Grande Sertão (badland) Baixada and veredas (paths) of local history of education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezerra, Amália Cristina Dias da Rocha
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Borges, Angélica, Pinheiro, Marcos Cesar de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas (Florianópolis. Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20799
Resumo: The aim of the current article is to show how the emergence of academic studies about the Regional School of Meriti has established the vereda (path) to write the local History Baixada Fluminense’s Education. Based on bibliographic survey, we herein present how the History of Education field at Baixada has expanded and opened room for other topics, regions and periodizations, as well as how these new paths can be interpreted in the year we celebrate the 100-year anniversary of the foundation of the former Regional School. By following the tradition of promoting accounts, we address the existence of a “stranding material” for the History of Education at Grande Sertão Baixada in order to show its epistemological innovation ability. The identification and analysis of what was produced aim at encouraging further analytical unfolding and interpretations in the field, at recording questions and gaps, and at indicating aspects that have not yet been explored.  
id UDESC-0_3d66ba48a9d498565a29e473603ae505
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/20799
network_acronym_str UDESC-0
network_name_str Linhas (Florianópolis. Online)
repository_id_str
spelling Grande Sertão (badland) Baixada and veredas (paths) of local history of educationGrande Sertão Baixada e as veredas da historiografia da educação localEscola Regional de MeritiBaixada Fluminensehistória da educaçãohistória localRegional School of MeritiBaixada FluminenseHistory of Education local historyThe aim of the current article is to show how the emergence of academic studies about the Regional School of Meriti has established the vereda (path) to write the local History Baixada Fluminense’s Education. Based on bibliographic survey, we herein present how the History of Education field at Baixada has expanded and opened room for other topics, regions and periodizations, as well as how these new paths can be interpreted in the year we celebrate the 100-year anniversary of the foundation of the former Regional School. By following the tradition of promoting accounts, we address the existence of a “stranding material” for the History of Education at Grande Sertão Baixada in order to show its epistemological innovation ability. The identification and analysis of what was produced aim at encouraging further analytical unfolding and interpretations in the field, at recording questions and gaps, and at indicating aspects that have not yet been explored.  O presente artigo pretende demonstrar como a emergência dos estudos acadêmicos sobre a Escola Regional de Meriti instituiu uma vereda para a escrita da história local da educação da Baixada Fluminense. Apresentamos, por meio de um levantamento bibliográfico, como nas últimas décadas o campo de estudos de história da educação na Baixada se expandiu, havendo uma abertura para outras temáticas, regiões e periodizações e como podemos considerar essas novas veredas no ano de comemorações do centenário de fundação da antiga Escola Regional. Acompanhando a tradição de promover balanços, buscamos afirmar a existência de uma “matéria vertente” para a história da educação do Grande Sertão Baixada, com a intenção de demonstrar a capacidade de inovação epistemológica. A identificação e análise do que foi produzido visa estimular outros desdobramentos analíticos e interpretações no campo, registrar questionamentos, lacunas e indicar aspectos que ainda não foram explorados. Palavras-chave: Escola Regional de Meriti; Baixada Fluminense; história da educação; história local.Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC2021-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/2079910.5965/1984723822502021029Revista Linhas; v. 22 n. 50 (2021): Centenário da Escola Regional de Meriti; 29 - 581984-7238reponame:Linhas (Florianópolis. Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:(UDESC)porhttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20799/13752Copyright (c) 2021 Revista Linhashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBezerra, Amália Cristina Dias da RochaBorges, AngélicaPinheiro, Marcos Cesar de Oliveira2021-12-10T19:19:47Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20799Revistahttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhashttps://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/oaivera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com1984-72381984-7238opendoar:2021-12-10T19:19:47Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Grande Sertão (badland) Baixada and veredas (paths) of local history of education
Grande Sertão Baixada e as veredas da historiografia da educação local
title Grande Sertão (badland) Baixada and veredas (paths) of local history of education
spellingShingle Grande Sertão (badland) Baixada and veredas (paths) of local history of education
Bezerra, Amália Cristina Dias da Rocha
Escola Regional de Meriti
Baixada Fluminense
história da educação
história local
Regional School of Meriti
Baixada Fluminense
History of Education
local history
title_short Grande Sertão (badland) Baixada and veredas (paths) of local history of education
title_full Grande Sertão (badland) Baixada and veredas (paths) of local history of education
title_fullStr Grande Sertão (badland) Baixada and veredas (paths) of local history of education
title_full_unstemmed Grande Sertão (badland) Baixada and veredas (paths) of local history of education
title_sort Grande Sertão (badland) Baixada and veredas (paths) of local history of education
author Bezerra, Amália Cristina Dias da Rocha
author_facet Bezerra, Amália Cristina Dias da Rocha
Borges, Angélica
Pinheiro, Marcos Cesar de Oliveira
author_role author
author2 Borges, Angélica
Pinheiro, Marcos Cesar de Oliveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezerra, Amália Cristina Dias da Rocha
Borges, Angélica
Pinheiro, Marcos Cesar de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Escola Regional de Meriti
Baixada Fluminense
história da educação
história local
Regional School of Meriti
Baixada Fluminense
History of Education
local history
topic Escola Regional de Meriti
Baixada Fluminense
história da educação
história local
Regional School of Meriti
Baixada Fluminense
History of Education
local history
description The aim of the current article is to show how the emergence of academic studies about the Regional School of Meriti has established the vereda (path) to write the local History Baixada Fluminense’s Education. Based on bibliographic survey, we herein present how the History of Education field at Baixada has expanded and opened room for other topics, regions and periodizations, as well as how these new paths can be interpreted in the year we celebrate the 100-year anniversary of the foundation of the former Regional School. By following the tradition of promoting accounts, we address the existence of a “stranding material” for the History of Education at Grande Sertão Baixada in order to show its epistemological innovation ability. The identification and analysis of what was produced aim at encouraging further analytical unfolding and interpretations in the field, at recording questions and gaps, and at indicating aspects that have not yet been explored.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20799
10.5965/1984723822502021029
url https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20799
identifier_str_mv 10.5965/1984723822502021029
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/view/20799/13752
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Linhas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Linhas
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Linhas; v. 22 n. 50 (2021): Centenário da Escola Regional de Meriti; 29 - 58
1984-7238
reponame:Linhas (Florianópolis. Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:(UDESC)
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str (UDESC)
institution (UDESC)
reponame_str Linhas (Florianópolis. Online)
collection Linhas (Florianópolis. Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas (Florianópolis. Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv vera.gaspar.udesc@gmail.com||revistalinhas@gmail.com
_version_ 1798042410285006848