción Práctica y la Investigación-Acción Crítica. También se identificó la emergencia de tres niveles de reflexión, siendo los más frecuentes la reflexión descriptiva, seguida de la explicativa y la evaluativa. Verificamos la importancia de escribir narrativas reflexivas en los Diarios de Formación para la formación de estudiantes de pregrado y el desarrollo de hábitos reflexivos.Objetivamos nesta pesquisa, compreender a centralidade da Investigação-Ação no processo de formação inicial de licenciandos do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). A discussão dos resultados se deu em relação às três Concepções de Investigação-Ação emergentes, sendo mais frequente entre os licenciandos a concepção de Investigação-Ação Técnica, seguida da Investigação-Ação Prática e Investigação-Ação Crítica. Identificamos também a emergência de três níveis de reflexão, sendo mais frequente a reflexão Descritiva, seguida da Explicativa e Valorativa. Verificamos a importância da escrita de narrativas reflexivas em Diários de Formação para a formação dos licenciandos e desenvolvimento do hábito reflexivo.Editora Cruzeiro do Sul2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/449910.26843/rencima.v14n4a19Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-162179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4499/2140https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessWust, Naiára BerwaldtBremm, Daniele Güllich, Roque Ismael da Costa2024-03-11T23:16:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4499Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-03-11T23:16:05Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences La Investigación Acción en el proceso de formación de licenciatarios en Ciencias Biológicas Pibid Investigação-Ação no processo de formação de licenciandos participantes do PIBID Ciências Biológicas |
title |
Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences |
spellingShingle |
Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences Wust, Naiára Berwaldt Diário de Formação Narrativas Constituição Docente Formation Diary Narratives Teacher Constitution Diario de Entrenamiento Narrativas Constitución Docente |
title_short |
Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences |
title_full |
Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences |
title_fullStr |
Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences |
title_full_unstemmed |
Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences |
title_sort |
Action research in the Education Process of license participants in Pibid Biological Sciences |
author |
Wust, Naiára Berwaldt |
author_facet |
Wust, Naiára Berwaldt Bremm, Daniele Güllich, Roque Ismael da Costa |
author_role |
author |
author2 |
Bremm, Daniele Güllich, Roque Ismael da Costa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wust, Naiára Berwaldt Bremm, Daniele Güllich, Roque Ismael da Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diário de Formação Narrativas Constituição Docente Formation Diary Narratives Teacher Constitution Diario de Entrenamiento Narrativas Constitución Docente |
topic |
Diário de Formação Narrativas Constituição Docente Formation Diary Narratives Teacher Constitution Diario de Entrenamiento Narrativas Constitución Docente |
description |
In this research, we aim to understand the centrality of Action Research in the process of initial training of undergraduate students of the Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching (PIBID). The discussion of the results took place in relation to the three emerging Conceptions of Action-Research, being more frequent among the undergraduates the conception of Technical Action-Research, followed by Practical Action-Research and Critical Action-Research. We also identified the emergence of three levels of reflection, the most frequent being Descriptive reflection, followed by Explanatory and Evaluative. We verified the importance of writing reflective narratives in Training Diaries for the training of undergraduates and the development of reflective habits. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4499 10.26843/rencima.v14n4a19 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4499 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n4a19 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4499/2140 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-16 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306128655384576 |